Matematik

opstil en binomialmodel

09. april kl. 23:37 af abibunly - Niveau: B-niveau

hejsa, jeg sidder med denne opgave og jeg har lidt fattet at jeg egentlig bare skal angive n og p men jeg ved ikke helt hvordan den skal opstilles. pga min k(n,r) er latterlig (?) så jeg ville høre om i kloge hovede ved hvordan man gør den og kan evt hjælpe mig på vej.

Vedhæftet fil: binomial model.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april kl. 11:10 af Anders521

I a) skal du indføre en stokastisk variabel X, f.eks. lad X angive antal danskere der har blå øjne. Ud fra oplysningerne vil din model være følgende: X ~ bin( n= 250, p =0,64). Du skal nok begrunde hvorfor X er binomialfordelt.

I b) skal du opstille et regnestykke til at beregne punktsandsynligheden P(X = 150), så

P(X = 150) = K(250, 150) ·0,64150·(1-0,64)250-150

Svar #2
10. april kl. 19:53 af abibunly

Anders, til opg b, der skal jeg ikke give et konkret svar vel? kun selve regnestykket, når det er uden hjælpemiddler?

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april kl. 20:19 af Anders521

#2 Det er korrekt. Det er regnestykket der efterspørges, ikke dets svar.

Brugbart svar (0)

Svar #4
12. april kl. 20:16 af M2023

#0. Løsning i Google. 

Spørgsmål:

Af den danske befolkning har 64% blå øjne. Blandt danskere udtages en tilfældig stikprøve på 250 personer. a) Indfør en passende stokastisk variabel X, og opstil en binomialmodel for antallet af danskere med blå øjne i stikprøven. b) Opstil en formel for sandsynligheden af, at der er præcis 150 danskere med blå øjne i stikprøven.

Svar:

Vedhæftet fil:Binomialmodel.png

Skriv et svar til: opstil en binomialmodel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.