Søgning på: fysik a stx. Resultater: 18461 til 18480 af 154719
-
En lufthavnsarbejder
ForumindlægHej alle. Sidder og laver nolge fysik opgaver, jeg mangler kun en opgave som beatår af to mindre opgaver - håber der er nogen der kan hjælpe :) En lufthavnsarbejder løfter kufferter i otte timer. I gennemsnit løfter han 20 kg 1 meter opad hvert tiende sekund. a. Hvor stort er hans samlede ... -
hjælp bedes omgåes.. please hjælp!
Forumindlægjeg har fysik for og det er som en slags prøve, men jeg er gået helt i stå pga opgaverne som lyder: du serieforbinder 3 modstande 4,0 ohm, 8,0 ohm og 16,0 ohm strømmen gennem modstanden på 4,0 ohm måles til 1,0 A. 1) bestem strømmen gennem de 2 andre modstande - bestem strømmen gennem hele kredsl... -
inertimoment
ForumindlægHej folkens Jeg hedder malthe og går på silkeborg htx og har fysik A Vi har nu om inertimoment og jeg har en opgave jeg er gået i stå med som lyder følgende En plade på 30 cm gange 50 cm skal roterer om det ene hjørne. Pladen vejer 5,7 kg. Hvad bliver inertimomentet?? Kan nogen muligvis sig... -
Gitterkonstanten
Forumindlæghejsa, jeg sidder lige med en fysik aflevering, som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med, da jeg er lidt flad i dag(; opgaven lyder: I et optisk gitter er der 200 spalter pr. mm. a) Udregn gitterkonstanten for gitteret. Der sendes lys med bølgelængden vinkelret mod gitteret. b) Bereg... -
hjælpelærer (super løn gives)
Forumindlæghej.. ku du tænke dig at tjene en del penge.. jeg har lige fået at vide jeg skal op i fysik A og kemi B.. hvis du kan undervise i en af de fag bare 1 eller 2 dage, så vil det være super... skriv hvis du har lyst, super løn tilbydes.. jeg har tænkt at det bliver sådan at jeg læser hele pens... -
overvejer at starte på DTU...
ForumindlægHej Jeg overvejer at læse diplomingeniør - i fødevareanalyse på DTU. Uddannelsen er lige noget for mig, men jeg er ikke den bedste til fysik,kemi og matematik. Jeg har bestået fagene matematik A og kemi B, som er adgangskravene for uddannelsen. Kan n... -
disposition: El-lære
ForumindlægHej, Jeg skal op til Fysik (A) mundtlig, og jeg ved ikke rigtig hvad der er relevant at tage med i emnet "El-lære" jeg har lavet en disposition men ved ikke rigtig om jeg skal have andet med og hvad jeg kan perspektivere med. jeg vil gerne hører om nogen af jer synes der mangler noget ... -
Isolering i formel
ForumindlægHej. Jeg er i gang med at lave efterbehandling på et forsøg i fysik som hedder "e/m". Jeg er stødt på en lille forhindring: Jeg kan ikke finde ud af isolerer e/m i følgende ligning: a=kvadratrod(m/e*2U) Desuden ved jeg ikke hvad hældningen er i følgende lineær funktion: e/m=... -
Nyttevirkning
ForumindlægHej :) Jeg sidder med en fysik aflevering, hvor jeg mangler denne sidste opgave, problemet er bare, at jeg ikke er helt sikker på hvilken formel/metode jeg skal benytte, er der nogle som kan hjælpe mig? Opgaven lyder: Varmelegemet i elkedelen fra før kan opvarme 1,2 L vand fra 14 °C til kogep... -
mekanisk energi
ForumindlægHey folkens . Er virkelig blank når det gælder fysik så håber I kan hjælpe mig med denne : 16 vogne, der var parkeret på en jernbanestation i Oslo, begyndte pludselig at rulle nedad mod havnen fordi bremserne svigtede. På vej mod havnen voksede hastigheden, så den til sidst var 120km/h lige før ... -
Hjælp
ForumindlægHej :) Sidder med en lille fysik opgave jeg har svært ved. Den lyder: En togstamme består af et lokomotiv og 5 lige store vogne, alle masse 8,0 ton. Gnidningsmodstanden mod hver vogn = 500 N. Beregn hvor stor en kraft lokomotivet påvirker de resterende vogne med, og hvor stor en trækkekraft, den... -
Magnetisme
ForumindlægJeg har fået stillet en magnetismeopgave jeg ikke rigtigt kan finde ud af, da det ikke er en del af pensum på A-niveau fysik efter reformen. Opgaven lyder således: To ledere bevæger sig med farten v, gennem hvert sit magnetfelt, som vist nedenfor (der er bare vist to simple magnetfelter). Leder 1... -
Hvilken ion danner hvert af følgende grundstoffer
ForumindlægHvilken ion danner hvert af følgende grundstoffer (i besvarelsen tegnes en skalmodel således at ædelgasreglen er opfyldt, antal protoner og elektroner i ionen udregnes, ladningen bestemmes). a) Alkalimetallerne: Li, Na, K. b) Halogenerne: F, Cl, Br, I. c) (Blandet): N, O, S, P, Mg, Ca ..... hva... -
Halveringstid af radioaktivt stof
ForumindlægHJÆLP HJÆLP HJÆLP!!!! Jeg skal have hjælp med at opstille en lingning til denne opgave, jeg er rigtig dårlig til fysik og skal til eksamen imorgen i det. er der nogen som vil hjælpe mig? Her er opgaveformuleringen: På et tidspunkt deponeres 20 gram af et radioaktivt stof med halveringstiden 3 år... -
Berettiget til at bo på kollegie?
ForumindlægHej alle Efter sommerferien skal jeg supplere matematik (fra B til A), fysik (fra C til B) og kemi (fra C til B) for senere at kunne søge ind på medicin. Jeg vil gerne tage to af fagene det første halve år og så kun have ét fag det andet halve år. Man skal have 16 timers undervisning om ugen for ... -
Tandlæge/odontologi
ForumindlægHej, Jeg vil lige høre om, er der nogen som er kommet ind i tandlægestudiet i KU? Hvis ja, hvor meget havde I i snittet. Jeg har altid drømt at læse til tandlæge, fordi jeg interesser mig for naturvidenskab virkelig meget. Jeg skal søge på KU her til sommer, men ved ikke om jeg bliver optaget el... -
Et spørgsmål?
ForumindlægHej jeg har fået nogle spørgsmål i fysik, men der er et af dem jeg simpelthen ikke kan finde ud af.. jeg ville bare hører om der var nogen der ville hjælpe mig med hvordan man finde ud af svarene og hvordan man regner dem ud ? Planeten jupiter har i modsætning til jorden flere måner. en af dem he... -
Hvordan regner man gennemsnittet?
ForumindlægHej alle sammen. Hvordan regner man gennemsnitet i hf ? Er der nogen kan forklar mig hvorfor fagene på B vægter 1,5 og C 1 Min Karakter er: Dansk skriftlig 0 mundtlig 02 Arabisk A skriftlig 10 mundtlig 12 kemi C 7 Biologi C 4 Fysik B 02 Samfundsfag B 4 Historie B 7 Geo... -
Bølgelængder - beregning af d og 2. ordens diffraktion
ForumindlægHeej alle :D Jeg er i gang med en fysik aflevering, men kan desværre ikke komme i gang med den.. Så håber meget i kan hjælpe?? ;D En røntgenstråle med bølgelængden λ = 7,08*10^-11 m bliver reflekteret i metallisk kobber (krystal). Der bliver her observeret 1. ordens Braggdiffraktion ved s... -
Lyd
ForumindlægHej jeg har fået de her to spørgsmål i fysik: 1. Mick Jakker forsøger at ramme det høje A, hvis frekvens er f=880Hz. Hvad er svingningstiden, og hvordan lyder det? Svingningstiden har jeg regnet. T=1/f=1/880Hz=0,001136s= 1,136 ms Dog hvad jeg ikke, hvordan jeg skal forklare, hvordan det ly...
