Biologi

Kulhydrater og blodsukker

02. april 2014 af ausepigen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har prøvet at samle nogle brudstykker... men kan ikke se om der mangler noget imellem og om det giver mening. Mine andre klassekammerater har på C, så hvis nogen vil læse det igennem og give feedback til sammenhæng og hvad jeg evt mangler, ville det være skønt!

årsager til diabetes 2 samt hvad der sker i kroppen når vi spiser herunder hvilken funktion insulin har på blodsukkerreguleringen.:

Diabetes 2 er relateret til livsstil og arv. Overvægt og en fysisk inaktiv livsstil øger betydeligt risikoen for udvikling af sygdommen. Fx er 85,2% af amerikanere med diabetes 2 overvægtige. Den mad vi spiser indeholder kulhydrater, som skal nedbrydes til monomere forbindelser (dvs. Monohexoser og monopentoser) for at kunne optages som glukose i blodet. Insulin dannes i særlige celler i bugspytkirtlen, de Langerhanske øer, og regulerer optagelsen af glukose fra blodet og ind i cellerne (Dets dannelse reguleres af koncentrationen af glukose i blodet). Da hormonet bevirker, at glukosen lettere kan transporteres ind i cellerne, hvorved koncentrationen af blodsukkeret falder, har insulin en central rolle for diabetikere. 

Mvh. Agnes


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. april 2014 af ioxer

Sætningen "Den mad vi spiser indeholder kulhydrater, som skal nedbrydes til monomere forbindelser (dvs. Monohexoser og monopentoser) for at kunne optages som glukose i blodet." er en smule dårligt formuleret :) Jeg skriver lige noget:

kulhydraterne kommer ind i munden, hvor de bliver nedbrudt til mindre stykker af mastikationen (tygningen) og samtidig af amylase (et enzym i spyttet, der nedbryder kulhydrater til mindre stykker). De kommer derefter ned i maven, og ryger videre ind i tyndtarmen, hvor bugspytskirtlen bl.a. også secernerer (udsender) amylase til at nedbryde kulhydraterne. Når kulhydraterne er nedbrudt til monosakkarider, bliver de optaget i tyndtarmen.

De celler, insulin bliver produceret af, er beta-cellerne på de langerhanske øer. Årsagen til diabetes 2 er oftest, at man over mange år spiser mere og mere kulhydrat-rig junkfood så man får høje blodsukker-udsving i løbet af dagen. Beta-cellerne skal så tilsvarende producere mere og mere insulin for at modvirke dette høje blodsukker. Med tiden vil man opnå en "insulinresistens", hvor man ikke producerer så meget insulin mere. Man teoretiserer at det muligvis kan være fordi, der kommer et så højt krav til beta-cellerne, at de slår sig selv ihjel.

Du har rigtig godt styr på det. Væsentligt bedre end jeg havde, da jeg gik i 1g :)


Skriv et svar til: Kulhydrater og blodsukker

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.