Kemi
Heterogen ligevægt - Eksamen
Hej.
Jeg sidder rigtig meget fast med den disposition til min mundtlige eksamen i kemi b på tirsdag. Under spørgsmålet står der:
Hvordan opskriver man ligevægtsloven for en heterogen ligevægt?
Har ledt og ledt og synes ikke jeg kan finde en 'formel' eller noget på ligevægtsloven for en heterogen ligevægt.
Og kan det passe at der findes forskellige måder at opstille ligevægtsudtrykket når det kommer til tilstandsformerne??
På forhånd tak :)
Svar #1
06. december 2014 af Heptan
Først må du jo overveje hvad en heterogen ligevægt er, og så kan man overveje hvilken effekt det har på en ligevægt.
Oftest ser man på ligevægte i vandige opløsninger, hvor stofmængdekoncentrationerne anvendes. Det skyldes, at initialkoncentrationen af stofferne er afgørende for, i hvilken retning ligevægten vil forskydes.
Hvis man har en heterogen blanding af et fast stof og en vandig opløsning af et stof, vil mængden af fast stof være uden betydning, da et fast stof har en konstant effekt på ligevægten. Der skal bare være nok til at en ligevægtstilstand kan nås. De sættes derfor lig med 1 i ligevægtsudtrykket, og udelades derfor. Det samme gør sig gældende for rene, flydende væsker. Det eneste man egentlig skal have i en ligevægtslov, er koncentrationerne af vandige opløsninger samt trykket af eventuelle gasser.
Skriv et svar til: Heterogen ligevægt - Eksamen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.