Matematik

Betydningen af a og b i en potensfunktion.

07. juni 2010 af eltp (Slettet) - Niveau: B-niveau

 Jeg er i tvivl om hvad a og b viser i en potensfunktion.

Jeg kan forstå på andre indlæg her på studieportalen at b angiver funktionsværdien af f(1)=b.

Hvad betyder dette i praksis?

Desuden kan jeg læse mig frem til at a er noget med noget logaritmisk papir af en art og noget med logaritmeformler.

Jeg er dog ikke med på hvad der menes.

Så altså, er der virkelig ikke noget svar på hvad a og b angiver i en potensfunktion, på samme måde som man kan konkludere i linær- og eksponentialfunktioner??

På forhånd tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2010 af Sixmax (Slettet)

Hvis man kigger på potenfunktionen af typen y = b*(x^a) vil den kunne tegnes ind på dobbeltlogaritmist papir. 

Det er fordi log(y) = a* log(x) + log(b) som jo er vores velkendte lineære funktion.

Når man snakker om f(1) = b så er det jo netop fordi f(1) = b*(1^a) som altid vil give f(1) = b uanset værdien af a. Jeg kan ikke lige se at der skulle være så meget andet at sige end at grafen altid vil skære i punktet (1,b).

Jeg er ikke bekendt med at man kan udtrykke funktionerne af a og b så entydigt som ved andre funktionstyper, da a og b fælles bestemmer væksthastigheden. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. juni 2010 af AMelev

b er i en potensvækst værdien i 1, hvor den i lineære og eksponentielle funktioner er værdien i 0.

I en potensvækst giver samme procentvise tilvækst i x en konstant procentvis tilvækst i f(x), men der er ikke en direkte betydning af a, med mindre du kigger på grafen i et doblog koordinatsystem


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2010 af MetroM (Slettet)

For at bestemme væksthastigheden for en potensfunktion. Skal man så ikke bare differentiere funktionen i så fald vil det ikke betyde at en potensfunktion altid opfylder reglen om at have en grænseværdi og være kontinuert? ved ikke rigtig hvordan man skal argumentere for det.


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. juni 2010 af AMelev

Jo væksthastigheden i x0 er differentialkvitienten i x0.

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med det med grænseværdien, men en potensfunktion er kontinuert (ellers kunne den heller ikke være differentiabel) i hele sin definitionsmængde, og det betyder, at
grænseværdien for x →x0 af f(x) er f(x0). 

Jeg tvivler på, at I er gået dybere ned i at vise, at f er kontinuert, men I har nok vist, at den er differentiabel.

Du kan godt argumentere for, at den er kontinuert ved at gå ud fra, at ex og ln(x) er kontinuerte og benytte regneregler for kontinuitet.
f(x) = b·xa = b·(eln(x))a = b·ea·ln(x), f er altså en sammensat funktion af g(y) = b·ey og y = h(x) = a·ln(x).
Såvel h(x) som g(y) er kontinuerte, og så er der en sætning, der siger, at sammensætning af kontinuerte funktioner selv er kontinuert.


Svar #5
09. juni 2010 af eltp (Slettet)

Jeg er slet ikke med :s


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. juni 2010 af AMelev

Drop bare det med kontinuiteten - jeg regnede heller ikke med, at I var gået i dybden med det. Det er ikke kernestof på det niveau.


Skriv et svar til: Betydningen af a og b i en potensfunktion.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.