Biologi

Blodtypebestemmelse

28. marts 2014 af sofielarsen123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Opgave 1: En mand med blodtype A får børn med en kvinde der har blodtype B. 
Hvilke blodtyper kan forventes hos børnene? 

Opgave 2: En mor med blodtype A pos. har fået et barn med blodtype B neg. 
Fire mænd gør krav på faderskabet: 
1 har blodtype O. 2 har blodtype b. 3 har blodtype AB. 4 har blodtype A. Hvem er far til barnet? 

Hvordan gør jeg? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2014 af Agrobiologi (Slettet)

Du indsætter dine spørgsmål i punnet squard, og efterfølgende kan du udlede svarerne.

Svar #2
29. marts 2014 af sofielarsen123 (Slettet)

Det er jeg klar over, men jeg forstår ikke hvad jeg skal sætte ind hvor. Kan ikke huske hvordan man ved, hvad der skal stå hvor :-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. marts 2014 af Agrobiologi (Slettet)

Vi ved blodtype systemet består af 3 alleler I^A, I^B og i. Vi får ikke af vide om forældre er homo- eller heterozygote i henholdsvis I^A og I^B, må vi lave 4 punnet square hvor vi i den første antager begge forældre er homozygote I^A I^A og I^B I^B, homozygote forældre vil udelukkende få børn med I^AB. Hvis en af forældrene er hetrozygot I^A i og den anden homozygot I^B I^B vil halvdelen af børnene blive I^B i (altså få blodtype B) mens den anden halvdel vil være I^AB. Derudover er det også muligt begge forældre er heterozygote hvor der også vil være sandsynlighed for at få børn med blodtype O, A, B og AB

Svar #4
29. marts 2014 af sofielarsen123 (Slettet)

Øh, så hvad er svaret?

Brugbart svar (0)

Svar #5
29. marts 2014 af Agrobiologi (Slettet)

Svaret står ovenfor, men her kommer det simplificeret. At afhængig af forældrenes genotype(altså om de er homozygote eller heterozygote).
hvis begge er homozygote vil børnene være AB, hvis moderen er homozygot, mens faren er heterozygot vil halvdelen få AB og den anden halvdel A, og og hvis det er omvendt AB og B. Hvis begge forældre er heterozygote vil der være 1\4 sandsynlighed for A,B,AB og O.

Svar #6
30. marts 2014 af sofielarsen123 (Slettet)

Men nu ved jeg jo ikke om de der homozygote eller heterozygote, så skal jeg lave flere punnet squard for at svare rigtigt på opgaven?

Skriv et svar til: Blodtypebestemmelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.