Biologi

stamceller !

30. marts 2014 af annie4567 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Kan nogle forklare mig, hvordan vi styrer en stamcelle i en ønsket retning? – transkriptionsfaktorer (hvad er det og hvad er dens funktion). ?

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2014 af ioxer (Slettet)

transskription er, når DNA bliver lavet om til mRNA. mRNA kan derefter translateres til et protein. Jeg ved ikke, hvor meget jeg skal gå i detaljer, men en transskriptionsfaktor er et protein, der kan aktivere eller inhibere transskriptionen af et gen.

Når et gen skal transkriberes, kommer der en RNA-polymerase og binder sig til promoteren (promoteren er det sted på DNA'et, hvor RNA-polymerasen kan binde sig). En transskriptionsfaktor kan fx binde sig til RNA-polymerasen, så den slet ikke kan binde sig til promoteren mere. Der vil derfor ikke ske nogen transskription. Den kan fx. også binde sig til promoteren og "tiltrække" RNA-polymerasen.

En stamcelle er en udifferentieret celle, der kan dele sig til forskellige celler, altefter hvilket signal den får. Det kunne fx være, hvis man har et lavt ilttryk (lav koncentration af ilt i blodet). Dette vil kroppen registrere, og stimulere produktionen af erythropoietin (EPO) primært fra nyrerne. EPO vil så stimulere progenitor-celler i den røde knoglemarv til at dele sig til røde blodlegemer, så ilten kan transporteres bedre rundt. Progenitor-celler er en slags stamceller, der dog ikke er helt udifferencierede. Princippet er dog det samme.

note: det tager lidt tid at lave nye røde blodlegemer, så i mellemtiden forøges vejtrækningsfrekvensen

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. december 2015 af jens12234 (Slettet)

Hej ioxer, har du en kilde til det du har skrevet?

Skriv et svar til: stamceller !

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.