Kemi

vands ionprodukt

03. december 2014 af tim293 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har lige læst at selv friskt destilleret vand er en lille smule strømledende.

Det skyldes at vandmolekyler sommetider overføre en hydron til hinanden.

Måles koncentrationen af hydroxid og oxonium får man [H3O] = 1,0 * 10-7 M

Og så står der at man for at få vands ionprodukt skal GANGE de 2 koncentrationer, og det er så her jeg står af. Hvorfor skal de ganges? Man skal da bare ligge dem sammen! Hvorfor i alverden gange dem? 

Hvis der er en der kan forklare det uden at bruge formler og kemi udtryk fra B og A niveau, så ville jeg være taknemmelig.


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. december 2014 af OliverGlue

Vands ionprodukt er ligevægtskonstanten for reaktionen af vands autoprotolyse altså
2 H2O OH- + H3O+
hvor vi husker vand ikke medtages i en reaktionsbrøk - derfor
Q=[OH-] [H3O+]
som har den empirisk bestemte ligevægtskonstant
Kv=10^-14

Husk nu også på det hedder ionprodukt og ikke ionsum eller noget

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. december 2014 af OliverGlue

Fejl

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. december 2014 af ChemistryIsKey

Det handler om det, som hedder vands autoprotolyse. Vand er (i et meget lille omfang) en amfolyt, hvilket betyder, at det kan fungere som både syre og base. Således vil et vandmolekyle i et lille omfang afgive en hydron (Brøndsteds definition) til et andet vandmolekyle, som så optager hydronen. Dette kaldes en autoprotolyse, og der er tale om følgende ligevægt;

     H2O (l)  +  H2O (l)  <=>  H3O+ (aq)  +  OH- (aq)

Hvis du anvender ligevægtsloven på ovenstående ligevægt, vil du (idet vands molbrøk som opløsningsmiddel sættes til 1) få følgende udtryk for vands ionprodukt;

     Kv = [H3O+] · [OH-]         ,     (Idet det antages, at χ(H2O) = 1).

Når man så måler koncentrationerne af oxoniumioner og hydroxidioner, så får man, som du selv siger, at

     [H3O+] = [OH-] = 1.0 · 10-7 M         (25 °C)

Og da vi lige har udledt udtrykket for vands ionprodukt, kan du nu finde det ved den information du selv har givet omkring koncentrationerne af ionerne;

     Kv = 1.0 · 10-7 M · 1.0 · 10-7 M = 1.0 · 10-14 M2        ,      (25 °C)

--------------------------------------------

Som konklusion;

Det handler altså om, at man anerkender vands autoprotolyse, og ud fra denne bestemmer man per definition, hvordan ionproduktet for vand skal se ud. Ud fra ligevægtsloven finder man, at ionproduktet for vand (ifølge den definition vi har indført) er produktet af oxoniumioner og hydroxidioner, hvilket indgår netop pga. autoprotolysen.

Håber ikke det var for svært - ellers må du jo spørge ind :))


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. december 2014 af OliverGlue

#2 Reaktionen mellem vand og hydroxid og hydronium mangler en ligevægtspil:



(Studieportalen understøtter vist ikke min mobil)

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. december 2014 af ChemistryIsKey

Nvm :P


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. december 2014 af OliverGlue

#5 Ja når reaktionen er nået til ligevægt?


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. december 2014 af ChemistryIsKey

#6

Jaa :) 

Men tror det virker overflødigt i dette tilfælde at medtage reaktionsbrøken, eftersom den intet formål har, og der hér kun er tale om C-niveaus stof ;)


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. maj 2022 af Niels39

Jeg er klar over dette er en gammel tråd, men hvorfor siger man 10^-14, for dem, hvorfor -14 og ikke, fx -2?


Skriv et svar til: vands ionprodukt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.