Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 17541 til 17560 af 18649
-
Træningsprogram
ForumindlægHej Alle. Jeg har virkelig brug for jeres kloge hoveder. Jeg er desværre kommet rigtig langt bagud i idræt, og har derfor brug for hjælp til denne opgave: Marcus på 1. holdet Marcus er 16 år og er lige blevet hentet op som seniorspiller i basketballklubben SISU. Hans træner mener han har mulighed... -
Vandblanding og databehandling
ForumindlægHej! Jeg skal snart til at aflevere en opgave om vandblandinger i fysik, hvor man skulle blande det kolde og det varme vand sammen og finde fælles masse og temperatur osv. Problemet er bare at jeg skal udregne en ligning der lyder sådan her: T kold * M kold + T varm * M varm = T fælles *... -
Farmaceutuddannelsen
ForumindlægHej! Jeg vil gerne søge ind på farmaceutuddannelsen,men jeg er nødt til at supplere nogle fag først. Jeg har snakket med GSK studievejlederen. Hun har så kigget på min eksamensbevis, og vi kom frem til at jeg skulle supplere matematik, fysik og kemi, da jeg ikke havde de rette karakterer i de fa... -
Udledning af stedfunktionen
ForumindlægHej, selvom teorien bag formlerne hører til fysik, så er opgaven af ren matematisk karaktér, hvorfor jeg tænkte, at den ville passe bedre i dette forum. Det er en ekstraopgave, som jeg sidder fast ved. Den siger følgende: "Med udgangspunkt i s=1/2*a*t^2+v0*t+s0 og v=a*t+v0 og Δs=s-s0 ... -
Krafterne på en bold
ForumindlægJeg skal formulerer et analystisk spørgsmål i fysik ang. jævn cirkelbevægelse og kræfter. Der slås til en bold, som er forbundet til en pind, med 2m lang snor (der er tale om en jævn cirkelbevægelse). Vinklen mellem snoren og pinden er 40 grader. I den cirkel som bolden bevæger sig, er ra... -
Idéer til fysikprojekt omhandlende elforsyning
ForumindlægHej :) Vi er en gruppe som skal i gang med et fysikprojekt omhandlende temaet: elforsyning. Her er det projektets formål at vi skal 1. lære hvordan et batteri virker, rent fysisk. 2. stifte bekendtskab med vekselstrøm og kunne forklare hvordan det adskiller sig fra jævn-strøm. 3. forstå hvordan ... -
Antipartikler og beta+
ForumindlægHej. Jeg går i 9 klasse, og skal op til fysik-eksamen her i uge 2. Jeg har måske bevæget mig ud på dybt vand, i det jeg er begyndt at sætte nogle spørgsmål, til ting vi ikke har lært endnu. Men jeg håber i kan hjælpe mig til at få mine tanker mere klargjort: Jeg sidder og skriver noter om radioak... -
Opdrift
ForumindlægHej kære fysikere og deslige :b Jeg har en opgave, jeg ønsker hjælp til - eller rettere sagt; 3 delopgaver .. :) ____________________________ En isflage har arealet 2,50 m2 og tykkelsen 15,0 cm. Isflagen flyder på et hav med en densitet på 1,03·103 kg/m3. Regn med, at isens densitet er 917... -
uran
ForumindlægUran-235 benyttes i mange tilfælde i atomkraftværker til at producere atomenergi ved kontrollerede fissionsprocesser, hvor Uran kernerne spaltes ved sammenstød med neutroner til mindre lettere atomkerner. I naturen forekommer isotopen Uran-235 kun med 0,72 %. Uran-235 har en halveringstid på cirk... -
Teorier i AT
ForumindlægHejsa Jeg går i 3.g. og har valgt at bruge samf C i min AT eksamen sammen med fysik A. Emnet skal omhandle Google Street View (GSV) og hvordan at de kan påvirke/krænke privatsfæren. Mit problem er bare hvilke teorier jeg kan tage i brug? For overvågningen i form af GSV har både været billederne ... -
Gange med tyngdeaccelerationen
ForumindlægJeg er i gang med at udregne hvor meget en stål kugle vejer under vand, ved hjælp fra arkimedes lov. jeg følger formlen Fop= vgenstand • pvæske • g. Da jeg har udregnet massen af den fortrængde væske skal jeg gange med tyngdeacceraltionen (9,80665 m/s2). problemet er så ledes at massen... -
Harmonisk bevægelse
ForumindlægJeg forstår simpelthen ikke, og det kan godt være jeg spørger dumt, hvorfor en bevægelse, hvor kraften er proportional med positionen F = -ky nødvendigvis giver en harmonisk svingning. Matematikken taler jo for sig selv, for det er jo bare løsningen til diff. ligningen y'' = k/m * y , m... -
uran
ForumindlægUran-235 benyttes i mange tilfælde i atomkraftværker til at producere atomenergi ved kontrollerede fissionsprocesser, hvor Uran kernerne spaltes ved sammenstød med neutroner til mindre lettere atomkerner. I naturen forekommer isotopen Uran-235 kun med 0,72 %. Uran-235 har en halveringstid på cir... -
Stråling fra verdensrummet
ForumindlægHej jeg sidder med en fysik opgave som er ved at gøre mig skør, da jeg ikke ved hvordan det skal gøres og om det jeg gør overhovedet er rigtigt. A4 Stråling fra verdensrummet Et radioteleskop registrerer elektromagnetisk stråling med frekvensen 1,42*109 Hz fra verdensrummet. a) beregn bølgelængde... -
Return for Medical School
ForumindlægHej folkens! Jeg regner med at blive læge, men i USA kan man dette ved at eksempelvis først tage en Bachlor's degree i chemistry, og derefter søge ind på medical school (der nogenlunde svarer til en Master's degree i medicin herhjemme). Jeg selv regner med at læse en major i chemistry i U... -
Orbitaler
ForumindlægHej, jeg skal skrive en rapport om halvledere. Her kunne jeg godt tænke mig at komme ind på forståelsen af, hvorfor metaller er gode ledere, og hvorfor halvledere er semigode. Som jeg forstår det danner metaller en slags krystalstruktur, hvor valensbåndene for de enkelte metal-atomer ligger mege... -
orbitaler
ForumindlægHej, jeg skal skrive en rapport om halvledere. Her kunne jeg godt tænke mig at komme ind på forståelsen af, hvorfor metaller er gode ledere, og hvorfor halvledere er semigode. Som jeg forstår det danner metaller en slags krystalstruktur, hvor valensbåndene for de enkelte metal-atomer ligger mege... -
Smeltning og fordampning
ForumindlægKære Studieportalen Jeg sidder og roder med en fysikrapport, hvor jeg skal foretage nogle beregninger ud fra nogle resultater, vi har fået oplyst, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan man gør. Min passion, viden og entusiasme for de naturvidenskabelige fag, som fx fysik, er ikke særl... -
Kender du fag på PharmaSchool?
ForumindlægHej! Til alle jer derude, der enten studerer på Farma eller ved meget om denne uddannelse, har jeg lige et spørgsmål. Jeg synes selv at Farma er meget interesserende uddannelse, og kunne godt tænke mig at studere der. Men jeg ville meget gerne vide, hvad nogle af de enkelte fag, man lærer på F... -
Påvise afstandskvadratloven
ForumindlægHej alle. Jeg er igang med en rapport i fysik omhandlende afstandskvadratloven. Jeg har indsat vore målinger i LoggerPro og defineret grafen efter funktionen I=A/r^2 efter definitionen af afstandskvdratloven. I er naturligvis intensiteten af de radioaktive partikler, altså vores tælletal pr. 100....
