Søgning på: fysik a stx. Resultater: 17021 til 17040 af 154719
-
forklaring af bevis
ForumindlægHej, jeg er igang med Srp, hvor jeg er igang med at udlede keplers 2.lov. Men har nogle spørgsmål, som jeg hårber i kan sværer på. 1. spørgsmål Idet man anser situationen på figur 1 som et system i ligevægt, hvilket vil sige at kraftmomentet for planetens bevægelse er nul, bliver planetens ... -
Beregn strømmen
ForumindlægHej..! Så er jeg blevet kastet ud i en fysik aflevering, men kan ikke rigtig komme i gang.. Jeg har følgende oplysninger: R1 = 50 Ohm R2 = 16 Ohm R3 = 40 Ohm R4 = 60 Ohm Uo = 80 V. dt = 5,0 min. Første spørgsmål lyder Beregn strømmene: I ; I1 ; I2..< -
Fysikaflevering - densitet
ForumindlægHejsa Jeg har denne fysikaflevering for til tirsdag d. 12/12. Jeg har så svært ved at forstå fysik og forstår overhovedet ikke begrebet densitet. Da jeg knap nok forstår hvad opgaven går ud på, er det stort set umuligt at komme i gang. Nogen der kan hjælpe? Tusind tak for hjælpen på forhånd:) -
Dopplereffekten ?
ForumindlægHej, jeg skal snart til fysik eksamen og har lige et par spørgsmål som jeg gerne vil have afklaret: - Hvad er dopplereffekt og ligeledes rødforskydning og blåforksydning ? tak på forhånd ;) -
Hjælp til disposition
ForumindlægHej Jeg har trukket "stråling" til mundtlig fysik/kemi, men er i tvivl om hvordan man sætter dispositionen op. Er der nogen der har eksempler på en disposition? -
læse op?
ForumindlægHej alle brugere på studieportalen jeg har et spg. angående hvordan i alverden læser man op til fysik? nogle gode råd? mvh mads J -
Angående uddannelse..
ForumindlægHej alle Jeg er nu ved mit første år som hhx elev. Jeg kom til at snakke med en af mine venner her i weekenden, om at man kan læse i udlandet på 2. eller 3. år. Jeg er dog i tvivl om det er den almende stx, eller om det også gælder hhx? Tak for hjælpen på forhånd :) -
Varmepatron - Beregn den tid det tager at opvarme systemet
ForumindlægVarmepatron Grundlæggende Fysik b – Opgave 7.15 En varmepatron på 3500 W er anbragt i en 200 L vandfyldt kedel, som er lavet af 50 kg jern. a. Beregn den tid, det tager at opvarme systemet fra 10 °C til 65 °C. b. Beregn den elektriske strømstyrke gennem varmepatronen, der er tilsluttet 220 V. ... -
Hjælp til transformersætningen
ForumindlægHej derude. Jeg har lidt problemer med en opgave i fysik/kemi der hedder ''Transformersætningen, stil den op og forklar den evt. med eksempler''. Jeg kunne godt bruge noget hjælp til hvad transformersætningen er. Jeg har hørt lidt om U(p) * I(p) = U(s)* I(s) altså Volt(p)... -
Studenterhuen
ForumindlægHejsa. Jeg har undret mig oven en lille ting ved studenterhuen, der sidder et lille kors foran på huen. Hvorfor er det der? Er det pga. man har studeret i DK? -
Mekanik
ForumindlægSidder og laver fysik, men er gået i stå ved en opgave. Håber virkelig i kan hjælpe. At t=0s en sten er kastet verticalt op og når en højde på 90 m. Udregn: a) Tiden det tager at vende tilbage til startpunktet b) farten som stene er kastet med c) stenens fart da den var 50m over dens strat punkt ... -
mekanik, kort opgave..!
ForumindlægHej har lige en lille fysik opgave, som jeg gerne vil have rettet igennem. Opgaven lyder: En cyklist kører 2 km med farten 6 m/s, og derefter 2 km med farten 3/m a) Hvor lang til varer turen? b) Hvor stor er cyklistens middelhastighed? Jeg har regnet a) således ud? a) 2 km = (6*3,6) * t+0 ... -
Newtons 2. lov
ForumindlægJeg har fået denne opgave, og jeg er kommet i tvivl, om hvordan jeg skal forklare, det jeg gør. Jeg kan ikke forklare hvorfor Newtons 2. lov er gældende. Det er b'eren, som giver problemer. Opgaven lyder: Et elastikspring foregår fra en kran 54m over jorden, ( se figur ovenfor). Udspringeren... -
Halveringstid
ForumindlægSkal finde halveringstiden ud fra det her: y = 1057,8e-0,008x R² = 0,9592 Formlen ser sådan ud? Hvad er a, i denne? :) Den skulle meget gerne være eksponentiel -
reducer
Forumindlægjeg skal reducer den karl her: (a+b)^2-a(a+2b) hvilket jeg ikke har helt fod på. jeg kan komme til (a+b)^2-a(a+2b) = (a+b)(a+b)-a(a+2b) og er blank -
Studie på Oxford University i Egnland
ForumindlægHej! Jeg skal starte i 3.g efter sommerferien, og tror jeg har fundet ud af hvad jeg gerne vil efter et sabatår eller to. Jeg vil meget gerne til England og læse, hele uddannelsen. Jeg vil gerne læse engelsk litteatur på 'University of Oxford'. Jeg ved godt, at det er meget svært at komm... -
hjælp til opgave
ForumindlægHjælp mig please!!! er ved at dø! opgaven lyder. en klasse tager til en slikbutik,hvor de køber blandt slik. 100g koster 12 kr. opstil en linæer funktion, hvor x er antal gram af 100 g, og y er prisen.. hjælp!!! -
Hvordan foregår matematik B
ForumindlægHej folkens! Vil lige spørge om man kan komme op i de ting man har lært i 1.g eller er det lun det man lærer i 2.g hvis man skal til eksamen og hvis Man nu ikke har følgt med igennem året kan man stadig få gode karakter end 00 og hvordan fåeegår det plz hjælp mig Går på 2.g handels - hhx -
Nogen der forstår denne opgave?
ForumindlægI en model for væksten af en bestemt population er antallet af indvider i populationen N som funktion af tiden t(målt i døgn) givet ved N(t)= 200/1+39*e^(-o,1*t) Bestem ved hjælp af modellen antalltet af individer og væksthastigheden til tiden t=0 Hmm nogen derude som forstår den her opgave ... -
Har mistet motivationen og er totalt blank!
ForumindlægHej.. I denne her uge skulle jeg i princippet være igang med at skrive min SSO, men det er lige præcis hvad jeg ikke er.. Jeg har fuldstændigt mistet motivationen og er fuldstændigt blank, jeg ved overhovedet ikke hvad jeg skal skrive, selvom det faktisk er et emne jeg er super interesseret i og ...
