Fysik
Bindings energi og Q-værdi
Hej
Har siddet i en uges tid og forberedt mig til mundtlig eksamen i fysik på B-niveau og jeg føler efterhånden at jeg er begyndt at få styr på det meste. Der er dog en enkelt ting der har voldt mig store problemer:
Forskellen på Bindingsenergi og Q-værdien.
Uanset hvor meget jeg læser og hvor mange videoer jeg ser, er jeg ikke i stand til at forstå hvad forkellen er - altså definitionen på de to. Jeg kender formlerne, så det er ikke der problemet opstår.
Jeg har efterhånden brugt temmelig meget tid på dette så jeg håber der er en der kan give en hjælpene hånd
tak
Svar #1
29. maj 2014 af Jerslev (Slettet)
#0: Bindingsenergi omhandler den enkelte isotop. Hver isotop indeholder en bestemt bindingsenergi.
I en kernereaktion kan man enten vinde eller tabe bindingsenergi afhængig af de indgående reaktanter. Ændringen i bindingsenergi i en kerneprocess er reaktionens Q-værdi.
Svar #2
29. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)
E_bin er den energi, der skal tilføres et system, for at atomt splittes ad. Personlig note: Alle vil så tæt på jern, fordi jern har den størst mulige bindingsenergi pr nukelon. Hvis deres bindingsenergi er under jern, vil de gerne fusionere, så deres bindingsenergi kommer tættere på jern - de hæver altså deres bindingsenergi. Q værdien er altså positiv når vi fusionerer, fordi bindingsenergien bliver større.
Q-værdien er den energi, der bliver frigjort, efter at et atom går i stykker eller henfalder. Ud fra denne værdi kan man måle, hvor meget energi de løsrevne partikler har, og dermed om de er skadelige for os.
Skriv et svar til: Bindings energi og Q-værdi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.