Biologi
Afslapning af glatte muskler
Hej
I mit AT-projekt (jeg skriver om chokolade) er jeg ved at forklare den fysiologiske effekt af koffein og theobromin. I mit undervisningsmateriale står der, at det bl.a. virker vanddrivende (hvilket har en rensende effekt på kroppen) og at det har en afslappende effekt af de glatte muskler. Hvad betyder det for kroppen, hvis de glatte muskler slapper af?
På forhånd tak
Svar #1
29. marts 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)
At noget er vanddrivende, er ikke ensbetydende med, at det er "udrensende". Men der kan naturligvis ligge andre ting i, at du kalder det udrensende, dvs. en anden egenskab end at det bare er vanddrivende.
De glatte muskelceller finder vi primært i det arterielle karsystem. Arterier er tykvæggede, blandt andet fordi der er en veludviklet glat muskulatur, der kan regulere blodtrykket ved at trække sig sammen (gøre arterierne mindre -> øgning af blodtrykket) eller slappe af (gøre arterierne større -> sænkning af blodtrykket). De glatte muskelceller er skarpt reguleret af det autonome nervesystem.
Skriv et svar til: Afslapning af glatte muskler
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.