Søgning på: fysik disposition. Resultater: 16421 til 16440 af 18123
-
Batteri Brunstensbatteri
ForumindlægJeg skal op til fysik/kemi eksamen på onsdag og skal muligvis op i batterier.. Nogen her som kan komme med en fornuftig forklaring på hvorfor et alkaline batteri bliver fladt...? Ved at reaktionen forløber således Ved minus: Zn(s) + 2OH- --> ZnO(s) + H2O(l) + 2e- (Her sendes 2 elektroner vide... -
Røntgenstråling - Alfa- og beta-toppe?
ForumindlægHej,Jeg har søgt på røntgen i fysik-forumet og kigget nogle af de andre spørgsmål, men kan ikke lige overskue at skulle kigge dem alle igennem, så laver lige selv en ny tråd her - I må gerne henvise til en anden tråd, hvis der dér er givet svar på mine spørgsmål:Når man har sit røntgenspektrum, e... -
syrer, baser, salte, magnetisme
ForumindlægHar nogle gode forsøg til disse emner, men tænkte på, om der var nogle, der havde nogle andre forsøg også, som jeg kunne supplere med?? skal til fysik eksamen i næste uge:) har disse forsøg allerede: syrer,baser, salte: får syrer til at afgive hydrogen (mg i syre) ionvandring i syre + base elektr... -
Ohms 2. lov
ForumindlægHej alle :-) Jeg er igang med at skrive min SRO opgave, hvor jeg har om Elektriske elementer i fagene fysik/kemi og er kommet ud for nogle spørgsmål. Mit emne omhandler i vidt omfang om Ohms 2. lov. Vi har lavet forsøg til dette, og ud fra resultaterne skal jeg besvarede nogle ting til data... -
Evt. stilehæfter eller diktater..
ForumindlægHej!Jeg skal meget snart op i skriftlig eksamen (9. klasses afgangsprøve) og vil derfor gerne øve mig lidt i matematik og dansk og evt. også de nye biologi/fysik/kemi prøver der kommer. Især dansk har jeg problemer med, så hvis der er nogle som ligger inde med et par diktater og et enkelt stileem... -
Lydbølger
Forumindlægjeg har en lille fysik opgave, jeg har svært ved.. Håber i kan hjælpe. Opgaven lyder; Lydens hastighed i luft er en funktion af celcius temperaturen t, der kan udtrykkes ved: v = 20 * √t+273 * hvad er lydens hastighed ved 15 ºC og 40 ºC? skal jeg så ikke bare indsætt... -
Skråt kast udledning af stighøjde formel
ForumindlægHej, det står sådan, at jeg skal udlede en formel for stighøjden af et skråt kast. Jeg har i forvejen gjort rede for den lodrette og vandrette stedfunktion i et kast, hvilket jeg forstår. Men ud fra at kigge i min fysik bog, bliver jeg forvirret, der tager udgangspunkt i det, jeg skriver senere... -
Udledning af bevægelsesligning
ForumindlægHej. Jeg sidder og forbereder mig til fysik eksamen og kunne godt tænkte mig en udledning af v2-v02=2*a*(s-s0 ) Jeg ved det er noget at gøre med disse 2 udtryk, men kan ikke rigtig komme videre. Når et legeme bevæger sig med konstant acceleration: a=Δv/Δτ ⇒ a=(v-v0)/(τ-0 ... -
Vekselstrøm
ForumindlægHej alle. Jeg sidder pt og knokler med min SRP i dansk og fysik, hvor jeg skriver om vindenergi. Jeg er nu kommet til vekselstrøm og sidder fast i dét med effektværdi og middelværdi. Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig disse begreber? Ydermere hjælpe mig udlede nogle formler for at b... -
Hubblekonstanten
ForumindlægEt lille fysikspørgsmål, som jeg lige må have svar på, da jeg forbereder mig til fysik C eksamen: Når universets alder udregnes ved t = H-1, står der i lærebogen; Orbit C, at man udregner alderen af Universet under forudsætning af, at Universet udvider sig med konstant fart. Vil det sige, at når ... -
Atomfysik - kernereaktioner (stjerner)
ForumindlægHej Jeg skal op i fysik imorgen (HJÆLP) , og jeg er helt ude af den. Jeg håber nogen af jer bag keyboardet er lige mere rolige og saglige end mig og kan hjælpe mig med nogle få begreber ? Lumonositet og hvordan man bruger den til afstande. Gerne en formel med, plus en fyldig forklaring af a... -
Energi m.m.
ForumindlægHar lidt blandet spg til afsnittet om Energi og kemiske reaktioner:1.Hvordan antændes en bombe ved elektricitet (måske mere fysik..)2.Er A(vol) altid lille? hva nu hvis der udvikles meget gas?3.eksempel 19 i Kemi 2000 A-niveau 1 på side 119 skriver de: deltaH= -4807KJ - 4mol*8,314*298 = -4817 KJJ... -
Verdensbilledet
ForumindlægHej I min diskussion skal jeg svare på spørgsmålet: Diskuter afslutningsvis, hvilke faktorer der var afgørende/styrende for de forskellige parters standpunkter i diskussionen mellem religiøse og videnskabelige verdensbilleder. Jeg fik at vide af mine lærere, at: Det sidste spørgsmål handler om,... -
SRP regneopgaver!
ForumindlægHey! Jeg sidder og har lidt travlt med min SRP i fysik. Jeg har simpelthen fået 3 regneopgaver, som jeg skal have med i min opgave og jeg har lidt problemer med at udregne dem. Opgave: "En raket nåede sin parkeringsorbit i højden 188km over jordoverfladen ca. 10 minutter efter start. Den f... -
Atomets opbygning (kerne og elektronsystem)
ForumindlægHej.Jeg har trukket følgende eksamensspørgsmål til fysik C:"Atomets opbygning (både kerne og elektronsystem)"Stikord til den faglige samtale: elementarpartikler, emission, absorption, spektre og energiniveaudiagram.------------------------------------------Jeg har startet med at forklar... -
hjælp til forståelse af eks. 3e i orbit 2
Forumindlæghej sidder lige og læser op til fysik og er blevet i tvivl omkring et eksempel som lyder:en person trækker en vogn med indhold 50 meter op ad en bakke. Vognens masse er 40 kg. Trækkraften er 300 N og danner en vinkel på 20 grader, og vejen danner en vinkel på 30 grader med vandret. Gnidningskraf... -
AT - katastrofer: Manhattan-projektet
ForumindlægHej. Jeg sidder og laver AT til min AT-årsprøve i starten af maj, men jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg kan komme ind på i en af min problemstillinger. Jeg har fagene fysik og religion, hvor jeg har omkring Manhattan-projektet. Herunder forklarer atombomben og også de etiske overvejelser, som ... -
Imorgen =/
ForumindlægHej..Jeg ska op til fysik årsprøve i morgen :SOg jeg føler mig slet ikke parat endnu..Har nogle ting jeg mangler at få svar på..Nogle der evt. kan hjælpe mig med dem?1. Gør rede for begreberne middelhastighed og momentanhastighed.2. Forklar begreberne specifik varmekapacitet, samt specifiksmelte-... -
En god start...
ForumindlægHej alle!Synes det kunne være meget nyttigt for mig men også for andre der skal op i matematik på 1-årigt A-niveau, at have en slags basal viden til disse emner:1)Vektorregning i planet2)Vektorregning i rummet3) Bestemt integral (vha over- og undersummer, findes et integral)4)Integral og stamfunk... -
Oversigt til fordel for alle...
ForumindlægHej alle! Synes det kunne være meget nyttigt for mig men også for andre der skal op i matematik på 1-årigt A-niveau, at have en slags basal viden til disse emner: 1)Vektorregning i planet 2)Vektorregning i rummet 3) Bestemt integral (vha over- og undersummer, findes et integral) 4)Integral og sta...
