Søgning på: fysik disposition. Resultater: 16881 til 16900 af 18123
-
Emnevalg til undervisning
ForumindlægHej.Nu ligger landet således at jeg har fået opgaven at undervise to hhx årgange i Fysik. Jeg har fået 90min stillet til rådighed, så nu går jeg og spekulerer på hvilket emne jeg skal tage fat på.Det skal være meget kortfattet og ikke indeholde alt for meget tør teori, selvom det jo er der de spæ... -
grænsevinkel/resonansfrekvens/
ForumindlægJeg har 3 opgaver jeg gerne vil i gang med! Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har haft noget om bølger - så det ville være rart med lidt hjælp! Jeg beder ikke om svar - men om et kick-start!Så hvis jeg kan få en formel eller forklaring på følgende opgaver ville det være HELT kanon!De er ... -
Usikkerhed
ForumindlægFølgende spørgsmål omhandler fysik øvelsen med det koniske pendul.Jeg har målt længden til l = 43cm +/- 1cm, radius r = 0.1m +/- 1cm, periodetiden (3 målinger) ved denne radius,T = [1.288, 1.285, 1.301]sKan man så bestemme usikkerheden for T, vedDT = max(T) - mean(T)?Hvis dette er usikkerheden fo... -
acceleration og effekt - newtons love
Forumindlæg-------------------------------------------------------------------------------- Hejsa allesammen. Jeg har en fysik rapport for til efter ferien... og så vil jeg høre om der er nogen, der kan hjælpe mig. Opgave formuleringen lyder således: Acceleration og effekt Newtons love. Bestemmelse af accel... -
Henfalds opgave
ForumindlægHej, jeg har denne opgave for i fysik, og kan altså ikke lige se hvordan jeg skal gribe den an...\nhåber i kan hjælpe mig. \npå forhånd tak!\n\n------\n\nEn radioaktiv kilde indeholder 1,0 mg Cs-137. Cs-137 er betaminus-aktiv. Herved dannes Ba-137 i en exciteret tilstand, som vi betegner som Ba*-... -
"En protoncyklotron"
ForumindlægSidder her sen søndag og forsøge at lave fysik, hvilket indtil nu er gået rimeligt (håber jeg). Men men, nu er jeg stødt ind i følgende opgave, som jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig med:\n\n"En protoncyklotron kører med frekvensen 11,0 MHZ"\n\na) Beregn magnetfeltets fluxtæth... -
Fremtidsmuligheder for International Supersproglig Studieretning
ForumindlægHej alle Jeg sidder og skrive en skoleopgave, og vil skrive noget om mine fremtidsmuligheder fra gymnasiet. Det er svært at finde ud af præcist hvad man kan og hvad man ikke kan, fordi mange steder står der bare, at hvad man kan afhænger af studieretningen. F.eks. på Ug.dk. Jeg skal g... -
AT 2012: Katastrofen - årsager og konsekvenser
ForumindlægHej Jeg skal om meget kort tid finde ud af fag og område inden for dette AT-emne: Katastrofen - årsager og konsekvenser. Selve opgave lyder således: "Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle. Du skal udarbejde en problemformulering samt en synopsis... -
Radius i jævn cirkelbane
ForumindlægJeg skriver SSO om betapartikler, og skal i et af mine forsøg afbøje partiklerne 90grader i et magnetfelt. Partiklerne afbøjes da i en jævn cirkelbevægelse, og i forsøgvejledningen står at jeg skal bestemme radius i denne. (Det burde være en simpel mellemregning, det er ikke formålet) Der står ba... -
Radius i jævn cirkelbane
ForumindlægJeg skriver SSO om betapartikler, og skal i et af mine forsøg afbøje partiklerne 90grader i et magnetfelt. Partiklerne afbøjes da i en jævn cirkelbevægelse, og i forsøgvejledningen står at jeg skal bestemme radius i denne. (Det burde være en simpel mellemregning, det er ikke formålet) Der står ba... -
Hjælp AT
ForumindlægHej jeg skal op i AT her om 14 dage, men er meget i tvilv om hvad for nogle metoder man skal bruge, for jeg hører at metoderne er noget af det vigtigeste i AT. Håber der er nogle der kan hjælpe mig... Hvis det kan hjælpe så lyder min problemformulering således: Vi vil redegøre for bilens histo... -
urgent hjælp til atomfysik
ForumindlægHejsa!Jeg har nogen opgaver for, men jeg tror ikke rigtigt jeg har lært det de handler om? I hvert fald kender jeg ikke ordene.Opgaverne er fra fysikkens verden 2.2.1 Beregn de 3 støreste bølgelængder i lymanserien og paschenserien i brintspektret. Er nogle af linjerne i disse serier synlige?4.2 ... -
Eksamensopgaven fra 2005: Genesis
ForumindlægHej.Jeg er ved at træne til terminsprøven i skriftlig fysik, og så stødte jeg på opgave 5: Genesis fra sættet 2005:http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/sommer05/fysikhnst-2005-7-3.pdfOpgave a og c er ikke noget problem, men jeg er i tvivl om opgave b: Bestem størrelsen af sattelitens h... -
phenolphthalein
ForumindlægHey alle sammen! Ser i jeg har fysik og kemi eksamen her om 5 dages tid og jeg er efterhånden ved at nærme mig stresspunktet :S I dag har jeg så arbejdet med syre, baser og salte, og pludselig kom jeg i tanke om ordet phenolphthalein, men jeg kan simpelthen ikke huske i hvilket sammenhæng det bru... -
Mekanik
ForumindlægHej..Jeg har været fraværende i fysik da jeg var syg så jeg ved ikke, hvordan man regner følgende opgave:Et højt cylinderglas er fyldt med glycerol. Når en kugle bevæger sig ned gennem væsken, påvirkes den af en gnidningsmodstand, som vokser emd kuglens fart. Hvis man slipper en kugle i væskens o... -
Forberedelse til HF efter 4 sabbatår.
ForumindlægJeg er blevet optaget på HF efter 4 år på arbejdsmarkedet, men jeg er ikke helt opdateret med stoffet. Så jeg ville høre om der var nogen, der evt. har nogle forslag til noget materialle, som jeg kan læse op på. Jeg har de næste 2 måneder ledig til at forberede mig, så jeg er faglig klar til at s... -
Hvordan skal disse opgaver løses?
ForumindlægHej alle jeg har fået et par opgaver i min fysik, og mangler at svare på 3 af dem. Jeg har siddet i lang tid og prøvet at lave dem, men det har ikke lykkedes. Jeg ville bare spørge om nogen kunne hjælpe mig med dem. Opg. 1 Hvor meget is ved 0 grader skal man putte i 150g sodav... -
Noter
ForumindlægHej alle sammen :) jeg skal op i fysik imorgen (01.03-.2) eller skal havde en fysikprøve, som vil påvirke min karakter meget fremover. Min hund har spist min fysikbog, bogstavelig talt! og min lære siger at jeg ikke kan få en ny lige nu da de ikke har nogen på lager... jeg har ledt og ledt e... -
SRP Udledning af raketligningen (med tyngdeacceleration)
ForumindlægHej alle sammen! jeg sidder og er så småt igang med min SRP hvor jeg har valgt at skrive om Raketter i Idehistorie B og Fysik A. Men jeg sidder med nogle problemer og det er stof jeg aldrig har haft om før. Jeg har fundet mig nogle fine kilder der angiver massere af formler og gennemgange af sto... -
Stråling
ForumindlægSidder med nogle opgaver i fysik, jeg er i tvivl om, har lavet dem hvor der står [CHECK!] ved:Det handler om kræftsvulster..!1) En bestemt svulst ønsket bestrålet, således at dosisækvivalentet bliver 50sv....osv:Beregn den nødvendige absorberede dosis i svulsten. [CHECK!] 2) Beregn den energi, p...
