Matematik
Statistik - Normalfordeling
På en fødeafdeling på et hospital er længden af de nyfødte børn normalfordelt. Man har målt, at 25% af børnene er under 48 cm lange, og at 7% er over 56% cm lange.
1. Hvad er middelværdien af børnenes længden ?
2. Hvor stor en del af de nyfødte er mellem 49 og 52 ca lange ?
Jeg er i tvivl om fremgangsmåden for denne type opgave - skal jeg benytte normalfordelingspapir ?
Svar #1
25. april 2012 af peter lind
Hvis du har en normaldordelt stokastisk variabel X med middelværdi m og spredning s vil den stokastiske variabel Y = (X-m)/s være normalfordelt med middelværdi 0 og spredning 1. Find ved opslag y1 så P(Y <y1) = 0,25 og P(Y>y2)=0,56. Hvis du sætter ind for eks. i den første (48-m)/s = y1 og tilsvarende for den anden får du 2 ligninger til bestemmelse af m og s
Svar #2
25. april 2012 af Chp4272 (Slettet)
Hvad menes der med 'Find ved opslag..'? Og skal der ikke stå P(Y>y2)=0,07, eller er jeg helt ved siden af ?
Svar #3
25. april 2012 af peter lind
Du kan slå det op i regneark, CAS værktøj, statistikprogrammer eller hvad du nu har..
Du fik skrevet procent på begge tal i den sidste oplysning, hvilken har fået mig til at lave den fejl, du heldigvis selv opdagede. Beklager.
Svar #4
27. april 2012 af Chp4272 (Slettet)
Det vil sige at jeg på CAS i y= indtaster P(Y>y2)=0,07 og P(Y>y1)=0,25 i hhv y1 og y2. Og så løse (48-m)/s = y1 og (56-m)/s=y2 som to ligninger med to ubekendte ? Sorry - men jeg er lidt lost.
Svar #5
27. april 2012 af peter lind
Jeg kan ikke hjælpe dig med hvordan man slår op i dit CAS værktøj
Svar #6
Du skal iøvrigt helt sikkert skrive noget som P(y>y1). Du skal på en eller anden måde angive at det er en normalfordeling samt middelværdi og spredning for denne. Er der ikke en hjælpefunktion i dit CAS værktøj ?
Svar #7
27. april 2012 af Chp4272 (Slettet)
Nej, det er også helt iorden. Der er sikkert en hjælpefunktion, jeg må lige undersøge. Men du mener ikke at, jeg skal benye normalfordelingspapir ?
Svar #8
Det kan godt være du også kan løse opgaven med normalfordelingspapir. Jeg bruger det aldrig så mit kendskab til det er begrænset.
Svar #9
27. april 2012 af Singlefyren (Slettet)
Google' "normalfordeling tabel", eller "normal distribution table" under Google billeder.
Normalfordelingen regner sandsynligheden for "mindre end x". 7% over 56 = 93% under.
Du ser at φ(0.25) = -0.6745 og φ(0.93) = 1.4758
Følger man Peter Lind's smarte metode, får man at μ= 50.5 og σ= 3.72
Svar #10
27. april 2012 af Singlefyren (Slettet)
eller mere gramatisk korrekt: φ(z) = 0.25 ... ses ved tabelopslag for z = - 0.6745
http://training.ce.washington.edu/wsdot/Modules/08_specifications_qa/normal_distribution.htm - tabel nederst
De 10 kolonner er præcisions decimalerne for hhv. 0,01, 0,02, 0,03...0,09. Find værdien der svarer til 25%. Google en anden tabel når du finder for 93%. Du kan evt. også bruge invers normal på CAS.
Skriv et svar til: Statistik - Normalfordeling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.