Fysik

hjælp til problemformulering

25. marts 2014 af kakan3 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej ønsker hjælp til et større skriftlig opgave som jeg skal aflevere, har svært ved at komme igang da jeg ikke ved hvordan jeg skal opsætte mit problemformulering, jeg har valgt emnet varme isolation i hus og den omhandler om at

Opvarmningen af koldt hus ved start af 2 grader
Beregne energien af hvad der skal til for at henholdsvis opvarme luften, mursten, træ.
Beregne den energi der skal til for at opvarme luften i hus til 20 grader 

håber i evt kan hjælpe mig med komme med andre ideer og metoder har vedhæftet opgaven som jeg skal aflevere, bedste hilsner

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. marts 2014 af hesch (Slettet)

Hvorfor vil du opvarme huset fra 2 grader ?  Det er jo tæt på, at vandrørene frostsprænges. Indendørstemperaturen er vel omkring 22 grader året rundt ( sommerhuse undtaget ).  Men opvarmning af luft er måske interessant, hvis man "lufter ud".

Murstens varmekapacitet, kan måske være interessant, hvis man ønsker effektiv ( hurtig ) sænkning af temperaturen om natten, men tidskonstanten for en sådan sænkning af mustenstemperaturen er lang ( 24 timer ? ) af naturlige årsager.

Men U-værdier ( isolation ), opvarmningsform ( gulv- eller radiator-varme ), genveks ( hedder det vist ), varmepumper, solfanger, er godt gammelt håndværk, til nedbringelse af energiudgifter.

Skriv et svar til: hjælp til problemformulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.