Fysik
Polære/ upolære stoffer
Sidder her og sveder over at skulle op til fysik mundtlig snart. Jeg har et spørgsmål, som jeg håber at en eller anden kan hjælpe lidt med. Jeg ved hvad polært indebærer, men jeg ved simpelthen ikke svaret til dette spørgsmål... Hvad betyder det at et stof fx. benzin eller olie er upolært? Altså for dets egenskaber, tror jeg.
Håber I kan hjælpe!
-Ewziie
Svar #1
31. maj 2014 af 123434 (Slettet)
"
Polære og upolære molekyler
Molekyler kan have en lille bitte elektrisk ladning, som kan være positiv og/eller negativ.
Molekyler med ladninger "hiver" i molekyler med den modsatte ladning - de der er negativt ladede, vil gerne binde sig sammen med de, der er positive.
Når et molekyle har en ladning, kaldes det polært - det er f.eks. vand. Andre molekyler har ikke nogen ladning - dem kalder man upolære og er f.eks. olie.
Upolære og polære molekyler kan ikke blandes, med mindre man har en emulgator."
Svar #2
31. maj 2014 af hxhxhxhx (Slettet)
Svar #3
31. maj 2014 af hesch (Slettet)
Molekyler, der har en elektrisk ladning, kaldes ioner.
Vandmolekyler er polære, uden at være ioner ( de er ikke ladede ).
Hvis man tegner et vandmolekyle sådan her:
H - O - H , vil det ikke være polært, fordi det er symmetrisk. Men det tegnes sådan her:
O
H H ( du må selv tegne bindingerne mellem H og O )
. . . og så er det polært ( ladningsmæssigt asymmetrisk )
Molekylet er polært, fordi elektronerne lidt hellere vil suse rundt om O i stedet for rundt om H-erne. Vinklen mellem de to bindinger er, så vidt jeg husker, 110º.
Denne "polarisering" af vandmolekylet er een af forklaringerne på, at kapillarrør ( sivæv hedder det vist ) i træer kan "suge" en vandsøjle op i 100m højde. Vandmolekylerne tiltrækker hinanden, og placerer sig i disse snævre rør sådan:
>>>>>>>>> eller sådan <<<<<<<<<<
Det er som at sætte magneter sammen til en kæde.
Svar #4
31. maj 2014 af hxhxhxhx (Slettet)
Svar #5
Der er lige denneher, der har med sagen at gøre: http://da.wikipedia.org/wiki/Overfladesp%C3%A6nding
#4: At molekylerne i et stof er upolære, betyder at molekylerne ikke er ladningsmæssigt asymmetriske, og ikke er påvirkelige af et elektrisk felt.
Jeg formoder, at sætter du et par elektroder ned i et glas vand, og dermed skaber et elektrisk felt i vandet, så vil iltatomet vende sig mod anoden, og brintatomerne mod katoden ( som et kompas, der peger nord-syd, af magnetiske årsager ).
Hælder du i stedet benzin i glasset, vil molekylerne her være fuldstændigt upåvirkede af det elektriske felt ( som en tændstik, der ikke lader sig påvirke af en magnet ).
Svar #7
At molekylerne er polære, har betydning for stoffets dielektricitetskonstant, der er udtryk for stoffets evne til at lede et vekselspændingsfelt. Dette udnyttes i kondensatorer, der netop skal kunne lede en vekselstrøm, men ikke en jævnstrøm. Denne konstant er for olie ca. 3, men for vand 81 !
Dvs. at hvis du har en kondensator med to parallelle plader, der fx har en kapacitet på 1 nF, og du fylder hulrummet mellem pladerne med vand, så får kondensatoren en kapacitet på 81 nF.
Nu du spørger til stoffets ( vands ) egenskaber.
Skriv et svar til: Polære/ upolære stoffer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.