Dansk

SOS! HJÆLP til opgave omkring romanen "Fru Ines" af Amalie Skram

30. december 2005 af Sofie4 (Slettet)
Hejsa allesammen.
Jeg er igang med at skrive en 2. års opgave, hvor jeg har valgt at skrive om Amalie Skram. Jeg har læst hendes roman "Fru Ines", og dermed skal opgaven indeholde en analyse af bogen med særlig indblik på Amalies skildring af kvindens daværende stilling, dels i samfundet og i ægteskabet. Jeg har et problem med hvordan rækkefølgen af indholdet, og hvordan jeg skal lave en sammenhængende opgave? Jeg har endnu ikke lavet en problemformulering at gå ud fra, som jeg håber på i kan hjælpe med? På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. januar 2006 af MissyE (Slettet)

Hej Sofie

Jeg har også selv skrevet 2. års opgave om Amalie Skram samt hendes roman "Constance Ring". Problemerne i de 2 romaner er stort set de samme,
mændenes seksualmoral, kvindernes økonomiske afhængighed i ægteskabet og deres psykologiske binding til mødrene er afgørende undertrykkelsesmekanismer i et patriarkalsk samfund. Samtidig viser hun, at de borgerlige kvinder selv er med til at videreføre kvindeundertrykkelsen. Både ved at de er mere loyale overfor deres ægtemænd end overfor døtrene, og gennem deres frygt for den sociale deklassering, som ville følge af et brud med de sociale regler.
Jeg valgte at perspektivere til sædelighedsfejden, da denne er meget relevant i forhold til Amalie Skrams forfatterskab.

Hvis du har spørgsmål eller lign. er du mere end velkommen til at spørge.

Mvh. Stine


Skriv et svar til: SOS! HJÆLP til opgave omkring romanen "Fru Ines" af Amalie Skram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.