Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 16261 til 16280 af 18649
-
hjælp rapport om ioner
ForumindlægHej søde mennesker:) Laver en rapport i fysik om ioner. Jeg er igang med at skrive om ionforbindelser, jeg har allerede skrevet, at det hedder ionforbindelse fordi plus og minus tiltrækker hinanden. Jeg har læst at ionforbindelser opløses i vand fordi de er polære.. Hvad er polære?? Og evt. hvis... -
Gnidning
ForumindlægHej alle! Jeg er en klods til fysik, så det ville være skønt hvis i kan hjælpe! Opgaven: m klod er 4,5 kg 32 grader Klodsen ovenfor trækkes med konstant fart mod højre i billedet. (Billedet er vedhæftet) Opløs trækkraften på 50 N i en lodret og en vandret komposant og bestem st... -
hjælp!! fysikopgave please!
ForumindlægHej søde mennesker:) Laver en rapport i fysik om ioner. Jeg er igang med at skrive om ionforbindelser, jeg har allerede skrevet, at det hedder ionforbindelse fordi plus og minus tiltrækker hinanden. Jeg har læst at ionforbindelser opløses i vand fordi de er polære.. Hvad er polære?? Og evt. hvis... -
Krafter og newtons love
ForumindlægHej SP. Jeg har virkelig brug for jeres hjælp til at fysik aflevering, jeg vil gerne komme videre med den. Jeg håber i kan hjælpe mig videre, Tusind taak på forhånd. Opgave B Find selv data for solen. Hvis vi anbringer en masse på 1,50 Kg på solens overflade, hvor stor en kraft påvirk... -
AT-emne - HVILKE FAG?
ForumindlægHejsa! Jeg har netop fået opgivet årets AT-hovedemne, hvilket er "Mad og mennesker". Jeg ved imidlertid ikke, hvilke fag jeg vil skrive i. Kravet er, at jeg skal vælge to fag med hver deres forskellige metode. Jeg har følgende fag: - Kemi A - Biologi B - Fysik B - Matematik A - ... -
kernefysik... lidt problemer
ForumindlægHej Alle kloge fysik mennesker (laver lige en ny) jeg har fået et spørgsmål der lyder: polonium-218 er datter af en kerne, hvilken? derudover tilhører isotopen en af de fire radioaktive familier: uran-familien, Actinium-familien, thorium-familien eller neptinium-familien. hvilken familie lyde... -
Definition af syre og base - hjælp
ForumindlægHej! Jeg har ¨fået en opgave, som lyder på. at jeg skal skrive en fysik rapport omkring difinitation på syre og base.. Nogle forslag? Tingene skal være hvert for sig (hvis i forstår..) :) Jeg kan ikke selv komme i tanke om andet end: Syre: Desto lavere pH-værdi noget har, desto mer... -
Erklæret ikke egnet
ForumindlægHej jeg var til skolehjem samtale igår, og bev erklæret ikke uddannelsesparat. Vi har lige haft termins, og jeg fik 7 og 10. Min mor og jeg har besluttet at jeg skal op til en prøve på gymnasiet, fordi vi er uenige i at jeg ikke er parat. Det består af 4*20 minutter det er elektroniske prøver, je... -
Bølger og lys spørgsmål HJÆLP!
ForumindlægEn fysiklærer har bestemt laserens bølgelængde til λ=677nm for den røde HeNe laser ved hjælp af en måling i ovenstående forsøg. Det kan han godt se, er helt galt. Han finder ud af, at længden fra det optiske gitter til skærmen/tavlen, L, formentlig ikke er målt korrekt. Har han brugt en fo... -
AT 2014 emne og fagkombination med madreklamer i dansk?
ForumindlægSå er det snart frist for valg af emne og fag til AT.. Emnet i år blev jo mad og mennesker.. Er der nogen der har foreslag til kombinationer af fag med dansk A ? Jeg ville rigtig gerne analysere nogle madreklamer i dansk, men har svært ved lige at se hvilket andet fag jeg kan få til at indgå, og... -
Opgave med tryk i cykelpumpe
ForumindlægOpgave 1 En cykelpumpe har et stempelareal på 6 cm2 og en slaglængde på 25 cm. Luft suges ind i pumpen med 1 atm. Et dæk må maksimalt pumpes op til 70 psi. a)Hvor langt skal stemplet trykkes ned for at kunne presse luft ind i et dæk med et dæktryk på henholdsvis 20, 50 og 70 psi? (temperatur... -
Kugler - kraft - hastigthed
ForumindlægHej jeg har fået et spørgsmål i min fysik opgave jeg ikke kan komme videre med. Jeg har allerede lavet opgave a Nogen er kan hjælpe? En 3.45kg kugle rammer med hastigheden 12.3m/s en 7.89kg kugle i hvile. a) Hvad er kuglernes hastighed efter stødet, hvis de ikke hænger sammen? Efter stødet hæ... -
eenergi opgave
Forumindlæghej er der nogen der vil hjælpe mig med min fysik opgave en bil , der vejer 1500 kg kører med farten 80 Km/h. bilens skivebremser består af 20 Kg jern. Føreren får pludselig øje på em fodgænger, der krydser vejen og bliver derfor nødt til at bremse hårdt op . Vi tænker os at 35 % bilens kineti... -
Ulemper ved kildekritik
ForumindlægHej allesammen, I min SRPs analyse del har jeg valgt at lave en kildekritisk analyse af to velvalgte kilder, derved kunne jeg se håndteringen af Tjernobyl-ulykken udefra en inde og udefra synsvinkel (USA artikel og USSR egen tale) (Skriver i historie A og fysik b) Jeg kan simpelthen ikke se n... -
Maksimal spænding og effektiv spænding - Hjælp
ForumindlægHej, jeg er igang med min fysik rapport og er stødt på et irriterende spørgsmål. "Fortæl om maksimal spænding og effektiv spænding". Jeg er gået helt i stå pga. det spørgsmål, da jeg ikke kan finde et ordentligt svar nogen steder. Har kigget i min bog, men der står ikke noget om det, og... -
kildekritik fordele ulemper
ForumindlægHej allesammen, I min SRPs analyse del har jeg valgt at lave en kildekritisk analyse af to velvalgte kilder, derved kunne jeg se håndteringen af Tjernobyl-ulykken udefra en inde og udefra synsvinkel (USA artikel og USSR egen tale) (Skriver i historie A og fysik b) Jeg kan simpelthen ikke se n... -
Hastighed og afstande
ForumindlægHej Jeg skal løse en fysik opgave med nogle partikler der forlader et transportråd i en vinkel med vandret på 18grader. Partiklerne skal lande i en tragt, der har dimensionerne 0,5x0,5m, og som står 1,2 fra transportbåndet (horisontalt). Partiklerne slipper transportbåndet i en høje af 1,7 m (al... -
Partialtoner, hjælp.
ForumindlægHej. Jeg har brug for hjælp til nogle opgaver i fysik. Jeg har de her partialtoner som jeg har aflæst: n fn/Hz 1 23,30 2 47 3 13,06 4 96,43 5 192 Så skal jeg diskutere om fn = n *f1 kan bekræftes, ved at udregne n*f1 for n = 1,2, 3 osv. Er d... -
Procent afvigelse
ForumindlægJeg sidder med en fysik rapport om "bølgelængde for rødt laserlys", og jeg skal i databehandlingen udregne afvigelsen i procent. Jeg ved at man skal bruge formlen: (målt værdi −tabelværdien)tabelværdien⋅100% Men jeg ved ikke hvad der menes med målt værdi og tabelværdi. ... -
Bestem massen af den dannede isotop :)
ForumindlægHejsa :) sidder her med en opgave fra fysik a eksamen fra sidste år. Den lyder: 285 Fl henfalder ved alfa-henfald til 281 Cn, der har atommassen 281.16929 u. Alfa-henfaldet har Q-værdien 1.762 pJ. selve spørgsmålet: Bestem massen af den dannede 285 Fl-isotop ud fra alfa-henfaldets Q-værdi. (F...
