Psykologi

Sterns teori - analyse

25. januar 2009 af Louise, (Slettet)

Hvordan skal denne case analyseres ud fra Sterns teori.

Den 20 måneder gamle Emil, bliver afleveret i børnehaven og siger til sin mor at hun skal gå, eftersom han har fået øje på noget sejt legetøj. Da moderen så begynder at sige farvel, vil Emil alligevel ikke have hun skal gå. Moderen bliver irriteret eftersom Emil sagde hun skulle gå. ”Du skal bestemme dig!”. I den sidste tid har Emils forældre følt, at de har haft meget svært ved at gøre Emil tilpas. Det lader til hun ikke selv ved hvad hun vil.


Brugbart svar (2)

Svar #1
25. januar 2009 af Erik Morsing (Slettet)

Sterns teori eller ej, den skal forstås sådan, at Emil prøver sine grænser af


Svar #2
25. januar 2009 af Louise, (Slettet)

Ja, så langt var jeg også selv kommet. :)
Nu lyder opgaven bare, at den skal analyseres ud fra Sterns teori.


Brugbart svar (3)

Svar #3
25. januar 2009 af Rina* (Slettet)

Den sidste sætning tror jeg du har skrevet forkert, jeg går udfra der skal stå at han ikke ved hvad han vil.

Jeg kan anbefale Jerlangs bog: udviklings psykologi hvor der er et udførligt afsnit med Stern. Jeg ville ikke beskrive det som grænsesøgende, det ville mit bud ikke lige være at Stern ville tolke - om børn overhovedet er grænse søgende, kan du læse mere om i bøgerne: grænser eller ej. Som konkluderer at børn altså ikke søger grænser bevidst, men det tolker de voksnes måske det som, når barnet udvikler sig. Sterns faser ville være en god måde at tolke barnet på, han oplever at han gerne vil løsrive sig fra sin moder tilknytning, ud på opdagelse og opleve noget spændende i øjeblikket. Men da mor så skal til at gå, har han det alligevel svært, det er en proces som han skal igennem at bevæge sig væk fra mor, som ikke bare lige udvikles fra dag til dag. Hvis du læser Jerlangs bog, vil du have mange gode bud på din case.

God arbejdslyst.


Brugbart svar (2)

Svar #4
26. januar 2009 af T83 (Slettet)

Jeg ville ikke mene, at Emils adfærd har noget med at prøve sine grænser at gøre. Jeg ville mene at det ovenpå nævnte problem omhandler bonding og attachment mellem barn og forældre. Emil skønnes at have en usikker-ambivalent bonding/tilknytning til sin mor. Dvs. når hun er der, så er hans adfærd præget af aggression mod og afstand fra moderen ("Du skal gå!"). Men når hun så skal til at gå, så vil han ikke længere have, at hun forlader ham.


Brugbart svar (2)

Svar #5
26. januar 2009 af klotte (Slettet)

Du skal nok over i den manglende følelsesmæssige afstemning ( eccoes) fra moderens side.....( det er jo ikke barnets valg om moderen skal gå  )

Selvom Stern kalder sig psykoanalytisk er han i modstrid med mange psykoanalytikere pga antifaseteori.

Du kan jo sammeligne dem med Mahlers seperations-angst ( ambivalensen)

Læs nu lige selv lidt Stern- så svært er det heller ikke........


Brugbart svar (5)

Svar #6
27. januar 2009 af klotte (Slettet)

Så virker min computer

her er noter til Stern


Brugbart svar (2)

Svar #7
08. februar 2009 af Rina* (Slettet)

Har du fundet en vikel på det Louise? :- )

Jeg ville være enormt varsom med at beskrive det som grænsesøgende, fordi mange nyer teorier kritiserer det begreb, og som jeg læser det eksisterer det altså ikke inden for Sterns teori overhovedet, at man har et sådan syn på barnet - tvært imod.


Skriv et svar til: Sterns teori - analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.