Fysik
Centripetalkraft, karrusel og klods
Hej (:
Jeg har en fysikopgave, som volder lidt problemer. Det er som om, der mangler en oplysning - eller at jeg bare ikke kan finde den :D
Opgaven er følgende:
En karrusel kører rundt med en omløbstid på 2,3 s. En klods lægges på karrusellen i en afstand r fra centrum. Gnidningskoefficienten mellem klods og karrusel er 0,8.
Hvad er den største værdi, r må antage, hvis klodsen ikke må bevæge sig i forhold til karrusellen?
Jeg har overvejet, om det er noget med at sætte formlerne for centripetalkraften og for gnidningskraften lig med hinanden og så finde r, men jeg mangler lidt en oplysning, hvis jeg skal gøre det.
Nogen idéer?
På forhånd tak,
/Anne Jensen
Svar #1
07. november 2009 af mathon
Fgnid + Fc = Fres = 0 Fc = centripetalkraften
0,8·m·g·e + -(m·v2/r)·e = 0 som divideres med e
0,8·m·g + -(m·v2/r) = 0
0,8·m·g = m·v2/r divideres med m
0,8·g = v2/r
rmax = v2/(0,8·g)
Svar #2
07. november 2009 af AnneJensen91 (Slettet)
Mange tak :)
Det var også noget i den stil, jeg havde forestillet mig.
Det eneste der er, det er, at sådan som opgaven er formuleret, så synes jeg, at det virker, som om man skal angive r som et tal. Omløbstiden er også opgivet, og selv om det godt kunne være for at forvirre, så kan jeg ikke lade være med at spekulere på, om den ikke skal bruges...
Svar #3
07. november 2009 af mathon
det var meningen, at du selv skulle regne færdig.
v = ω·r
hvoraf
rmax = (ω·rmax)2/(0,8·g)
rmax = (ω2·rmax2)/(0,8·g)
1 = (ω2·rmax)/(0,8·g)
rmax = (0,8·g)/ω2
rmax = (0,8·g)/(2π/T)2
rmax = (0,8·g)/(4π2/T2)
rmax = T2·(0,8·g)/(4π2)
rmax =(2,3 s)2·(0,8·g)/(4π2) = 1,05268 m
Svar #4
07. november 2009 af AnneJensen91 (Slettet)
Oh, sorry. Men tak for hjælpen - havde faktisk selv fået samme idé, da jeg kom i tanke om sammenhængen mellem vinkelhastigheden og omløbstiden. Jeg har gjort det på en lidt anden måde, men fik det samme resultat :)
Mange tak for hjælpen.
Skriv et svar til: Centripetalkraft, karrusel og klods
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.