Matematik
tredjegradsligning Omar Khayyam
Hej alle
Er der nogen der kender til det geometriske bevis af tredjegradsligningen, som er vist af Omar Khayyam? i bogen "kommentarer og kilder til ligningernes historie" skal man vise, hvordan man komme frem til ligningen x^3+p^2x=q vha egenskaberne fra cirklen og parablen?
håber nogen kan hjælpe, fordi kan ikke gennemskue, hvordan man løser det :S
mvh Frederikke
Svar #1
30. november 2009 af Erik Morsing (Slettet)
Det er en omskrivning af den generelle ligning ax3+bx2+cx+d, hvor vi sætter x=(y - b)/3a, så du i stedet får y3+py+y=0
Svar #2
30. november 2009 af detersuperfedt (Slettet)
okay tak for svaret :)
du ved tilfældigvis ikke noget om det bevis omar khayyam viser ?
mvh Frederikke
Svar #3
30. november 2009 af Erik Morsing (Slettet)
nej ikke umiddelbart, men man kan vel finde ud af det. Har du prøvet Google eller math world?
rettelse, der skulle have stået y3+py+q i #1
Svar #4
30. november 2009 af Dynin (Slettet)
#0 Hejsa
Jeg kender dog ikke bogen du nævner. Men med nutid notation går hans bevis således ...
Lad
(1) x3+p2x=q
Sæt
(2) y=x2/p
som er en parabel. Omskriv (1) ved at gange med x
x4+px2=qx
der med (2) indsat giver
p2y2+px2=qx som omskrevet er
(x-q/(2p2))2+y2=(q/(2p2))2
... der er en cirkel med centrum (q/(2p2),0) og diameter q/p2. Dvs. rodden til (1) er x-koordinaten til skæringen mellem cirklen givet i (3) og parablen givet i (2).
Håber det minder lidt om dit bevis og du kan bruge dette til noget :-)
Svar #5
03. december 2009 af detersuperfedt (Slettet)
Hej Dynin.
Tak for svaret. den du kalder (1) de kalder de x^3+p^2x=q^2x i bogen, så allerede der forstår jeg det ikke helt? står der denne forklaring i en bog evt? bare hvis man kunne forstå det bedre så he
mvh frederikke
Svar #6
03. december 2009 af Dynin (Slettet)
#5 Du skrev x^3+p^2x=q i #0 og det regnede jeg på. Er du sikker på at der står x^3+p^2x=q^2x ? Den 3'die gradsligning er jo meget simpel ...
Svar #7
03. december 2009 af Dynin (Slettet)
#6 jeg gætter på at du mener x^3+p^2x=q^2, som sikre at samtlige koefficienter er ikke-negative ... I moderne matematik ville man bare skrive x^3+px=q med p,q>0
Såvidt jeg husker kendte Omar Khayyam ikke til negative tal ... han regnede i længder! (Det er nok derfor din bog regner med kvad. koeff.)
Mit bevis i #4 gælder også for x^3+p^2x=q^2 ... du skal bare erstatte samtlige q med q^2 :-)
Svar #8
03. december 2009 af detersuperfedt (Slettet)
Hej igen
det står i bogen det som jeg tidligere sagde nemlig x^3+(p^2)x=(q^2)x altså x i tredie plus p i anden x lig med q i anden x.
og ja han regner i længder som f.eks. AB osv. ja er desværre stadig forvirret , men forstår du det stadig ? altså der står ikke det du skriver i #6 i den bog jeg har . ligningen står kun på den måde jeg skriver til at starte med..
mvh Frederikke
Svar #9
03. december 2009 af Erik Morsing (Slettet)
Ja men der står jo bare x3 + k1x - k2x = x*(x2 +k1 - k2) = 0, hvor jeg har brugt k for konstanterne. Den er jo nem at løse.
Svar #10
04. december 2009 af detersuperfedt (Slettet)
okay takfor svaret
hehe ja det er lettere sagt end gjort, fordi har selv ret svært ved det, ¨så det derfor jeg har spurgt :)
Svar #11
04. december 2009 af Dynin (Slettet)
#8 x^3+(p^2)x=(q^2)x er som sådan ikke en "rigtig" trediegradsligning ... for x≠0 dividerer man igennem med x og får x^2+(p^2)=(q^2) der kan let kan løses som #9 siger!
Svar #12
04. december 2009 af Dynin (Slettet)
... jeg kender dog kun 2 af Omar Khayyam's 23(?) beviser for diverse særtilfælde af trediegradsligningen ... så din kan være en af dem jeg ikke kender! ................ hvad med at scanne siderne og u/l her ... så er jeg sikker på, at jeg eller Erik bedre kan hjælpe :-)
Svar #13
jo det er en god ide :) jeg kan ikke vedhæfte filer her på studieportalen, så kan jeg ikke få din mail? mvh frederikke
Svar #14
nå nej jeg så ikke man bare kunne gøre det her:)
Svar #15
det bliver noget rod at gøre det over her, fordi jeg skal sende seks sider og de er ikke engang vendt rigtig kan jeg se. så er det muligt at få en mailligevel?
mvh frederikke
Svar #16
nå den gider ikke vedhæfte flere, så kan jeg få en mail alligevel?
mvh frederikke