Matematik

Dispositioner til matematikeksamen

02. juni 2008 af Christinana (Slettet)
Hej

Jeg kunne godt tænke mig at se nogle dispositioner til matematikeksamen. Jeg skal selv op i mdt. matA, men niveauet må gerne være C, B (eller helst A, selvfølgelig) og vil gerne se hvordan andre strukturerer eksamen.
Som sagt er emne og niveau ligegyldigt.

Tak for hjælpen.

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2008 af Daniel TA (Slettet)

Jeg skal også selv op i mundtlig A, men måden jeg har tænkt mig at gøre det på er, at skrive ned i den rækkefølge jeg vil gennemgå tingene. Det har jeg altid gjort og gjorde bl.a. til fysik for en lille uge siden.

Svar #2
02. juni 2008 af Christinana (Slettet)

#1 Netop. Hvornår skal du op? Og har du evt. dit materiale på computeren?

Min lærer har lavet 12 eksamensspørgsmål, mest om 3gsstof. Spørgsmålene er kort formulereret som "Vektorer i planen. Skalarprodukt og vinklen mellem vektorer," så det er rimelig indlysende hvad jeg i hvert fald skal komme ind på. Men det kunne være godt at se hvad andre har gjort. Så jeg vil meget gerne se, hvad du har lavet til matematik, hvis du har lavet det.

Svar #3
02. juni 2008 af Christinana (Slettet)

Ok, bare slet den sidste sætning :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2008 af blackduck (Slettet)

#2

Det er standardmåden at formulerer spørgsmål på. De bliver altid skrevet kort.

Kan du være mere specifik i din undren? :) Du har cirka 12-15 minutter hvis jeg ikke husker galt til et oplæg. Det er meningen (eller rettere sagt, det er normen) at du skal fører bevis for de centrale sætninger. Der er ikke så meget "strukturering". Det skal jo også foregå som en faglig samtale, hvorfor egentlig strukturering kan være svært. Men jeg vil da gerne give dig et eksempel:

Vektorer i planen. Skalarprodukt og vinklen mellem vektorer,

0) meget meget kort indledning, hvor man lige fortæller hvad en vektor er.
1) Definer skalarprodukt
2) Forklar regnereglerne for skalarprodukt, og bemærk at de stort set altid er som med reelle tal bortset fra a prik b = a prik c ikke medfører at b er lig med c, selvom a ikke er nulvektoren.
3) Bevis at a prik b er lig a*b*cos(v) (dårlig notation, du ved hvad jeg mener).
4) Bemærk, at dette netop giver en formen for vinklen v mellem to vektorer.

Det var det grundlæggende. Din oplægstid er formegentligt slut. Dit emne er vektorer i planen, så nu må du snakke/diskutere frit om vektorer i planen. Hvis du har fysik A ved du sikkert eksempelvis at skalarproduktet har en anvendelse i fysik. Ellers kan du sikkert finde noget andet sjovt i din matematikbog.

Brugbart svar (0)

Svar #5
02. juni 2008 af blackduck (Slettet)

Lige en tilføjelse.

I det konkrete tilfælde vil god matematisk sprogbrug eksempelvis være, at du hele tiden husker at bemærke om det gælder for nulvektoren, egentlige vektorer eller hvordan samt at du tydeligt har en forskel mellem længden af en vektor, vektoren selv, en konsistent notation på tavlen (husker prikket for prikprodukt).

Svar #6
02. juni 2008 af Christinana (Slettet)

#4 Det er faktisk lige præcist sådan en mini-disposition, som jeg gerne ville se. Skal du også op i mat? I så fald, har du tænkt dig at lave dispositioner a la dit eksempel, eller læser du bare beviserne og improviserer?

Jeg skal selv op på mandag.

Svar #7
02. juni 2008 af Christinana (Slettet)

Men det er lidt tilfældigt hvor meget kød der er på hvert spørgsmål. Vi har eet eksamensspørgsmål om differentialligninger, og der lyder; "Differentialligninger af 1. orden: y’= ky, y’+ ay = b og y’ + ay = h(x)." Der er jo rigtig mange beviser man kan gennemgå i det emne.

Svar #8
02. juni 2008 af Christinana (Slettet)

Ok, jeg læste lige at der er to måder at komme til matematikeksamen, jeg taler om den uden rapport.

Brugbart svar (0)

Svar #9
02. juni 2008 af blackduck (Slettet)

#6

Ja, jeg skal også op i matematik og jeg laver mini-dispositioner på den måde.

Man skal jo være opmærksom på, at alt for meget oplæsning vidst ikke er så godt. Derfor laver jeg ikke 2-3 tætskrevne sidder til hvert emne, selvom jeg ved at andre gør det på den måde. Jeg prøver i stedet at læse og være sikker på at forstå alle beviser. Når jeg skal op bruger jeg så forberedelsestiden på at sætte mig ind i beviserne. Jeg ved allerede hvad jeg skal snakke om, så det er bare lige at gennemgå de relevante beviser.

Jeg kunne nok godt finde på enten inden eller under forberedelsen at tilføje en skitse over beviserne til dispositionen, især hvis det er ret svære beviser eller måske lige skrive det eller de steder ned man ved er sværere at huske.

Men der er forskellige måder at gøre det på. Du kan også skrive alt det ned du vil have stående på tavlen på et stykke papir, som en mellemvej mellem nærmest at skrive bogen af og helt improviserer. Det afhænger nok meget af hvordan man har det med matematik og eksamen i almindelighed.

Brugbart svar (0)

Svar #10
02. juni 2008 af blackduck (Slettet)

#7

Jeg er enig :) Vi har emner der omhandler simpelt 1.g stof og vi har differentialligninger der er meget brede. Men læreren er selvfølgelig bekendt med hvor meget kød og hvor svære de enkelte emner er.

Det er dog et krav, at spørgsmålet skal rumme plads til selvstændighed. Ved nogen af differentialligningerne kan du bare skrive løsningen og sige, at man kan se det er en løsning ved at gøre prøve. Ved andre kan du tage "hele turen" og vise at det også er den eneste løsning der findes. Ved sådanne brede spørgsmål er det netop meningen at du selv skal udvælge det relevante.

Svar #11
02. juni 2008 af Christinana (Slettet)

#9-10
Har du dispositioner på computeren? Vil meget gerne se dem. Jeg kan sende min email gennem privat besked.

Jeg læser op på en helt anden måde (i hvert fald til årsprøven i 1g, men jeg har ikke tænkt mig at ændre det). Generelt har jeg meget svært ved at lære beviser på kort tid, så jeg har tænkt mig at lave dispositioner (eller nakke andres :) ) og gennemgå alle de nødvendige beviser. I 1g gjorde jeg sådan, at jeg læste beviset i bogen, lukkede den og prøvede at skrive beviset selv. Det virker meget godt, det tager nok 2 gange før man kan selv uden at kigge i bogen for hints.
Jeg er heller ikke tilhænger af at skrive alt ned, især ikke i timerne (man har jo alt i bogen, og derudover misser man let en forklaring, fordi man skal lave noter), jeg er mere typen der husker det hele i hovedet hvis nødvendigt (havde heller intet talepapir til AT - har stor tendens til oplæsning). Det kræver mere arbejde, men jeg taber generelt 25% af min viden til eksamen, så jeg bliver nødt til at kunne det på rygraden. Jeg synes ikke selv det er udenadslære (det ville jeg også hade), generelt er der jo 2-3 "tricks" i et bevis man skal huske.
Men nu må vi se. I 1g kom jeg op i deskriptiv statistik og brugte eksamen på at lave boksplot og histogrammer. Ikke særlig sjovt!

Ooog så har min lærer givet mig lidt for høje karakterer (10/10), det bliver jeg nødt til at forsvare :)

Brugbart svar (0)

Svar #12
30. december 2009 af E yo (Slettet)

Er der mon nogen der har noget liggende? Skal op MEGET få dage! :S


Skriv et svar til: Dispositioner til matematikeksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.