Søgning på: fysik disposition. Resultater: 16621 til 16640 af 18123
-
Svingningens fase
ForumindlægHej. Jeg sidder og er ved at læse op til fysik eksamen og jeg er stødt på nogle udtryk jeg ikke rigtig forstår. Håber der er nogen, der kan hjælpe mig. Er det korrekt, at en fase beskriver svingningens fase ved forskellig frekvens? hvilken enhed har faser? I forskriften: y(t) = A · sin(2&m... -
Universet
ForumindlægAfstand til stjernen Vega er 7,76 pc. a) Omregn afstanden til km og sammenlign med Solsystemets størrelse. b) Find parallaksen for stjernen. c) Kan parallaksen måles vha. de moderne rumsonder? d) Den absolutte størrelsesklasse for Vega er 0,58. Bestem stjernens tilsyneladende størrelse... -
Betinget optagelse
ForumindlægHej allesammen. Jeg har lige afsluttet 3.g. Jeg har sendt mine ansøgninger til de videregående uddannelser der interesserer mig. Men jeg skal supplere fysik B i sommerferien og er nu tilmeldt et suppleringskursus. Problemet er, at jeg nu er blevet i tvivl om man skal dokumentere for at man er ... -
Øldåse solfanger
ForumindlægHej alle! På HTX i faget teknologi vil jeg gerne lave en øldåse solfanger. Men min lære vil gerne have konkrete belæg for hvofor øldåser / sodavandsdåser er så nødvendig Kan i ikke hjælpe mig med at beregne Energi, for henholdsvis et tomt rum, og et rum med øldåser? Ville det være bedst m... -
Lektiehjælp tilbydes!
ForumindlægLektiehjælp i Matematik tilbydes. Jeg er en pige på 23 år, som udbyder lektiehjælp på gymnasialt - samt folkeskole niveau. Jeg har selv gået på studenterkurset på Århus Akademi, hvor jeg bl.a. havde højniveau i Tysk, Matematik og Fysik. Jeg studerer nu Molekylær medicin ved Århus Universitet, h... -
elektromagnetisk felt i ledning
ForumindlægHej! Jeg sidder med en fysik rapport, hvor jeg skal udregne jordens magnetfelt gennem et forsøg. I forsøget er der opsat en ledning i nord-syd retning over en kompasnål, som er over en vinkelmåler. Når man tænder for strømmen slår nålen ud pga at det magnetfelt, der dannes rundt om ledninge... -
Fagkombination?? matematik og??
ForumindlægOm et par dage skal jeg aflevere den endelige fagkombination... Jeg vil meget gerne arbejde med noget stof der ligger udover faget men relaterer til noget funktionsanalyse/integration/differentiation... De andre fag jeg har overvejet til kombinationen er Fysik, Kemi og Dansk... jeg tænkte at je... -
Dimensionsanalyse
ForumindlægJeg sidder og er igang med en fysik-rapport, og skal beregne 2 tal ved en dimensionanalyse. Jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvordan det skal gøres. Der står at jeg skal gøre følgende: Vi antager at hastigheden, v, af en lydbølge er givet som en potensfunktion: v=Fa⋅μb ∧ μ=(m... -
Elektrisk felt styrke
ForumindlægLige nu sidder jeg med et fysik afleveringssæt hvor jeg er gået helt død på denne opgave: I et tordenvejr opbygges en elektrisk potentialforskel mellem undersiden af en tordensky og jordoverfladen. Når det elektriske felt i dette område bliver tilstrækkelig kraftigt, opstår en elektrisk forbinde... -
Benyt modellen til at bestemme, hvor lang tid Peter har sovet.
ForumindlægHej! jeg har virkelig svært ved denne opgave af en eller anden uforklarlig årsag, så jeg ville bliver super glad hvis der var en derude der kunne hjælpe? En klasse har lavet forsøg i fysik. De har fundet ud af, at når et fyrfadslys brænder, kan sammenhængen mellem hvor lang tid lyset har brændt... -
Fiber i planter
ForumindlægHej. Jeg er igang med at skrive min SRO, der omhandler fibres elasticitet og brudstyrke. Det er i fagene fysik B og bioteknologi A, og jeg har et spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med - Hvilken form for fiber er der i planter? Er der forskel p... -
Formfaktor - overflade- eller tværsnitareal?
ForumindlægHej derude Jeg sidder med en opgave i skriftlig fysik, hvor jeg skal finde formfaktoren cw for en faldende kugle. Jeg er helt med på, at jeg skal bruge formlen Fgnid=0,5*cw*ρ*A*v2 idet jeg kender alle nødvendige størrelser bortset fra arealet A. Jeg kender til gengæld kuglens radiu... -
kildemateriale om røntgen?
ForumindlægJeg skal snart til at skrive SRP hvor mit emne er opdagelsen af røntgenstråler, hvor jeg skriver i fagene fysik og historie, men har haft problemer med at finde nogle kilder, hvor der måske indgår nogle vurderinger af konsekvenserne af opdagelsen af disse. Her tænker jeg vurderinger som historike... -
Naturvidenskabeligt projekt
ForumindlægHej alle! I næste uge skal jeg sammen med en gruppe arbejde på et projekt, som om fredagen skal vises frem for resten af skolen, HTX. Fagene som vi skal tage udgangspunkt i er matematik, biologi, kemi, fysik og teknologi. Problemet hertil er, at vi endnu ikke kan finde ud af, hvad vi skal lave. V... -
Atomkernen - udledning - eksamen
ForumindlægHej! Jeg skal til eksamen i fysik B og kan komme op i et emne, der hedder Atomkernen. Stikordene lyder: Kernekraften, stabile- og radioaktive kerner, alfa-, beta- og gammastråling, henfaldsloven, halveringstid, aktivitet. Jeg vil gerne udlede en formel i den forbindelse, men der er ikke e... -
Gennemlæsning af matematisk del i SRP-opgave
ForumindlægHej. Jeg skal snart til at skrive SRP omkring emnet stive legemers bevægelse i fagene mat A og Fysik A, og jeg søger derfor en sagkyndig(matematikstuderende/matematikunderviser/el. andet), der kan gennemlæse den matematiske del samt give mig kritik på denne - evt. hjælpe mig , hvis jeg går i &q... -
Energi
ForumindlægHey folkens. Har nogle spørgsmål som jeg sidder og ikke har rigtig kunnet svare på. -Hvad sker der hvis man giver slip på en pose blyhagl 50 gange i træk i 2 dage? (Ved godt det har noget at gøre med de forskellige energiformer, men har bare svært ved at se hvordan jeg kan forklare det, det kan m... -
SRP // Schrødingersligning på brintatomet
ForumindlægJeg skriver srp og er igang med at vise at man kan bruge schrødingers ligning til at finde energien i de stationære tilstande i brintatomet og få samme resultater som man gør ved bohrs atommodel. Men jeg er forholdsvist usikker i mange af størrelserne, jeg har trods alt kun fysik på B. Desuden f... -
tyngdekraftens arbejde på en ophængt stang.
ForumindlægHej, Jeg skriver i morgen en fysik klausur, og ved forberedelsen har jeg fundet et lille problem. Jeg har en messingstav med massen 2,7g der er ophængt i to 20 cm lange elektrisk ledende tråde. Igennem messingstangen løber der en strøm med strømstyrken 2,0 A. 5 cm af stangen befinder sig i et ... -
sabbatår eller direkte på uni
Forumindlæghej alle, jeg bliver færdig med gymnasiet til sommer og er i tvivl om hvorvidt jeg skal søge direkte ind på min drømmeuddannelse eller tage et sabbatår. Jeg er stadig lidt i tvivl om hvad jeg vil læse på uni, men enten geologi/biologi eller fysik. Jeg er bare i tvivl om hvorvidt jeg skal tage et...
