Fysik
Effekt/energi tab i transformer.
Hej jeg står og har nogle problemer med mit fysik eksamensprojekt omkring tranformere.
Forsøget er det klassiske med 2 spoler på en u jernkerne.
Jeg har resultaterne:
Np=12000
Ns=600
Up=13,96V
Us-forsøgsresultat=0,56V
Us-ideel=0,698V
Ip=6A
Jeg har så fundet Is via transformerligningen.
Is=120A
Men det jeg gerne vil finde er energi/effekt tabet som er der i gennem ledningerne, jernkernen og spolerne (tilsammen), men jeg er ikke helt sikker på hvordan.
Jeg har forsøgt mig med at finde hvor mange % forskel der er på Us (19,77% forskel for ideel) og så fjernet det antal % fra Is.
Is-minusprocentspændingstab gav så 96,27.
Derefter så at finde modstanden med ohms lov ud fra Is-minusprocentspændingtab, og Us-forsøgsresultat.
Jeg fik R=0,00582Ω
Jeg prøver så at finde den tabte energi med formlen: Etab=R*Is2 (desuden hvad får jeg Etab i? Watt?)men det resultat kan ikke passe.
Hvad er det som jeg gør forkert?
Svar #1
08. april 2014 af mathon
teoretisk:
uden transformation:

med transformation:
det omvendte af din notation

Svar #2
08. april 2014 af Revesour0 (Slettet)
Synes ikke helt det giver mening at Puden tab
giver
Puden tab=0,00582*62=0,20952
Og hvis man anvender sekundær siden Puden tab=R*Is2
I stedet får 83,808 da P=U*I giver 84.
og deusden vil Pmed tab så være Pmed tab=0,0025*0,20952=0,0005238? Watt? Det synes jeg ikke helt der er en mening i.
Svar #4
08. april 2014 af hesch (Slettet)
#3: Is / Ip = Np / Ns forudsætter jo, at transformeren er ideel.
Der spørges netop om, hvad tabene er, og dermed om hvor uideel transformeren er.
#0: Ptab = Pinput - Poutput.
Du har så regnet på målinger af strøm og spænding, P = U * I * cosφ , men der er det problem, at du intetsteds har målt cosφ.
Ifm. asynkronmotorer ( der har en del tilfælles med en transformer ) fortager man måling af strøm med fastlåst rotor, og med rotoren fjernet. Disse målinger indbefatter måling af cosφ. Ud fra disse målinger, kan man tegne cirkeldiagrammer, hvormed man groft kan beregne tab, osv. Så vidt jeg kan se, må man kunne det samme med en transformer, hvor målingen foretages med åben hhv. kortsluttet sekundærvikling.
Skriv et svar til: Effekt/energi tab i transformer.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.