Matematik

forklaring af bevis

17. december 2017 af haragaAFG - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er igang med Srp, hvor jeg er igang med at udlede keplers 2.lov.

Men har nogle spørgsmål, som jeg hårber i kan sværer på.

1. spørgsmål

Idet man anser situationen på figur 1 som et system i ligevægt, hvilket vil sige at kraftmomentet for planetens bevægelse er nul, bliver planetens impulsmoment konstant. 

dL/dt=M=0-L=konstant

Hvordan paser den beskrivelse med det udtryk? figur 1 er vedhæftet som fil.

2. Spørgsmål

L=vektor(r) x vektor(v) *M

Hastighedsvektoren er en tangent til ellipsebevægelsen. Dette bevirker at radiusvektor og hastighedsvektor er vinkelret på hinanden, hvorved følgende gælder: 

L=r*v*M

hvordan går man fra at have to vektorer, til at vektorerne bliver fjernet?

3. spørgsmål

Nu vender man for en kort bemærkning tilbage til arealet. I ét meget lille tidsrum er arealer givet ved A ≈ (1/2)·r·s hvilket kan omskrives til: 

kan det passe at arealet kan skrive som A= 1/2*r*s


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2017 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. december 2017 af peter lind

1) dL/dt = r×F = 0 da da r og F er parallelle og dermed har man at L er konstant

2) passer ikke. Den er kun vinkelret på radius vektor hvis det er en jævn cirkelbevægelse

3) dA = ½|r×v|dt da r×v er proportional med L er r×v konstant og man har derfor at dA = konstan*dt og derfor at arealhastigheden er konstant


Svar #3
17. december 2017 af haragaAFG

hej igen, hvis nummer 2 ikke passer, er dette bevis så forkert?

http://nqrd.dk/Naturvidenskab/Sider/Fysik/Keplers%20love.pdf 


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. december 2017 af peter lind

Der er da ingen bevis eller bare antydet at v er vinkelret på radius vektor i den fil


Svar #5
17. december 2017 af haragaAFG

Jo, hvis du går ind i linket på side 4, kan du se at der står bevis, for Keplers 2. lov. Midt på siden står der at

Hastighedsvektoren er en tangent til ellipsebevægelsen. Dette bevirker at radiusvektor og hastighedsvektor er vinkelret på hinanden, hvorved følgende gælder:


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. december 2017 af peter lind

du har ret. undskyld. Den del er forkert


Svar #7
17. december 2017 af haragaAFG

er hele beviset så forkert eller kun den del?


Svar #8
17. december 2017 af haragaAFG

hvis det er kun er den del, hvad skal jeg så gøre i stedet for at det bliver rigtigt.


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. december 2017 af peter lind

du skal bare undlade den del. Det jeg har skrevet er det rigtige


Svar #10
17. december 2017 af haragaAFG

Hør men hvis jeg undlader den del er der så en sammenhæng i beviset?


Svar #11
17. december 2017 af haragaAFG

Hvis jeg fjerner den del, så giver resten ikke rigtig megning, hvis du kigger på det link som jeg sendte. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
17. december 2017 af peter lind

Det er jo ikke noget bevis. Beviset står i 3) i #2


Svar #13
17. december 2017 af haragaAFG

Hej Iegn, det kan godt være lidt forvirrende, men jeg prøver igen.

Se jeg har i min srp udledt keplers anden lov, ved at kigge på denne kildehttp://nqrd.dk/Naturvidenskab/Sider/Fysik/Keplers%20love.pdf

beviset er på side 4

Men nu har vi så fundet ud af en del af  beviset er forkert. Så hvis jeg fjerner den del som er forkert, bliver beviset så rigtigt.

jeg har vedhæftet et billede for jeg har fjernet den forkerte del, passer beviset så og er det sammenhængende eller skal jeg tilføje noget.

Håber du kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #14
17. december 2017 af peter lind

nej. Du bruger stadig at hastigheden er vinkelret på radiusvekto. U antager ar L = m*r*v medens det rigtige er L = m*r*v*sin(u) hvor u er vinklen mellem r og v


Svar #15
18. december 2017 af haragaAFG

Hej Peter

jeg har valgt at bruge en ny metode til at udlede keplers anden lov, som måske giver lidt mere mening.  Den er lidt lettere og uden fejl, men jeg er stødt ind i et problem. Jeg fortår ikke hvorfor at der står \frac{1}{2m}, hvorfor står m der burde m divideret med p, da man i beviset har isoleret v i impulsfomlen, som var P=m*v. Hvilket giver

V=P/M. 


Brugbart svar (0)

Svar #16
18. december 2017 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #17
18. december 2017 af peter lind

Den er meget bedre. dA/dt = ½|r×v|dt = ½|r×p/m|

Iøvrigt angående #13. Du har jo bare skrevet af efter din fil uden gnist af forståelse. Det er rent plagiat.


Skriv et svar til: forklaring af bevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.