Matematik

Monty hall problemet/sandsynlighedsregning

30. marts 2014 af mariax2 (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Er der nogen der kan hjælpe med at uddybe formlerne? :)

- Vedhæftet fil:)

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2014 af peter lind

Der er flere uklarheder i den vedlagte fil, og spørgsmålet svarer ikke helt til monty-hall problemet. Du kan læse om monty-hall problemet på http://da.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall-problemet

Svar #2
30. marts 2014 af mariax2 (Slettet)

Det er en uddrag fra et bog, hvor personen laver en formel der beskriver monty hall problemet, men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg forklarer formlerne

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det førstee lighedstegn kommer af definitionen på betinget sandsynlighed P(A|B)*P(B)  = P(A∩B)

Det sidste lighedstegn har jeg ikke nok oplysninger om til at kunne klare

Svar #4

hvad med hvis du læser dette, er det nok oplysninger? :)

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det var egentlig heller ikke nok. Jeg har derfor været inde at se på beskrivelsen på internettet. Dørene er ikke åbnet så P(Cx) = P(Cy) = P(CZ) =1/3

Hvis C er i y er der helt sikkert at der er H i både i x og z så P(Hx|Cy) = P(Hz|Cy) = 1. Tilsvarende hvis C er i z.  Indsætter du det i formlen efter det første lighedstegn får du resultatet.

Det helt kritiske, som jeg ikke vidste, er at der er er en bil bag netop en af portene, og at styreren var pisket til at åbne en dør hvor bilen ikke var

Svar #6

Du må undskylde min manglende oplysning, havde lavet en ny tråd hvor der var informationen var.

Men det ikke fordi jeg skal udregne noget, jeg skal bare uddybe formlerne i det vedhæftede fil og skrive forklarende tekst til

Svar #7

Så hvis nogen kunne hjælpe mig med den forklarende tekst, ville det være dejligt :)

Brugbart svar (0)

Svar #8

Se #5 eller henvisningen til wikipedia

Svar #9

Hvis C er i y er der helt sikkert at der er H i både i x og z så P(Hx|Cy) = P(Hz|Cy) = 1. Tilsvarende hvis C er i z.  Indsætter du det i formlen efter det første lighedstegn får du resultatet.

Hvad skal jeg indsætte i formlen?

Brugbart svar (0)

Svar #10

I #5 er der angivet de grundlæggende sandsynligheder. Du slår op på det mellemste udtryk, og går de systematisk igennem og indsætter de pågældende sandsynligheder fra 5

Svar #11

Det forstår jeg ikke?

Brugbart svar (0)

Svar #12

Se den næstsidste linje i filen i #0. Der er angivet nogle sandsynligheder. Indsæt talværdien for dem. Talværdien er angivet i #5

Brugbart svar (0)

Svar #13
31. marts 2014 af peter lind

Her er en metode, som du muligvis bedre forstår.

Du vælger en dør, hvor sandsynligheden for at bilen er bag den dør er 1/3. Sandsynligheden for at den er i en af de andre døre er 2/3.  og bag mindst en af de to døre er der ingen bil. Ordstyreren fortæller dig nu at den ikke er bag en af de to døre der er alternativet. Det betyder at hvis du t skifter side kan du helt sikkert vælge den rigtige dør, hvis den er i alternativet

Skriv et svar til: Monty hall problemet/sandsynlighedsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.