Matematik

Opstil en model, der beskriver sammenhængen...

24. april 2014 af CamillaAagedal (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle. Jeg er meget usikker på hvilken model, de mener jeg skal bruge? Jeg har vedhæftet en fil med opgaven. 

Vedhæftet fil: Mat opg..PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2014 af lartpoutlart (Slettet)

Du må kunne opskrive en lineær sammenhæng på formen: y=ax+b

Du ved at alle skulle betale en pris til at starte med på 382,50 kroner (b), og derudover betales 1,5697 kr. pr. kWh for elforbruget (a) 

y=1,5697x+382,50

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. april 2014 af peter lind

Det er en lineær model altså en model af formen y=a*x+b hvor x er brugt el og y er den totale udgift

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2014 af SuneChr

# 0
Du får at vide, at prisen er proportional med antallet af forbrugte kWh, efter den faste afgift er betalt.
En lineær funktion var måske værd at prøve?

Svar #4
24. april 2014 af CamillaAagedal (Slettet)

Mange tak for jeres svar.
Og hvis det er nødvendigt for jer at vide, er jeg ikke den bedste til matematik, det kan vi jo ikke alle være. Men tak for jeres bemærkning, hvis det selvfølgelig var det i mente #1 og #3. :-) 

Brugbart svar (0)

Svar #5
24. april 2014 af SuneChr

# 3 og 4
Som hjælper er det vor fornemste opgave at vejlede i, og henlede spørgeren til, at se på opgaven og overveje, hvad der står i opgaveteksten. En færdig løsning er sjældent en hjælp. Ingen herinde ønsker at give spørgeren standpunktsbedømmelse i matematiske præstationer. Det er ikke vor opgave.
Venlig hilsen
SuneChr

Svar #6
24. april 2014 af CamillaAagedal (Slettet)

#5 Ja, det giver jeg dig helt ret i. Jeg beder aldrig om løsningen på en opgave, men blot en forklaring, da jeg selv sidder i meget lang tid og overvejer opgaven. Jeg spørger ikke om hjælp, før det er nødvendigt. Jeg tror, jeg tolkede det forkert, da jeg følte det lidt, som om mit spørgsmål var ''til grin'', hvis man kan bruge det udtryk. 
Men pyt med det. Jeg er meget taknemlig for, at I gider hjælpe. 

Skriv et svar til: Opstil en model, der beskriver sammenhængen...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.