Matematik
differentialkvotient
Hej havde været meget glad for jeres hjælp lige nu!
En funktion f er bestemt ved f(x)= x+e^2x
Bestem en ligning for tangenten til grafen for f i punktet (0,1)
Bestem et gradtal for den vinkelm tangenten danner med førsteaksen.
Først må man differentiere funktionen inden man kan gå videre og det har jeg meget svært ved. Nogen, som kan hjælpe mig med det?
Svar #1
31. marts 2014 af Brusebad (Slettet)
Differentier hvert led for sig og brug at (ek*x)' = k*ek*x
Svar #2
31. marts 2014 af sandrajensen13 (Slettet)
ja jeg ved at (e^k*x)' = k*e^k*x, men hvordan kommer funktionen så til at se ud?
x=1
e^k*x = k*e^k*x
dvs = 1+2*e^2*x ??
Svar #4
01. april 2014 af sandrajensen13 (Slettet)
hvordan bestemmer jeg så en ligning for tangenten til grafen for f i punktet (0,1)?
Svar #5
02. april 2014 af Brusebad (Slettet)
Jeg foretrækker at bruge den generelle forskrift for en lineær funktion y = ax + b. Bruger du denne metode finder du a via den afledede funktion indsætter punktet som x og y værdier og isolerer b.
Du kan også bruge y = f ' (x0) * (x-x0) + f(x0). Ved denne metode er x0 din x koordinat i dit punkt, og f(x0) er y koordinaten i dit punkt.
Bestem et gradtal for den vinkelm tangenten danner med førsteaksen.
Betragt tangenten som hypotenusen i en retvinklet trekant. Den ene sidelængde kan findes ud fra dit koordinatsæt. En anden sidelængde kan fndes ved at sætte tangentens ligning = 0. En af vinklerne kan findes ved at se, at den dannede trekant er retvinklet. Da du nu kender 2 sider og 1 vinkel kan du finde de resterende vinkler og sider i trekanten (herunder gradtallet på den efterspurgte vinkel). F.eks. via pythagoras og sinusrelationerne.
Skriv et svar til: differentialkvotient
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.