Almen studieforberedelse (AT)

Mundtlig

02. juni 2009 af Kamelkalle (Slettet)

Lige lidt spørgsmål ang. den mundtlige eksamen.. Nu er jeg blevet i tvivl om en del ting:

1) Talepapiret: Det skal lærene da ikke have vel?

2) En fornuftig måde at gribe an på, er det: indledning/preæsentation, problemformulering, hovedkonklusion, uddybning af representativt problemstillinger og del konklussioner, metoder, kilder, perspektivering.

3) Nu har jeg fagkombination fysik/dansk, hvor fysik er c og dansk er A. Så jeg lægger hovedvægt på dansk ikke sandt? Kan jeg 'nøjes' i danskdelen med en grundig analyse og fortolkning af mit udgangspunkt: en novelle? Og evt. perspektivere den til andet.. film mv.? Og herefter tage lidt løsere fat om fysikdelen?

4) Hvad vægtes højest i den mundtlige? Er det metoderne? Dem er jeg SÅ usikker på! Aner slet ikke hvordan jeg skal kunne sige mere end én sætning om dem. Og værst af alt ved jeg ikke, om jeg har valgt de korrekte.

5) Skal man mest muligt undgå at bringe noget fra synopsen ind til den mundtlige, eller skal der være en relation blot med nye 'oplysninger' og fordybelser til den mundtlige?

6) Hvad spørger de som regel indtil de sidste 10 minutter? Er det meget med henblik på synopses eller det lige fremlagte, metoderne, valg af materiale eller hvordan?

7) Er det en god idé at bruge tavlen, powerpoint eller andet?


Svar #1
02. juni 2009 af Kamelkalle (Slettet)

8) Nu skulle vi f.eks også skrive noget med spørgsmål til videre arbejde.. Er det nogle man skal tage med i den mundtlige? -Altså 'svarene' herpå?


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juni 2009 af Volapyk1 (Slettet)

Nu ved jeg ikke om det er for sent, men svarer alligevel :)

1) Nej, det skal de ikke.

2) Lyder fornuftigt. Min disposition var: Præsentation af emne, problemformulering, hovedkonklusion, 2 problemstillinger, hvor jeg havde lidt uddybende til delkonklusionerne, metoder, fagenes muligheder/begrænsninger (sammen + hver for sig) og så til sidst hvilke andre fag, der kunne indgå.

3) Du må endelig ikke udelade fysikdelen, selvom den er på et lavere niveau. Men det er vel rimeligt nok at dansk fylder lidt mere. Min historielærer rådede os til at fokusere mest på censors fag, så det kan du evt. gøre.

4) Mit indtryk er helt klart, at det er metoderne, der lægges vægt på. Husk også fagets/metodernes muligheder og begrænsninger sammen og adskilt - så har du lidt mere end en sætning om det.

5) Jeg inddragede noget fra min synopsis, idet jeg uddybede et par problemstillingerne og det havde lærer+censor ingen indvendinger imod.

6) Tror det er meget forskelligt, alt efter, hvad man selv er kommet ind på i de første 10 min. Ved min eksamen havde både lærer og censor et par faglige spørgsmål og derudover spurgte de lidt mere ind til fagenes bidrag til projektet/samspillet/metoder.

7) Jeg brugte det ikke. Hvis du har en model/graf eller noget i den stil, så print et eksemplar til censor og lærer og giv dem det på papir i stedet.

8) Jeg valgte at besvare to af mine spørgsmål i min monolog, men det er ikke noget krav, at du skal gøre det. Hvis du ikke selv kommer ind på det, kan det jo være, at lærer/censor spørger ind til dem.

Held og lykke (hvis det ikke allerede er overstået)


Svar #3
03. juni 2009 af Kamelkalle (Slettet)

Mange tak (: Nej det er imorgen.. er er ved at gå fuldstændig op i limningerne af bare nervøsitet


Skriv et svar til: Mundtlig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.