Søgning på: fysik rapport radioaktivitet. Resultater: 19901 til 19920 af 22746
-
Studieretning STX - Bioteknologi??
ForumindlægHej Jeg overvejer studieretningen biotek (Matematik A Bioteknologi A Fysik B). Jeg interresserer mig meget for bioteknologi og kemi men ikke vildt meget for matematik. Er det et problem, tror I? Hvad er jeres erfaringer med studieretningen? Er den sværere end andre, og hvad kan I foreslå som va... -
spændingsfald og strømstyrke
ForumindlægHej, jeg har brug for hjælp til en opg i fysik Opgaven går ud på at bestemme ud fra data den effekt, hvormed der omsættes energi i varmelegemet, når spændingsfaldet over det er 230 V Jeg har vedlagt et tabel, der viser sammenhørende værdier for strømstyrken (I) gennem varmelegemet og den ef... -
Meget sent ude ..
ForumindlægHej! Jeg skal til i morgen svare på nogle spørgsmål, men jeg er virkelig ikke skarp indenfor fysik, så er der nogen derude? 1. Hvilke partikler bærer den elektriske strøm i en metaltråd? 2. Hvis strømmen løber fra plus-polen A til minuspolen B, hvilken vej bevæger ladningsbærerne sig da? 3. Hvil... -
Brevet til Præsident Truman
ForumindlægHejsa jeg har fået til opgave at lade som om vi er uder 2. verdenskrig og skrive et brev til Truman Opgaven lyder sådan: I skal forestille jer, at i er i Alamogordo-ørkenen i New Mexico. Den første atombombe er lige blevet sprængt i luften ved det nærliggende Trinity-sprængningsområde. At I... -
Ellærens grundbegreber
ForumindlægHej. Jeg har fået stillet en opgave hvori jeg skal forklare om ellærens grundbegreber. altså inden for el i fysik har vi indtil videre lavet opgaver om spændingskilde, resistans, resistor, energi og effekt, strøm og energiomsætning i et kredsløb. Jeg ved bare ikke hvad ellærens grundbegreber e... -
Bølgelængder - beregning af d og 2. ordens diffraktion
ForumindlægHeej alle :D Jeg er i gang med en fysik aflevering, men kan desværre ikke komme i gang med den.. Så håber meget i kan hjælpe?? ;D En røntgenstråle med bølgelængden λ = 7,08*10^-11 m bliver reflekteret i metallisk kobber (krystal). Der bliver her observeret 1. ordens Braggdiffraktion ved s... -
Lineær funktion
ForumindlægFor en bestemt kobbertråd kan sammenhængen mellem den elektriske modstand og temperaturen udtrykkes ved formlen f(x)= 0,218x + 56 hvor x er temperaturen (målt i °C), og f(x) er modstanden (målt i ohm). a) Hvad fortæller tallene 0,218 og 56 om sammenhængen mellem modstanden og temperaturen? b... -
stående bølger på en streng
Forumindlægjeg er igang med at lave teori afsnit om stående bølger, jeg skal vise hvordan formelen for fn kan udledes teoretisk ud fra bogens kapittel (bog Fysik AB1 ca. s 248) bagrund af en graf hvor fn afsættes op ad y-aksen og n afsættes ud af x-aksen derfor burde vise en linær sammenhæng, og at bøækgeha... -
Archimedes' lov
ForumindlægHej kloge hoveder! ;) Jeg sidder med min fysik opgave, som jeg ikke helt forstår. Den lyder følgende Archimedes lov: en sten i en snor er tung. Hvis man nedsænker stenen i vand, vil det blive lettere at holde snoren. Men hvad hvis man sænker stenen længere ned i vandet, bliver det så endnu lette... -
Skriftlig dansk: Hvordan forbereder jeg mig?
ForumindlægHej StudiePortalen. Jeg skal op til skriftlig dansk om en uges tid. I mine afleveringer har jeg ligget solidt på 10, men jeg kunne godt tænke mig at afslutte med et 12-tal. I fag som matematik eller fysik kan man nemt forberede sig ved at regne en masse opgaver, men med dansk er det lidt svær... -
Hjælper det overhovedet at gå på privatskole?!
ForumindlægHvis adgangskravet til studie X er 9. Der er to pladser tilbage. Elev 1 har 8.5 i gennemsnit han har gået på en anerkendt privatskole (Gymnasium) Elev 2 har 9.5 i gennemsnit han har gået på handelsskole. Hvem får pladsen? Der er generelt strammere krav efter karakter givning på privatskole, + pri... -
Arbejdsspørgsmål til FFF? (F/K)
Forumindlæghej. jeg har brug for nogle gode ideer til arbejdsspørgsmål til en FFF vi skal aflevere snart. nogle der har nogle gode ideer? Problemstillingen er: Den måde vi har indrettet samfundet på betyder at vi som enkeltpersoner og hele samfundet udleder skadelige stoffer til økosystemet. hvad kan vi ... -
Elektrolysekar og stømkilde
ForumindlægHej, Sidder og hjælper min søster med en fysikopgave men det er lidt langt tid siden jeg selv har siddet med fysik, så håber der er en som vil hjælpe lidt :) Opgaven lyder: En elektrolysekar sættes til en strømkilde, der leverer 0,8 watt i 1 time og 30 minutter. Der produceres 0,85 cm^3 hydro... -
et lille simpelt spørgsmål
ForumindlægJeg har en tendens til at forvirre mig selv i fysik nogle gange. Denne gang er problemet, at jeg i en opgave har fået en formel for aktiviteten som funktion af tiden og blevet bedt om at finde antallet af kerner der er henfaldet inden for et vist tidsrum. Jeg kan se, at dette må være lig arealet... -
Udledning af bevægelsesligningerne for det skrå kast m. luftmodstand
ForumindlægGoddag, Jeg er i gang med min SRP i MA+FY om det skrå kast med luftmodstand. Et af punkterne i problemformuleringen lyder: "Udled bevægelsesligningen/ligningerne for det skrå kast med luftmodstand". Jeg kender på forhånd bevægelsesligningerne for det skrå kast uden luftmodstand, men ... -
Jorden set fra månen
ForumindlægHej alle Jeg sidder med en repetitionsopgave i fysik om månen. Vi forestiller os, at vi står på månen: Et af spørgsmålene lyder: • Vil Jorden, i lighed med Månen set fra Jorden, udvise faser? Begrundelse? Jeg har set en række billeder hvor jorden ikke er helt rund eller hvad man kan sige, me... -
strømstyrken
ForumindlægHej folkens Jeg har to fysik spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med. De lyder følgende a) Hvis der løber en strøm på 0.280 A gennem modstand A og strømmen gennem modstand C måles til 195 A, hvad er strømstyrken gennem modstand B så? b) Hvis spændingen over modstand B måles til 3.35 V, så ... -
SRP - Industrialiseringen (i England)
ForumindlægHej allesammen ! Har (nærmest desperat) brug for hjælp til min SRP opgave, da jeg her i morgen skal til samtale med min lærere om mit emne osv. Jeg skal skrive i fagene historie/fysik og har valgt emnet industrialiseringen. Jeg har overvejet, at lave forsøg med en vandmølle eller et damplokomo... -
Energi og areal
ForumindlægHej jeg kiggede mine noter i fysik igennem den anden dag og jeg har lavet en opgave hvor jeg ikke kan genkende hvilken formel jeg har brugt, så det håber jeg der er en anden der kan. En vejrstation i ørkenen skal bruge 120 W for at fungere. Den skal drives af solpaneler med en nyttevirkning på 8,... -
lyd og hastighed
ForumindlægHej jeg har en opgaver jeg ikke kan finde ud af i fysik. Opgaverne er fra Orbit B Htx Opgave O9.1 I forbindelse med polarekspeditionen til Arktis taler to af deltagerne med hinanden. Temperaturen er helt nede på - 50 C. Bestem lydens hastighed. En anden ekspedition tager turen gennem Saharaørkene...
