Søgning på: kemi b noter stx. Resultater: 19421 til 19440 af 111527
-
Metoder
ForumindlægHej alle.. Jeg ska til AT-eksamen på mandag (dansk og biologi) I biologi har jeg aldrig fået metodeundervisning og er derfor blevet i tvivl om jeg har forstået det rigtigt.. Jeg har haft både fysik og kemi på b-niveau og jeg har en fonemmelse af, at metoderne ikke ligger så langt fra dem man br... -
vands ionprodukt
ForumindlægJeg har lige læst at selv friskt destilleret vand er en lille smule strømledende. Det skyldes at vandmolekyler sommetider overføre en hydron til hinanden. Måles koncentrationen af hydroxid og oxonium får man [H3O] = 1,0 * 10-7 M Og så står der at man for at få vands ionprodukt skal GANGE de 2 ... -
Heterogen ligevægt - Eksamen
ForumindlægHej. Jeg sidder rigtig meget fast med den disposition til min mundtlige eksamen i kemi b på tirsdag. Under spørgsmålet står der: Hvordan opskriver man ligevægtsloven for en heterogen ligevægt? Har ledt og ledt og synes ikke jeg kan finde en 'formel' eller noget på ligevægtsloven for en... -
Har brug for noget hjælp
ForumindlægHej, jeg har gået på ungdsomsskole hele 7-8-9 uden naturfags emner eller kultur og samfund. Skal begynde på hf efter sommerferien, derfor ville det være mega fedt hvis nogen kunne smide et par links til hjælpsomme hjemmesider hvor jeg kan lære kemi c, fysik c, geografi c, historie b, religion c... -
Chromatografi
ForumindlægHejsa. Jeg har kemi B på fjernstudie, og i min aflevering skal jeg besvare nogle spørgsmål omkring chromatografi. Vi har fået tildelt to sider om det men desværre ingen videoer, og jeg har lidt svært ved at forstå hvordan jeg skal løse opgaven. Jeg skal besvare spørgsmålet: Forklar ud fra stru... -
Titrernigskurven
ForumindlægHej allesammen Jeg går i 1.g ligenu og er begyndt at læse på hvad titreringskurven er osv. Jeg har dermed fundet ud af at kemi b fortæller HVORDAN man kan finde ph-værdien ved ækvivalenspunktet ved syrebasetitrering af NaOH og eddikkesyre. Jeg har læst sååå meget op og set alle videoer, som fort... -
Tollens reagens og DNP
ForumindlægHej søde og kloge mennesker, Jeg kunne igen godt bruge noget hjælp til en kemi aflevering. Sagen er at 3 alkogoler (A, B og C) blev oxideret med dichromat-ioner i sur opløsning (mild oxidation). Oxidationsprodukterne bliver så udnersøgt med Tollens reagens og med 2,4-dinitrophenylhydrazin (DNP... -
Hvilken er syre og hvilken er base?
ForumindlægHej SP Har endnu en kemi opgave jeg gerne vil vide hvordan jeg kan løse den. Det er ved at finde ud af hvilke er syre og hvilken er base. Nogen der kan hjælpe? Opgaven: a. HC(=O)OH (aq) + H2O (l) <=> HC(=O)O- (aq) + H3O+ (aq) b. HNO3 (g) + H2O (l) -> NO3- (aq) + H3O+ (aq) På forhånd ... -
Enhed reaktionsbrøk
ForumindlægJeg har nu læst mit afsnit igennem flere gange - og kan simpelthen ikke lige komme videre i denne opgave. Jeg læser kemi B som onlineundervisning og har følgende spørgsmål: jeg har 3 afstemte reaktioner som jeg har skrevet reaktionsbrøk på. Her kommer lige den ene af dem: CH4 (g) +2O2 (g) <-... -
Hjælp til problematikker omkring højfructose sirup
ForumindlægJeg skal skrive SSO om højfructose sirup, mangler lidt ideer til hvilke problematikker man kan belyse set fra et kemisk perspektiv. Det var min tidl. Lære der kom med ideen, da jeg var blank for ideer. Men nu er han langtids sygemeldt og jeg har fået en ny vejl. Desuden er jeg droppet ud af ke... -
Logaritmefunktioner
ForumindlægHejsa, Jeg har bruge for hjælp til denne opgave, da jeg ikke ved hvordan logaritmefunktion virker. Jeg kunne ikke finde noget på nettet som kunne beskrive hvad der har indflydelse på logaritmefunktioner. F.eks. hvad der sker når a og b er negative eller positive i andengradsligninger. Spørgsm... -
cosinusrelationen
Forumindlægnår man skal udføre et bevis for cosinusrelationerne får man på et tidspunkt: a(-x)^2-x^2=c^2-b^2 videre fås nu: a^2-2ax=c^-b^2 ---> 2ax=a^2+b^2-c^2 Jeg har styr på højre siderne af lighedstegnet, men er der nogen der kan sige mig hvad det er der sker på venstresiden ? (mht. a'erne og ... -
nem ligning
ForumindlægHej hvrdan isolerer jeg b: 2a + 2b = 450 -
Reducering
ForumindlægReducering af udtrykket: a2 + b2 - a*(a+b) -
ester syntese
ForumindlægHej, Jeg har 2 spørgsmål ang.ester syntese: a) Ved fremstilling anvendes konc. svovlsyre som katalysator, vi udnytter, udover den katalytiske virkning, også at svovlsyre siges at være vandsugende: forklar hvilken indflydelse det har på syntesen? b) Forklar hvilke indflydelse det har på sy... -
Newton-Raphsons
ForumindlægJeg har en opgave der volder problemer, jeg har prøvet et masse forskelligt, men det lykkedes ikke. En funktion er bestemt ved a) Opskriv de første 3 elementer i talfølgen, der er løsning til differentialligningen hørende til Newton-Raphsons metoden, når x_0=1 b) tegn grafen for f og benyt de... -
RSA kryptering
ForumindlægJeg skal kryptere en besked som har tallet: 152419172311 som jeg har brudt op i 4 til med hver 3 cifre. (Tallet m=5963 har 4 cifre) a_1:=152 a_2:=419 a_3:=172 a_4:=311 Jeg skal beregne k b__k := a__i mod m for i=1.... -
Reducer
Forumindlæga(a-b) + ab -b(1+ a^2/b) Nu har jeg prøvet at få dem ud af parentes, men synes det ser forkert ud: a + ab -b + a? Nogen der kan hjælpe mig på vej? -
projektion
Forumindlæghvordan angiver jeg vektor a's projektion på vektor b, og vektor b's projektion på vektor a? vektor a = (2;1) og vektor b = (-5;-9) -
Cosinusrelation (hurtigt svar søges)
ForumindlægHej :-) Cosrelation med højden faldende inden og uden for trekanten, når vi ved begge trekanter en beregning af pythagoras som vi anvendter til at nå frem til cosrelationen. Men når jeg ved hjælp af pythagoras regner begge trekanter (ved at minuserer begge pythagoras sætninger sammen) får jeg:...
