Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 15361 til 15380 af 18649
-
Hjælpp til AT
ForumindlægHej! Jeg skal til at skrive AT, hvor vi har overemnet "Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1914". Jeg har tænkt mig, at skrive om opfindelsen af telefonen, men jeg er fuldstændig tom for ideer til en problemformulering og og problemstillinger. Jeg skriver i fa... -
opg. 33: elkedel
ForumindlægJeg har lidt svært ved fysik, sproglig :-) Kan nogen hjælpe mig med denne:I en elkedel skal opvarmes 1,5 L vand fra 20 grader til 100 grader. Vand har den specifikke varmekapacitet 4,2 kj/kg*grad, og densiteten (massefylden) for vand er 1,00 kg/L.a) hvor meget varmeenergi skal vandet modtage?Elke... -
Harmoniske svingninger
ForumindlægHej.......................... Jeg er igang med en fysik om Harmoniske og dæmpede svingninger. Under databehandling Bestem et udtryk for den kinetiske og potentielle energi for hver masse og bergen den mekaniske energi. Kan man god bruger disse: E kin = 1/2 * k * A2 * (cos (ω * t))2 E pot ... -
Telefonens indflydelse på 1. verdenskrig
ForumindlægHej, Jeg har valgt at kombinere fagene fysik A og historie A i AT, og har valgt at skrive om telefonens udvikling og indflydelse på 1. verdenskrig. Problemet er bare, at jeg ikke kan finde nogen beretninger om, hvordan telefonen forbedrede muligheder for kommunikationen i militært brug. Det kunn... -
2 forskellige fysikopgaver
ForumindlægHej!Jeg har enormt svært ved fysik, så håber lige at kunne få lidt hjælp herinde. Jeg sidder lige og regner opgaver i denne: http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/2002/2002-7-1.pdf Har problemer med opgave 4 + 5. Men vi tager den lige fra starten af. Opgave 4:hvordan laver jeg b'ere... -
Hvad er, R, U, V ovs. egentlig?
ForumindlægHey, har fysik på første år, og kan sagtens finde ud af at regne med formler og indsætte. Men vores lærer har lidt svært ved at forklare hvad tingene egentlig er, så jeg kom til at tænke på hvad alle "bogstaverne" er?V - Volt - spændingsforskel, altså UR - resistans - gør det sværer for... -
Radioaktive kerner
ForumindlægGoddag..jeg sidder med en fysik opgave som jeg er lidt i tvivl om:Strontiumisotopen 90 Sr har en halveringtid på 28 år.a) omregn halveringstiden til sekunderb) beregn henfaldskonstanten kc) Opskriv henfaldsloven for 90 Srd) hvor lang tid skal der gå, for at der af en portion 90 Sr kun er 10% tilb... -
Problemformulering Challenger-ulykken
ForumindlægJeg har valgt fagene historie og fysik, og har valgt at min synopsis skal tage udgangspunkt i challenger ulykken i 1986. Jeg mangler dog stadig at få formuleret en ordentlig problemformulering - håber at der er nogen der evt. kan hjælpe lidt på vej. Problemformulering: .... Hvad forårsagede at ... -
Halveringstykkelse- hjælp
Forumindlæggodaften derude... jeg sidder med den fysik opgave som jeg er lidt i tvivl om... den lyder :2.beta-stråler, der passer et stof, afgiver energi. Vi regner med, at energien afsættes jævnt. beta-stråling med energien 3,0 MeV har i aluminimum en rækkevidde på ca. 5,5 mm Hvor meget af strålingens ener... -
pris på privat lektiehjælp
ForumindlægJeg blev færdig med gymnasiet i sommers og er lige startet som lektiehjælp for en bekendts lillesøster der har problemer med matematik og fysik i 1. g. Vi skal kigge på opgaver, lektier og prøver et par timer 2-3 gange om ugen. Jeg regner med at bruge ca. 2 timer om ugen på at forberede mig, har ... -
Forsøg
ForumindlægHej SP Jeg sidder her og skriver en fysik rapport. Jeg har lavet tre forsøg. Nemlig halveringstiden for barium 137, terning forsøget og påfyldning vha beta. Men jeg har svært ved at skrive en konklusion til forsøget, der handler om terninger. Jeg kan desuden heller ikke skrive om formål... -
HJÆLP SRP Q-VÆRDI
ForumindlægStår og skal aflevere SRP i fysik og engelsk imorgen og det sidste jeg mangler ud over abstract er at beregne q-værdien for en hefnalds proces, hendfalds processen er for Ba-137*-> Ba-137+y, altså et gamma henfald, jeg har fået oplyst at fotonet forlader kernen med energien 632 KeV ,,,, men ... -
HJÆLP!!!
ForumindlægHar en studieretningsopgave, som jeg har lidt problemer med. Vi har lavet et batterie og i fysik-delen skulle jeg svare på følgende spørgsmål: Mål polspændingen som funktion af strømstyrken. Er ikke helt med på hvad jeg skal gøre. Ved at lave en graf med U(mV) på y-aksen og I(mA) på x-aksen fik j... -
Underrubrik i det nye word.
ForumindlægHej :)Jeg er igang med at skrive en fysik artikel, og en træls en af slagsen : (( Jeg vil gerne lave en underrubrik så den ser mere artikelagtig ud, men kan ikke helt finde denne funktion i word. Nogen der kan hjælpe, eller måske kender andre smarte ting man kan lave så det virker lidt mere som e... -
HTX 3 g - Antal eksamener? hjælp!
ForumindlægHej alle! Jeg er virkelig forvirret angående mine eksamener her på tredje år. Jeg har følgene fag: Dansk A Mat A Teknik A Fysik A Engelsk A Tysk C Og tidligere har jeg været til mundtlig prøve i: Samfundsfag (1 år) Teknologi Biologi Teknologihistorie Når jeg tæller sammen giver det 4 mundlige, ... -
Exciteret elektron
ForumindlægHej, Jeg sidder og arbejder på min SRO opgave om (levnedsmiddel)farver i fysik/kemi. Mit spørgsmål er omkring hvad der sker "efter" et molekyle absorberer og de yderste elektroner bliver exciteret. Men vil elektronen efterfølgende ikke udsende denne energi igen? Umiddelbart ville jeg ... -
problemer med badekar og opdrift
ForumindlægHar følgende opgave i et fysik eksamenssæt men har ingen ide om hvordan jeg skal lave opgaven udover jeg skal bruge noget opdrift. Opgave 6: Badekar Nogle gymnasieelever morer sig med at sejle i et badekar på en sø. De vil undersøge, hvor mange elever der på én gang kan være i badekarret, uden at... -
Faglig supplering
ForumindlægHej Jeg sidder og er ved at udfylde min ansøgning til en vidergående uddannelse, og er i den forbindelse kommet i tvuvl om noget. Jeg vil studere molekylærbiologi og skal derfor have fysik B og kemi B. Jeg har begge fag på C-niveau. Kan jeg supplere begge fag vha. GSK i juli/august, og stadig sta... -
vægtløshed
Forumindlæghej jeg sider og laver fysik udefra en stor opgavesæt. har lavet spørgsmål a og b men sider fast i c: Eksperimenterne i NASA’s faldrør udføres i et minilaboratorium, der foretager et frit fald på 132 m. Efter det frie fald bremses minilaboratoriet af små plastkugler i bunden af faldrøret. O... -
Beregning af elektrons massetilvækst
ForumindlægHej, Jeg sidder med en fysik opgave hvor jeg lige har nedskrevet henfaldsprocessen for Rb-89. Den henfalder med beta - henfald til Sr-89. Men, så er der en af de udsendte elektroner der accelereres af en spændingsforskel og forøger herved sin energi med 2 MeV. Hvor stor er elektronens massetilvæ...
