Søgning på: fysik projekt. Resultater: 18901 til 18920 af 20689
-
Energi m.m.
ForumindlægHar lidt blandet spg til afsnittet om Energi og kemiske reaktioner:1.Hvordan antændes en bombe ved elektricitet (måske mere fysik..)2.Er A(vol) altid lille? hva nu hvis der udvikles meget gas?3.eksempel 19 i Kemi 2000 A-niveau 1 på side 119 skriver de: deltaH= -4807KJ - 4mol*8,314*298 = -4817 KJJ... -
hjælp til forståelse af eks. 3e i orbit 2
Forumindlæghej sidder lige og læser op til fysik og er blevet i tvivl omkring et eksempel som lyder:en person trækker en vogn med indhold 50 meter op ad en bakke. Vognens masse er 40 kg. Trækkraften er 300 N og danner en vinkel på 20 grader, og vejen danner en vinkel på 30 grader med vandret. Gnidningskraf... -
Atomets opbygning (kerne og elektronsystem)
ForumindlægHej.Jeg har trukket følgende eksamensspørgsmål til fysik C:"Atomets opbygning (både kerne og elektronsystem)"Stikord til den faglige samtale: elementarpartikler, emission, absorption, spektre og energiniveaudiagram.------------------------------------------Jeg har startet med at forklar... -
En god start...
ForumindlægHej alle!Synes det kunne være meget nyttigt for mig men også for andre der skal op i matematik på 1-årigt A-niveau, at have en slags basal viden til disse emner:1)Vektorregning i planet2)Vektorregning i rummet3) Bestemt integral (vha over- og undersummer, findes et integral)4)Integral og stamfunk... -
Oversigt til fordel for alle...
ForumindlægHej alle! Synes det kunne være meget nyttigt for mig men også for andre der skal op i matematik på 1-årigt A-niveau, at have en slags basal viden til disse emner: 1)Vektorregning i planet 2)Vektorregning i rummet 3) Bestemt integral (vha over- og undersummer, findes et integral) 4)Integral og sta... -
Imorgen =/
ForumindlægHej..Jeg ska op til fysik årsprøve i morgen :SOg jeg føler mig slet ikke parat endnu..Har nogle ting jeg mangler at få svar på..Nogle der evt. kan hjælpe mig med dem?1. Gør rede for begreberne middelhastighed og momentanhastighed.2. Forklar begreberne specifik varmekapacitet, samt specifiksmelte-... -
Naturfag=kemi C???
ForumindlægJeg skal til at igang med at skrive min ansøgning til min videre uddannelse. Et specifikt adgangskrav er mat B og Kemi C. Jeg er sproglig, og havde mat som høj-niveau, og opfylder derfor Mat B. Men er i tvivl er kemi C. Der står i bekendtgørelsen for naturfag at man har mat, fysik og kemi på C ni... -
Stående bølger og resonans
ForumindlægHej, jeg er igang med at gennemgå en fysikopgave fra eksamen Januar 2009 i fysik. Det er opgave 2, og jeg har vedhæftet opgavebeskrivelsen. Jeg sidder fast i opgave a. Jeg ved at frekvensen ved grundtonen er f0=v/2L og frekvensen af første overtone er f1=v/(2/3)L Mit problem er, at jeg ikke kan... -
2. Ordens differentialligninger
ForumindlægHej studieportalen Jeg går i 3. G og skal skrive SRP om 10 dages tid. Jeg vil skrive om raketter, hvor jeg vil se på bl.a. Luftmodstanden. Jeg gør dette da jeg skal bruge matematik og fysik som strækker sig ud over pensum. Mit problem er at jeg kun har fundet en matematikbog omkring 2. Ordens dif... -
optisk gitter
ForumindlægJeg er i gang med at lave en fysik rapport om ''Bestemmelse af en Cd’s sporbredde og af lysets bølgelængde''. Og i mit afsnit ''diskussion og konklusion'' skal jeg skrive lidt om hvordan man kan bruge fænomenet med optiske gitre i hverdagen. Vi har fået a... -
Optisk gitter
ForumindlægJeg er i gang med at lave en fysik rapport om ''Bestemmelse af en Cd’s sporbredde og af lysets bølgelængde''. Og i mit afsnit ''diskussion og konklusion'' skal jeg skrive lidt om hvordan man kan bruge fænomenet med optiske gitre i hverdagen. Vi har fået a... -
Skråt kast udledning af stighøjde formel
ForumindlægHej, det står sådan, at jeg skal udlede en formel for stighøjden af et skråt kast. Jeg har i forvejen gjort rede for den lodrette og vandrette stedfunktion i et kast, hvilket jeg forstår. Men ud fra at kigge i min fysik bog, bliver jeg forvirret, der tager udgangspunkt i det, jeg skriver senere... -
Dumpet matematik A-niveau, bestået B-niveau?
ForumindlægHej alle sammen. Jeg har et spørgsmål. Altså min studieretning er Matematik A, Fysik B og Kemi B. Jeg tror at jeg ender med at dumpe Matematik A, men jeg skal bruge Matematik B for at komme ind på min ønskede uddannelse. Men er jeg så tvunget til at tage matematik B igen, eller hvad? Jeg har læst... -
Vekselstrøm
ForumindlægHej alle. Jeg sidder pt og knokler med min SRP i dansk og fysik, hvor jeg skriver om vindenergi. Jeg er nu kommet til vekselstrøm og sidder fast i dét med effektværdi og middelværdi. Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig disse begreber? Ydermere hjælpe mig udlede nogle formler for at b... -
Banebevægelse i hydrogen
ForumindlægHey!Sidder med to fysik opgaver, som jeg ikke helt kan løse. Jeg ville virkelig værdsætte en smule hjælp :) Opgaverne, lyder som følgende:OPG 1)Man kan vise, at den kinetiske energi af en elektron i et hydrogenatom er Ekin=(h*c*R)/(2*n^2)når elektronen er i n'te energiniveau.Hvilken fart v1 h... -
Bølgelængde, absorption og strålingsintensitet.
ForumindlægHej derude, Er gået lidt i stå med den fysik opgave. Problemet er at det eksempel der er givet i bogen, er et eksempel baseret på et forsøg. Og det forsøg har jeg/vi ikke lavet endnu. Opgaven lyder således: For en given gammastråling med fotonenergien 0.7 MeV er halveringstykkelsen... -
Energi C-niveau
ForumindlægJeg har en opgave i fysik som jeg slet ikke ved hvordan jeg skal gribe an. Håber nogen kan hjælpe mig. Den lyder således:En vinterdag er en sø dækket af et 20 cm tykt lag is ved temperaturen 0 grader C. Vejret slår om, og det begynder at regne. Regndråbernes temperatur er 6 grader C.Hvor mange mm... -
Verdensbilledet
ForumindlægHej I min diskussion skal jeg svare på spørgsmålet: Diskuter afslutningsvis, hvilke faktorer der var afgørende/styrende for de forskellige parters standpunkter i diskussionen mellem religiøse og videnskabelige verdensbilleder. Jeg fik at vide af mine lærere, at: Det sidste spørgsmål handler om,... -
Beregning af kræfter
ForumindlægHej med jer!Jeg skal beregne flg fysik opg. men jeg ved ikke hvordan man gør. Kan I hjælpe mig med at beregne denne opg.? Opgaven lyder sådan:En togstamme består af et lokomotiv og fem lige store vogne alle med masse 0,8 ton. Gnidningsmodstanden mod hver vogn kan sættes til 500 N. Beregn, hvor st... -
SRP regneopgaver!
ForumindlægHey! Jeg sidder og har lidt travlt med min SRP i fysik. Jeg har simpelthen fået 3 regneopgaver, som jeg skal have med i min opgave og jeg har lidt problemer med at udregne dem. Opgave: "En raket nåede sin parkeringsorbit i højden 188km over jordoverfladen ca. 10 minutter efter start. Den f...
