Biologi

Krydsningsskema - Blodtyper

03. maj 2008 af Freaky Dude (Slettet)
Halløj..

Kigger lige på en opgave der lyder:

>> En kvinde har blodtype B Rh-. Hendes barn har blodtypen A Rh+. Hvilken/hvilke blodtyper kan faderen have? <<

Nu har jeg prøvet at kigge lidt herinde om der var lignende spørgsmål, men synes ikke lige at det hjalp.
Har prøvet at lave krydsnings skemaet, men er slet ikke sikekr på hvordan det laves med blodtyper, med hensyn til Rh- og Rh +.

Nogle der bare er super gode til det, eller lige kan gennemskue det? For så kunne jeg godt lige bruge et hint eller lidt hjælp. ;)

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. maj 2008 af HenrietteB (Slettet)

Rhesus positiv er dominant - 85 % af befolkningen er rhesus positive. Både A og B er dominante. Så faderen kan så vidt jeg kan se være ABrh+ eller Arh-. Du skal lave krydningsskemaer for hhv. ABO systemet og for rhesussystemet. Søg på wikipedia, hvis du ikke ved, hvordan de forskellige systemer fungerer i form af genotyper.

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. maj 2008 af gahle (Slettet)

Moren med fænotype B Rh-, kan have genoyperne:

B0 rr eller BB rr

Derfor må barnet, der har A Rh+, have følgende genotype:

A0 Rr

Da Rhesuspositivt er dominant, mens rhesusnegativt er recessivt. Og A og B er dominante og 0 er recessiv. Da barnets fænotype er A Rh+, kan barnet kun modtage et recessivt gen fra moren, da moren har fænotype B Rh-. Dette udelukker BB rr. Krydsningen bliver da:

B0 rr x AX Rx = A0 Rr

Faderens genotype er da:

AX Rx. X kan være enten A, B eller 0, mens x både kan være R eller r. Dette giver følgende muligheder:

AA RR
AA Rr
AB RR
AB Rr
A0 RR
A0 Rr

Skriv et svar til: Krydsningsskema - Blodtyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.