Matematik

Økonomi med excel

27. marts 2014 af Hollywoodstar85 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg har til opgave at lave den optimale blanding for kunden. Det kunden ønsker er følgende Et rederi har bestilt 10 000 m3 brændstof til deres skibe. Brændstoffet skal have en massefylde på 0,89 g/cm3 maksimum, og må ikke indeholde mere end 1,5% svovl. Indeksene for viskositet og flammepunkt må ikke overstige henholdsvis 0,8 og 200.

vedhæftede fil viser prisen pr m3 og værdier for fire forskellige kvalitetsegenskaber.

Opgavens formål er at lave denne opgave i excel, men jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne lave et diagram med den optimale blanding af brændstoffet. Håber at i kan hjælpe med opgaven

/Jan

Vedhæftet fil: 1.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)

Skal man blande flere af de 12 viste brændstoffer sammen? Hvordan beregnes viskositet og flammepunkt for en blanding?


Svar #2
27. marts 2014 af Hollywoodstar85 (Slettet)

#Andersen11, Jeg kan vedhæfte hele opgaven hvis det skulle være nemmere :)

Tak på forhånd :)

Vedhæftet fil:innlevering1.pdf

Svar #3
27. marts 2014 af Hollywoodstar85 (Slettet)

Håber ikke at jeg har forskrækket nogen :/


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Jeg kan ikke deraf se, hvordan viskositet og flammepunkt bestemmes for en blanding. I øvrigt går man vel ud fra, at volumen for en blanding er additivt?


Svar #5
27. marts 2014 af Hollywoodstar85 (Slettet)

Tror ikke at flammepunkt bruges til at finde den optimale blanding. Vi får en masse oplysninger givet og må selv bestemme hvordan og hvorledes det skal blandes. :/


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Jo, men der er jo givet krav om blandingens viskositet og flammepunkt.


Svar #7
27. marts 2014 af Hollywoodstar85 (Slettet)

Så må jeg lige spørger skolen imorgen :/.. man tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Økonomi med excel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.