Kemi

Kemisk analyse af salte

02. juni 2014 af nannava - Niveau: 9. klasse

Hej alle!

I morgen skal jeg op i fysik, og her kan jeg bl.a. komme op i "jordens salte". Problemet er bare, at vi ikke rigtig har gennemgået dette emne, så har I nogle forslag til, hvilke forsøg jeg evt. kan lave? :)

Jeg har dog tænkt på at lave forsøget "kemisk analyse af salte", men jeg forstår ikke rigtig, hvad jeg skal bruge det til, og hvordan jeg kan gå i dybden med det..

Håber I kan hjælpe!


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. juni 2014 af lasols (Slettet)

elsker dette emne :) der er så mange sjove små forsøg man kan lave, en af mine farvoritter er:

i et reagensglas haves en opløsning af sølvnitrat i et andet reagensglas haves fast natriumchlorid og man tilsætter vand og rører rundt og viser at det hele bliver opløst og fortæller at natriumchlorid er et letopløseligt salt ligesom sølvnitrat også er, herefter tilsætter man nogle dråber af NaCl opløsningen til sølvnitraten og så skulle der gerne komme et hvidt bundfald, mes dette synker til bunds kan man frotælle at det dannede pulver er det tungtopløselige salt sølv(I)chlorid og opskrive reaktionsskemaet

Ag+ + Cl- -> AgCl(s)

når det meste af sølvchloridet er faldet til bunds suges den overskydende væske ud af reagensglasset med en pipette og det hvide bundfald skyldes en gang med rent vand, der røres rundt og det får lov til at bundfælde igen og væsken siges igen væk. og der tilsættes en lille smugle vand til det tilbageværende pulver (vær forsigtig med ikke at miste for meget AgCl under vaskeprocessen)

hertil tilsættes så ammoniakvand og der røres rundt til pulveret går i opløsning man fortøller at man har udnyttet at Sølv danner et kompleks med ammoniak [diamminsølv(I)ionen] og opskriver reaktionsskemaet

AgCl(s) + 2 NH3 -> Ag[NH3]2+ + Cl-

og man kan herefter bruge dette kompleks til at kommpleks til at påvise om man har aldehyder eller ketoner (tollens test), tilsæt lidt af en opløsning indeholdende et aldehyd (f.eks. benzaldehyd) til komplekset kom en prop på og ryst grundigt, hvis du er heldig vil hele indersiden af reagensglasset blive dækket af et tynt lag sølv (sølvspejl) er du uheldig vil metallisk sølv blot fælde ud i bunden af glasset
og man kan opskrive redoxreaktionen

3 OH+ 2Ag[NH3]2+ + RCHO -> 2 Ag(s) + 4NH3 + RCOO- + 2H2O

da det er i folkeskolen kan det være at du ikke kan få lov til at bruge benzaldehyd (eller andre aldehyder) og så kan den sidste del udelukkes


Svar #2
02. juni 2014 af nannava

Tusind tusind tak for hjælpen! Fantastisk! 


Skriv et svar til: Kemisk analyse af salte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.