Matematik

Skriftlig eksamen

18. maj 2010 af MisSluis (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Er der nogen, der ved hvor man kan finde en form for en pensumliste eller oversigt over hvad man skal kunne  til den skriftlige eksamen på b-niveau?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2010 af stxgirl (Slettet)

Det burde din lærer meget gerne udlevere til dig.

Selv skal jeg op, og vi har fået udleveret et hæfte med ting som vi skal kunne.. (:

Så hvis jeg var dig ville jeg lige spørge læreren.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. maj 2010 af ramme2 (Slettet)

Det eneste jeg kan finde inde på undervisningsministeriets hjemmeside er en genral lærerplan over både mundtlig og skriftelig matematik B. Ligger på vedhæftet fil.  Den er lang og ordnet alfabetisk. Kig under matematik B.   Ligger på URL    http://www.uvm.dk/Uddannelse/Gymnasiale%20uddannelser/Love%20og%20regler/Laereplaner/stx.aspxwww.uvm.dk/Uddannelse/Gymnasiale%20uddannelser/Love%20og%20regler/Laereplaner/stx.aspx

Der følger ikke nogen vedhæftet fil med i dette indlæg trods forsøg på uploade den. Det skyldes formentlig at den er for lang


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2010 af AMelev

Du skal kunne al kernestoffet - se på EMUen under fagbilag.


Svar #4
18. maj 2010 af MisSluis (Slettet)

Vi har kun fået for mdt. eksamen.

Han siger bare, "jamen det er jo det der står i bogen". Jeg vil meget gerne have det skrevet ned.

Tak for svar.


Svar #5
18. maj 2010 af MisSluis (Slettet)

Er der en mulighed for at du (#1) kan sende mig din liste med pensum til skr. eksamen ???


Svar #6
18. maj 2010 af MisSluis (Slettet)

(#3): EMU'en? under fagplan? Er det en hjemmeside?


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. maj 2010 af AMelev

Ja, og du fik linket i #2, men her er et udpluk:

2. Faglige mål og fagligt indhold

2.1 Faglige mål

Eleverne skal kunne:


– håndtere simple formler, herunder kunne oversætte mellem symbolholdigt og naturligt sprog, kunne redegøre for foreliggende symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse simple problemer med matematisk indhold

– anvende simple statistiske eller sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af et givet datamateriale eller fænomener fra andre fagområder, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog

– anvende simple funktionsudtryk i modellering af givne data, kunne foretage simuleringer og fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modellerne

– anvende differentialkvotient og stamfunktion for simple funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af disse

– redegøre for foreliggende geometriske modeller og håndtere geometriske problemstillinger

– gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling

– anvende it-værktøjer til løsning af givne matematiske problemer, herunder håndtering af mere komplekse formler og bestemmelse af differentialkvotient og stamfunktion for mere komplicerede funktionsudtryk.


2.2 Kernestof

Kernestoffet er:


– regningsarternes hierarki, det udvidede potensbegreb, ligningsløsning med analytiske og grafiske metoder og med it-værktøjer

– formeludtryk til beskrivelse af ligefrem og omvendt proportionalitet samt lineære sammenhænge, polynomielle sammenhænge, eksponentielle sammenhænge og potenssammenhænge mellem variable

– simple statistiske metoder til håndtering af et datamateriale, grafisk præsentation af et statistisk materiale, empiriske statistiske deskriptorer, stikprøvers repræsentativitet

– forholdsberegninger i ensvinklede trekanter og trigonometriske beregninger i vilkårlige trekanter

– begrebet f(x), karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og logaritmefunktioner samt karakteristiske egenskaber ved disse funktioners grafiske forløb, anvendelse af regression

– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed og marginalbetragtninger, afledet funktion for de elementære funktioner samt differentiation aff + g, f – gog k· f, udledning af udvalgte differentialkvotienter

– monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og differentialkvotient

– stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, anvendelse af integralregning til arealberegning af punktmængder begrænset af grafer for ikke-negative funktioner

– principielle egenskaber ved matematiske modeller, modellering.
 


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. maj 2010 af meoflittlefaith (Slettet)

nu er den skriftlige eksamen to-delt. En time uden hjælpe midler, og resten af tiden må du bruge alle de bøger, noter osv, du kan slæbe med. Til den time uden hjælpemidler, har min lære givet os den pdf som er vedlagt.


Skriv et svar til: Skriftlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.