Dansk

Eksamenssættet august 2009 Dansk STX A

19. april 2010 af Voldfed? (Slettet)

Hej,

Er der nogen der har skrevet en stil fra det eksamensæt hvor man kunne vælge imellem:

Lykke-Per, Nattestemninger, Dansk sprogpolitik, og Virkelighed og subjektet

Hvis i har, vil jeg hører om i gad at sende det til mig? Hvis i skriver herinde at i godt kan sende det til mig, sender jeg min e-mail til jer.

Det vil være en stor hjælp.

På forhånd tak :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2010 af backus (Slettet)

Se guldnoter til Lykke Per her

Se guldnoter til Nattestemninger her

Se guldnoter til Dansk sprogpolitik her

Hvad er guldnoter og hvordan anvendes de?
Det at arbejde med tekster på en analyserende og fortolkende måde, er en meget svær disciplin, og en de færreste elever mestrer til fulde. Det ikke at kunne få hul på analysen, have svært ved at forstå hvad en novelle eller et digt egentlig handler om, eller blot mangle den sidste inspiration det kræver for at komme videre med en opgave, er frustrationer enhver elev kan nikke genkendende til.
 

Et skub i den rigtige retning
Guldnoterne er her en hjælp så eleven undgår disse frustrende situationer. Guldnoterne giver nye idéer og tanker, som eleven selv kan arbejde videre med i hans/hendes skriftlige aflevering. Guldnoterne er lavet som en inspiration til eleven, der gerne vil selv, men som, en gang imellem, har behov for et ekstra sæt øjne på teksten eller digtet. Vi har ikke lavet arbejdet for eleven, i form af en fuldstændig analyse og fortolkning, men vi tilbyder et skub i den rigtige retning, og viser eleven forskellige elementer i teksten, som det kunne være relevant at kigge lidt nærmere på.
 

Som et puslespil
Analysen af en tekst kan ses lidt ligesom at lægge et puslespil, hvor man i analysen finder frem til en masse forskellige brikker, som alle er med til at danne det overordnede, færdige billede.
Når alle brikkerne er samlet, ’hæver’ man sig over dette niveau og fortolker, hvad det overordnede billede forestiller – altså man finder ud af, hvad teksten overordnet handler om, og derved hvad dens tema er.
På denne måde bidrager de små brikker (analysen af udvalgte situationer, elementer og citater) alle til det overordnede billede (temaet), som danner baggrunden for fortolkningen.
 

Vi finder brikkerne, men eleven samler selv puslespillet
Guldnoterne hjælper altså eleven med at finde disse brikker, men han/hun må så selv samle puslespillet og skabe det færdige billede. Guldnoterne er derfor ikke snyd på nogen måde, men hjælp til selvhjælp og kan anvendes med god samvittighed.
I guldnoterne er de vigtigste situationer, citater og litterære begreber, med relevans for novellen, digtet eller dramaet analyseret og delvist fortolket, så eleven selv kan vurdere om brikken passer ind i netop hans/hendes puslespil.
 

Eksamenstræning
Notepapiret er altså en hjælpende hånd i træningen af analyse og fortolkning af tekster, og er er derfor en rigtig god hjælper, til eleven som forbereder sig til eksamen og øver sig i den svære disciplin, dette jo er. Jo flere guldnoter eleven anvender, jo mindre vil han/hun have behov for dem med tiden, da evnen til selv at finde brikkerne uden vores hjælp vil blive opøvet.
 


Skriv et svar til: Eksamenssættet august 2009 Dansk STX A

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.