International økonomi

Økonomi med excel og diagrammer

27. marts 2014 af Hollywoodstar85 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg har til opgave at lave den optimale blanding for kunden. Det kunden ønsker er følgende Et rederi har bestilt 10 000 m3 brændstof til deres skibe. Brændstoffet skal have en massefylde på 0,89 g/cm3 maksimum, og må ikke indeholde mere end 1,5% svovl. Indeksene for viskositet og flammepunkt må ikke overstige henholdsvis 0,8 og 200.

vedhæftede fil viser prisen pr m3 og værdier for fire forskellige kvalitetsegenskaber.

Opgavens formål er at lave denne opgave i excel, men jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne lave et diagram med den optimale blanding af brændstoffet. Håber at i kan hjælpe med opgaven

/Jan

Vedhæftet fil: 1.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du har vist den samme opgave kørende her

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1461875


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2014 af yasminadem (Slettet)

Altså hvis du skal sætte hele skemaet, eller hvad det nu er, ind i et diagram, ville jeg nok mene at du skulle lave et søjlediagram. Hvis det kun er en af de rækker, så lav et cirkeldiagram eller søjlediagram. Du kan se hvordan på den vedhæftede fil :)

Håber jeg forstod det rigtigt ;)

Vedhæftet fil:SP.xlsx

Svar #3
27. marts 2014 af Hollywoodstar85 (Slettet)

Kunden beder om et krav om 0,89 g/cm3 maks og må ikke indeholde mere end 1,5% svovl. Indeksene for viskositet og flammepunkt må ikke overstige henholdsvis 0,8 og 200. Er det ikke hensigtmæssigt at lave et kurvediagram. Jeg er lidt lost med opgave :/


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2014 af yasminadem (Slettet)

Normalt ville jeg bruge kurvediagrammet til at vise væksten. Cirkel diagrammet bruger jeg til at vise hvad et produkt indeholder eller lignende. Med søjlediagrammerne plejer jeg at sammenligne eller vise væksten osv. Men man kan også blande f.eks. søjle- og

kurvediagrammet.
Men når jeg er i tvivl plejer jeg at ligesom forklare det jeg har gjort til
mig selv eller en anden, som lige er i nærheden. På den måde finder du såud af om det ovrerhoveet giver mening. Du kan også prøve at sætte det ind i de forskellige diagrammer og så se på hvad der ser mest rigtigt ud. Prøv at begrund det rigtige og forkerte du ser.
Det plejer i hvett fald at hjælpe mig, når noget er svært ;D

Brugbart svar (0)

Svar #5
27. marts 2014 af yasminadem (Slettet)

Skriver på mobilen, så det er ikke stavet så godt ;P

Skriv et svar til: Økonomi med excel og diagrammer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.