Andre fag

Muligt at "downloade" studieportalen.dk?

05. juni 2006 af scorpi (Slettet)
Er det muligt på en eller anden måde at "downloade" studieportalen.dk, så man har en database med opgaver, selvom man ikke har internet? Altså er det muligt at bruge siden på en eller anden måde selvom man er offline?

Brugbart svar (2)

Svar #1
05. juni 2006 af Dr. MolBio (Slettet)

Du går bare i gang, der er pt. 6708 opgaver på siden. De fylder måske i gennemsnit 200-250 kb hviklet svarer til 0,0002 - 0,00025 GB, så det ville kræve ca. 1,3 - 1,6 GB plads, hvilket ikke er særlig meget.

RET MIG HVIS JEG TAGER FEJL.

Brugbart svar (2)

Svar #2
05. juni 2006 af SomeOneMore (Slettet)

Søg i forumet og du skal finde:
https://www.studieportalen.dk/forum/viewtopic.php?t=208546

Især fra indlæg #19 og nedefter

Svar #3

Har nu prøvet med et program der hedder Website Ripper Copier, men virker ikke får kan ikke få lov at login i den offline version :(

Brugbart svar (2)

Svar #4
05. juni 2006 af Mester_Bean (Slettet)

Du behøver heller ikke logind for at få fat på en opgave (vil jeg mene) prøv følgende:

1. søg efter den opgave du vil have
2. når du har fundet opgaven så gå ind på siden, der beskriver opgaven og læg mærke til, hvad der står i adresselinjen. du skal især lægge mærke til et tal, der er sat lig med o. Lad os tage "Danmarks aktuelle økonomiske situation" som eksempel. I adresselinien står der: https://www.studieportalen.dk/opg/ungdomsopg.php?o=3582. Her er o altså sat lig med tallet 3582.
3. for så at få fat på opgaven, bruger du den generelle form:
https://www.studieportalen.dk/opg/pdf/oTALLET.pdf
Istedet for TALLET, skriver du selvf. det tal, som du har fra før. Ved vores eksempel bliver det altså til
https://www.studieportalen.dk/opg/pdf/o3582.pdf
Og vupti, opgaven kommer frem!

Jeg har dog ikke prøvet om det virker uden login, hvilket jeg dog gætter på, da der ikke er noget, der kan tjekke, om man er logget ind eller ej

Svar #5

Kan ikke engang få lov at bruge søgefunktionen i offline version. Og har nu været ved at kigge de filer igennem programmet har hentet, og ser ikke ud til at dem har hentet en eneste PDF fil :(

Men tak for svaret, vil prøve fremgangs måden med nogle andre downloads programmer

Brugbart svar (2)

Svar #6

.. det er egentlig ret sjovt at se på de aller første dokumenter, der er blevet uploadet :D

kig bare på https://www.studieportalen.dk/opg/ungdomsopg.php?o=1

og eks. frem til https://www.studieportalen.dk/opg/ungdomsopg.php?o=10

f.eks. er der en stil, om hvorfor man ikke skal have et kæledyr :P

Brugbart svar (2)

Svar #7

#5 grunden til at du ikke kan logge ind og søge i offline versionen står i den tråd jeg henviste til, hvis du gad at læse det.

Citat:
Hvis du downloader en side som studieportalen, der er bygget op omkring det dynamiske sprog PHP, kan der opstå nogle problemer, og ting som login og søg vil ikke fungere, og nogle links der angiver en variables værdi, til indlæsning af næste side vil således heller ikke virke, hvorfor du kan risikere at nogle sider slet ikke vil blive vist.
Citat slut.

Offline versionen kan jo ikke komme i kontakt med den bagvedliggende database, som anvendes til at logge ind, søg og se forum m.v.

Brugbart svar (2)

Svar #8

#6 Jo, man kan også uden at være logget ind. Det samme gælder på sider man skal betale for, hvis man lige finder ud af deres mappestruktur. Sågar de frække betalingssider kan det lade sig gøre på, når først man kender mappestrukturen ;)

Brugbart svar (2)

Svar #9

ad #8 - her ville en løsning med frames måske være udmærket ;)? Istedet for at åbne PDF filen i et nyt vindue, loades PDF filen i en frame. Fordelen er så, at man kan tjekke, om brugeren er logget ind, før PDF-filen bliver loadet, og adressen til PDF-filen vil ikke stå i adresselinien...

Denne løsning kan dog stadig knækkes, ved at kigge i kildekoden :P. Men der burde da være en eller anden løsning, hvor muligheden overhovedet ikke vil være der? Hmm o_O

Brugbart svar (2)

Svar #10
05. juni 2006 af Dr. MolBio (Slettet)

Er der copyright på opgaverne? Hvis ja, hvem ejer så dem, forfatterne eller studi.dk?

Brugbart svar (2)

Svar #11

#9 hvis du åbner en side bygget op i frames (ex den jeg linker til), og vælger vis->kilde, kan du ikke se indholdet af en enkelt side, og dermed heller ikke linkhenvisningerne, men kun index-siden, der indeholder framesettet :) men man kan derimod højreklikke på et link, og vælge egenskaber, for at se hvor det linker hen, og så har man adressen.

Man kan lave det således, at beskyttede filer lægges i en mappe uden læseadgang, men kun med eksekverbar og scriptadgang, således at filerne kun kan åbnes ved brug af en webside på serveren. den side der så åbner dem kan tilknyttes et login. Dog vil man ved pdf-filerne stadig kunne se adressen, men da der ikke er læseadgang på mappen, vil man ikke kunne åbne den uden først at åbne den beskyttede side.

Har dog ikke prøvet det af, men i teorien skulle det vel virke...

Brugbart svar (2)

Svar #12

#11 Du kan også bare højreklikke på siden, der åbner i framet og vælge vis kilde, for at se kilden. Eller du kan også blot vælge egenskaber for derefter at få adressen frem! Så den går ikke, nej :)

Men du har ret i, at det andet kan lade sig gøre. Kender nemlig en hjemmeside, hvor de har gjort det! Jeg har nemlig flere gange prøvet at få fat på et dokument, men hvor den hele tiden forlanger et login! Selvom jeg blot bruger dokumentets direkte adresse. Så for at være 100% sikker på, at man er logget ind, så burde de nok vælge den løsning her på siden!

Skriv et svar til: Muligt at "downloade" studieportalen.dk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.