Fysik

Lyd

06. maj 2014 af MortenJenssen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Sidder og kigger på nogle gamle opgaver, eftersom jeg skal til fysik prøve på torsdag

Har begregnet et halvåbent rør der er 0.8 m langt til at have bølge længden 3.2 m ved at sige 0.8*4 er dog ikke helt sikker på hvorfor man ganger med 4? 

længere nede skal man finde ud af hvor mange knuder der er i røret når luften svinger med 2. overtone? Hvad er bølgelængden af 2. overtone? har fået dette til hhv 3 knuder og 1m 

håber der er nogle hjælpe mig med hvordan jeg er kommet frem til disse resultater


 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. maj 2014 af peter lind

I et halvåbent rør er der altid knude i den lukkede ende og bug i den åbne ende. Afstanden mellem knude bug er 1/4 bølgelængde. hvilken forklarer de 4 gange rørlængde i det første opgave. De første overtone kommer når der er to knuder i røret. 2. overtone når der er 3 knuder. Afstand mellem knude og den næste knude er ½ bølgelængde. Afstand mellem bund og sidste knude er derfor 1 bølgelængde dertil kommer afstanden fra sidste knude til den åbne ende er 1/4 bølgelængde. Lav en tegning af situationen


Svar #2
06. maj 2014 af MortenJenssen (Slettet)

#1
Tak skal du have! Har lavet en tegning som illusterere grundtone til 3 overtone. 


Skriv et svar til: Lyd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.