Matematik

Mundtlig eksamen

14. maj 2009 af zidane5 (Slettet)

Hej. Jeg skal snart op i mundtlig matematik, og jeg ved ikke rigtigt hvordan det foregår.

Jeg ved at man skal fremlægge beviset for det man trækker, men hvad skal man udover?

Nogen der har en god fremgangsmåde?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2009 af ccccaaaatttt (Slettet)

Hvilket niveau skal du op i?


Svar #2
14. maj 2009 af zidane5 (Slettet)

B niveau stx 2.g


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. maj 2009 af morell18 (Slettet)

hmm.. det kommer jo an på hvad der står i dit spørgsmål.

en god ide er at komme ind på basalviden om det du trækker.

feks. du trækker andengradspolynomier. så starte med at fortælle kort om betydning for grafens usende iforhold til a,b,c og d.

bagefter vise noget regneteknisk. og til sidst bevise, toppunktsformlen eller for r1 og r2.


Svar #4
14. maj 2009 af zidane5 (Slettet)

Jeg er på b niveau.

Men kan du ikke skrive det i punktform ? altså hvad jeg starter med osv ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. maj 2009 af morell18 (Slettet)

hvis nu vi sagde at det var emnet kunne du fortælle følgende.

1. om betydning for grafens udsende i forhold til a, b og c fortegn og om d>0 d<0 og d=0

2. hvis fordan man finder rødderne i et andengradspolynomiet vha. formlen og hvordan man finder toppunktet. (evt vise at man både kan vha formlen til toppunkt og ved at løsse liningen f´(x)=0

3. fortælle om hvordan man feks. kan finde b og c vha. faktoriesering når man kender dens rødder og tallet a.

hvis du er kommet grundigt ind på det vil jeg sige at du ligger på mindst et 4 tal højst sandsyndligt 7.

hvis du vil helt om og ringe skal du komme ind på beviser.

4. det kunne være bevis for toppunktet rødderne eller faktoriesering.


Svar #6
14. maj 2009 af zidane5 (Slettet)

Okay mange tak :)

Men hvor meget skal der egentlig til for at bestå ? Nu tænker jeg i forhold til skriftlig, hvor man skulle have næsten halvdelen rigtig.


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. maj 2009 af morell18 (Slettet)

man skal have mindst 38 point for stx b ud af 100. Den er for 800 af og de ændre sig ikke så meget pr år


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. maj 2009 af ccccaaaatttt (Slettet)

Så vidt jeg forstod på min lærer, så er eksamen på en måde todelt idet første halvdel er hvor du selv styrer det; du fremlægger hvad du finder relevant - her tester man bl.a. elevens disponering af stoffet, dvs. har du overskuddet til at vælge det relevante og gå i dybden med det og bare nævne nogle af de knap så relevante ting. Anden halvdel er så en decideret samtale mellem lærer og elev, både om selve spørgsmålet, men også en perspektivering til overemnet, dvs. har du trukket et spørsgmål a la: "Funktioner: Gør rede for eksponentiel vækst og kom bl.a. fremskrivningsfaktoren," kan man begynde en bredere samtale om funktioner generelt.


Skriv et svar til: Mundtlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.