Matematik

Koordinatsæt til projektion

12. april 2014 af hansi64 (Slettet) - Niveau: A-niveau

I et koordinatsystem i planen er givet to punkter A(1,1) og B(5,3). Linje l, går gennem A og B

a) Bestem en ligning l på formen ax+by+c=0

Her fik jeg -2x+4y-2=0

en parabel har ligningen

y = x2-8x+13,5

b) bestem afstanden mellem linjen l og parablens toppunkt.

Den fik jeg til 4,47214

c) bestem koordinatsættet til projektionen af parablens toppunkt på l.

Det er den her der irriterer mig er ved slet ikke hvad man skal gøre

Svar #1
12. april 2014 af hansi64 (Slettet)

Det skal lige siges at toppunktet er (4,-2,5)

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. april 2014 af peter lind

Find parameterfremstillingen for den linje, so går gennem toppunktet og er vinkelret på l.. Skæringen mellem denne linje og l er det søgte pinkt

Svar #3

Vil det så sige at jeg får parameterfremstillingen som lyder;  (x;y)=(4,-2,5) + t(4,2) og skal finde skæringen mellem denne og ligningen -2x+4y-2=0,

Det jeg kan forestille mig ud fra dette, er at jeg vil få ligninger x=4+4t og y=-2,5+2t og måske sætte dette ind i linjens ligning l ?

Brugbart svar (0)

Svar #4

Nej Det giver en linje parallel med l (-2, 4) = 2(-1, 2) er normalvektor til l og er derfor vinkelret på l

Svar #5

Nu er jeg ikke helt med, hvordan fandt du frem til normalvekoren. Dette er jo normalvektoren som kan aflæses fra linjen l, men vi skal jo bruge en retningsvektor i en parameterfremstilling

Brugbart svar (0)

Svar #6

Det kommer af den ligning for l, du har fundet frem til -2x+4y-2=0. Den kan skrives lidt pænere som -x+2y-1=0

Svar #7

For at være helt med vil min parameterfremstilling være (x;y)=(4,-2,5) + t(-4,-2), da jeg tager tværvektoren for at få retningsvektoren ?? også gør jeg som jeg tidligere nævnte eller ?

Brugbart svar (0)

Svar #8
12. april 2014 af mathon

En normalvektor n til linjen l gennem A og B
er
                              \vec{n}=\hat{\overrightarrow{{AB}}}=\hat{{\begin{pmatrix} 4\\2 \end{pmatrix}}}=\begin{pmatrix} -2\\ 4 \end{pmatrix}

l kan beskrives som
                                         {P(x,y) | nAP = 0}

\begin{pmatrix} -2\\ 4 \end{pmatrix}\cdot \begin{pmatrix} x-1\\ y-1 \end{pmatrix}=0

-2x+4y-2=0
                   eller  
                                    l\! \! :\; \; x-2y+1=0                                        

Brugbart svar (0)

Svar #9

Du blander begreberne sammen. retningsvektoren for den nye linje er normavektor til l. Den nye linje skal jo være vinkelret på l

Svar #10

Ok, det vil sige at det er normalvektoren jeg skal bruge i parameterfremstllingen, men hvordan kan jeg så finde skæringen mellem parameterfremstillingen og ligningen. Har prøvet mig frem i Nspire, men kan ikke finde ud af det.

Brugbart svar (0)

Svar #11
12. april 2014 af mathon

parablen
                                    x^2-8x+13,5=\left ( x-4 \right )^2-2,5     med toppunkt    T=(4;-2,5)

Svar #12

Må ærligt indrømme, at jeg ikke kan se hvad det skal bruges til. Altså vi har fået omskrevet parablens ligning kan jeg se, Prøver virkelig at forstå det :(

Brugbart svar (1)

Svar #13

#10  Du undsætter paraneterfremstillingen i ligningen for l. Det giver en ligning i parameteren, som du må løse. Indsætter du denne i parameterfremstillingen får du det søgte punkt

Svar #14

Jeg bliver altså fuldstændig forvirret når der bliver skrevet forskellige ting her, men prøver mig lige frem.

Brugbart svar (0)

Svar #15
12. april 2014 af mathon

Linjen m gennem parablens toppunkt T(4;-2,5) vinkelret på l, har normalvektor AB
hvorfor en ligning for denne er:

{Q(x,y) | ABTQ = 0}

\begin{pmatrix} 4\\2 \end{pmatrix}\cdot \begin{pmatrix} x-4\\ y+2,5 \end{pmatrix}=0

m\! \! :\; \; \; 4x+2y-11=0

Brugbart svar (1)

Svar #16
12. april 2014 af mathon

Projektionen af parablens toppunkt Tp ligger både på
l og m,
hvoraf:

x-2y=-1
                         4x+2y=11                   addition giver

5x=10
                         x=2                                   som indsat i   x-2y=-1
      giver:
                         2-2y=-1
                         y=\frac{3}{2}

T_{p}=\left ( 2,\frac{3}{2} \right )

Svar #17

Kan godt se at man kan få vektorer ud fra de der ligninger, og derved benytte projektionsformlen, men kan dog ikke helt følge den metode, da jeg ikke helt har set den før. Ok fint nok, jeg tror jeg er med nu mange tak.

Brugbart svar (0)

Svar #18
12. april 2014 af mathon

eller
         Linjen m gennem parablens toppunkt T(4;-2,5) vinkelret på l, har retningsvektor n

og dermed parameterfremstillingen:
                                                                     \begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 4\\-\frac{5}{2} \end{pmatrix}+t\cdot \begin{pmatrix} -2\\4 \end{pmatrix}

x=4-2t      og     y=-\frac{5}{2}+4t 

indsættes i l's ligning,

hvoraf                 
                                            4-2t-2\cdot \left ( -\frac{5}{2}+4t \right )+1=0

4+5+1-10t=0

t=1    som indsat i m's ligning giver

\left ( x,y \right )=\left (4,-\frac{5}{2} \right )+1\cdot (-2,4)

\left ( x,y \right )=\left (2,\frac{3}{2} \right )                                             

Brugbart svar (0)

Svar #19
13. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

I oversigt.

Linien har ligningen x -2y +1 = 0 med normalvektoren n = [1,-2] .

Parabelen har ligningen y = x2 -8x +13,5 med toppunktet T(4 , -5/2) .

Afstanden fra T til linien er    d = |4+5+1|/√5 = 2·√5 .

Projektionen af toppunktet T på linien er da et af de to punkter med stedvektoren

OP = OT ± d·n/|n| = [4 ; -5/2] ±(2·√5)·[1;-2]/√5

= [4 ; -5/2] ± [2 ; -4]

dvs

OP1 = [6 ; -13/2]    eller    OP2 = [2 ; 3/2]

Af disse to punkter P1 og P2 ligger kun P2 på linien.

Skriv et svar til: Koordinatsæt til projektion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.