Søgning på: fysik projekt. Resultater: 18261 til 18280 af 20689
-
Ellære HJÆLP det haster
ForumindlægHej. Jeg sidder til en prøve i fysik, er der en venlig en der kan hjælpe mig med følgende 3 opgaver. Modstandene har følgende værdier R1= 120 ohm R2= 95 ohm R3= 48 ohm spørgsmål: D) hvad bliver spændingsfaldet over R2? G) hvis R3 skulle laves af en sølvtråd med et tværsnitareal på 0,2 mm... -
Hvor mange eksamener er det 3.g'erne på HTX skal op i - 2023?
ForumindlægJeg går på Mat/Prog linje på HTX og har indtil videre været til 3 eksamener: Samfundsfag (1.g) Teknologi (2.g) Fysik (2.g) Jeg fandt en artikel som sagde at årgangen før kun skulle op til 4 eksamener: "Eleverne skal til skriftlig eksamen i dansk, de skal forsvare deres SRP/SOP ved en mun... -
Hurtig spørgsmål til eksamensprojektet???
ForumindlægHejsa, jeg er igang med min eksamensprojekt i fysik B. Jeg skal til at bruge denne formel, for at beregne min U-værdi: U = δ / A * Δ T Kan ikke rigtig finde det rigtige symbol for varmestrømmen, men har lige hurtig valgt denne her, δ, da den ligner den. Men ja, spørgsmåle... -
Sammenhæng mellem periode og mekanisk enerig
ForumindlægHej alle :-) Jeg sidder og laver fysik rapport om pendulet. Formål er at finde perioden og lave en sammenlingning mellem målte og teoretiske periode. I mine resultater kan jeg se at afvigelsen er ret høj (omkring 20%) og jeg tænkte på om man kunne nævne noget med at der sker energiomsætninger f... -
Bølgelære
ForumindlægHeej, kan bruge hjælp til en fysik opgave, håber i vil hjælpe! 1. En elektromagnetisk bølge har frekvensen 1020 Hz? hvor stor er bølgelængden? 2. Hvad er bølgelængden af en lydbølge med frekvesen 170 Hz, når lyden udbreder sig med farten 340 m/s? 3. Lydhastigheden i almindelig luft er omkring ... -
Flamingo og Rockwool isoleringsevne???
ForumindlægHejsa mennesker, er der ikke en af jer der kan kigge min databehandling igennem, i min fysik eksamensprojekt. Jeg har undersøgt isoleringsevnen for flamingo og rockwool. Dette er gjort ved at lave en kasse ud fra flamingo, som isoleringsmateriale, og derfra beregnet U-værdien, Lambda-værdien s... -
Opgave K4 Vognhjulsgalaksen
ForumindlægHej, Jeg har brug for noget hjælp til opgaven: "K4 Vognhjulsgalaksen" fra bogen: "Opgaver i fysik A-niveau" Fysikforlaget 2007. Jeg har vedhæftet et billede af opgaveformuleringen. Jeg har forsøgt at regne opgave a og b og får: a) v=9-05*10^6 m/s b) 1.1*10^17 s Kan dis... -
Lyd
ForumindlægSidder og kigger på nogle gamle opgaver, eftersom jeg skal til fysik prøve på torsdag Har begregnet et halvåbent rør der er 0.8 m langt til at have bølge længden 3.2 m ved at sige 0.8*4 er dog ikke helt sikker på hvorfor man ganger med 4? længere nede skal man finde ud af hvor mange knuder der... -
Kalibreringskurve
ForumindlægHej I fysik skal vi tegne en kalibreringskurve, men jeg har rigtig svært ved at finde ud af, hvordan den fungerer, da vi ikke har haft så meget om det. Jeg skal lave en kalibreringskurve over resultaterne fra et spektroskop. Jeg har målt følgende resultater: Rød (6,3 – 6,5) Gul (7,4 &ndas... -
hjææælp, kan simpelthen ikke finde ud af det (udlede en formel)
ForumindlægHey allesammen! Jeg sidder her og skal aflevere en fysik aflevering "Mekanisk energi for et pendul", og der er nogle opgaver som jeg dog ikke kan finde ud af og derfor håber jeg at der er nogle her som kan hjælpe mig :) Opgaven går ud på at udlede formlen (l) for h Jeg tror man skal... -
Bindingsenergi og kinetisk energi
ForumindlægHej! Jeg sidder og læser op til fysik, og er støt på noget jeg ikke helt forstår. Hvis to lette kerner fusionerer ved en exoterm proces bliver der jo dannet energi. De bevæger sig opad på grafen m. bindingenergi pr. nukelon. Jeg er i tvivl om hvad den dannede energi bliver brugt til, for de ... -
Opstilling af differentialligning på baggrund af Newtons 2. lov
ForumindlægHej kammerater. Jeg er i gang med at skrive SRO i Matematik- fysik, hvor jeg nu har mødt muren og kan simpelthen ikke komme videre.... Jeg har et spørgsmål der lyder således: " Opstil på baggrund af ovenstående redegørelse og Newtons 2. lov, en differentialligning der kan beskrive det... -
SRP - kvantemekanik
ForumindlægHej. Skriver en SRP i fysik og matematik om kvantemekanik. Jeg har tænkt mig at redegøre for det grundlæggende indenfor kvantemekanikken, samt introducere schrödingers ligning i én dimension (tidsafhængig og tidsuafhængig). Jeg vil løse problemet om den uendelige brønd, hvor man kan finde bølgefu... -
Eksamens forberedelse
ForumindlægHej Skal til fysik/kemi prøve på mandag. Vi har arbejdet med tre hovedemner: 1. Magnetisme,elektromagnetisme samt induktion. 2. Syrer, baser og salte. (Herunder atomets obbygning og det periodiske system) 3. Alfa,beta og gamma stråling. Hvilke underemner er der til hvert af følgende hovedem... -
Bindings energi og Q-værdi
ForumindlægHej Har siddet i en uges tid og forberedt mig til mundtlig eksamen i fysik på B-niveau og jeg føler efterhånden at jeg er begyndt at få styr på det meste. Der er dog en enkelt ting der har voldt mig store problemer: Forskellen på Bindingsenergi og Q-værdien. Uanset hvor meget jeg læser og hvor... -
SRP - kvantemekanik
ForumindlægHej. Skriver en SRP i fysik og matematik om kvantemekanik. Jeg har tænkt mig at redegøre for det grundlæggende indenfor kvantemekanikken, samt introducere schrödingers ligning i én dimension (tidsafhængig og tidsuafhængig). Jeg vil løse problemet om den uendelige brønd, hvor man kan finde bølgefu... -
Polære/ upolære stoffer
ForumindlægHej derude :) Sidder her og sveder over at skulle op til fysik mundtlig snart. Jeg har et spørgsmål, som jeg håber at en eller anden kan hjælpe lidt med. Jeg ved hvad polært indebærer, men jeg ved simpelthen ikke svaret til dette spørgsmål... Hvad betyder det at et stof fx. benzin eller olie er ... -
Doppleeffekt
ForumindlægHej til Alle. Jeg læser på en hjemmeside, som er svært for mig at forstå en mellemregnig. Kunne nogen forklare mig den mellemregning? Hjemmesiden er: http://maartensson.net/fysik/waves/wave02.html Og mellemregning ser sådan ud: lydgiveren har bevæget sig i en periodetid: λ= vT0 - uT0 ... -
gennemtrængningsevne i atmosfæren for de forskellige typer stråling.
ForumindlægSidder og laver dispositioner til fysik og kan ikke umiddelbart finde ud af hvordan og hvorledes. Jeg skal ind på gennemtrængningsevne i atmosfæren for de forskellige typer stråling, dvs. synligt lys, UV-stråling, røntgenstråling osv.. Men jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det.. Der er fo... -
Kemisk analyse af salte
ForumindlægHej alle! I morgen skal jeg op i fysik, og her kan jeg bl.a. komme op i "jordens salte". Problemet er bare, at vi ikke rigtig har gennemgået dette emne, så har I nogle forslag til, hvilke forsøg jeg evt. kan lave? :) Jeg har dog tænkt på at lave forsøget "kemisk analyse af salte&...
