Biologi

Blodtyper

27. april 2014 af StxPigen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej allesammen!

Jeg har et spørgsmål, som jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal svare og hvad jeg skal svare. Spørgsmålet lyder: Hvis du kender dine forældre blodtyper, hvilke gener har du så arvet fra hhv. din mor og far.

De er begge (mine forældre) blodtype 0 rhesus positiv, men ifølge min blodtype så har jeg blodtype B rhesus positiv. Jeg fandt ud af det, ved en test jeg tog på skolen (vores forsøgs test). Jeg mener nok at jeg måske har lavet en fejl ved forsøget osv.

Også har jeg et andet spørgsmål, som lyder: Et par enæggede tvillinger- Peter og Søren- med blodtype A rhesus+, gifter sig med Lisbeth og Susanne som begge har blodtype 0 rhesus -. Vil Peters og Lisbeths børn få samme blodtype som Sørens og Susannes børn?

Nogen der kan hjælpe mig? :)

Fortsat en god dag

kh


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. april 2014 af 123434

Der må have sket en fejl ved blodprøven. Hvis man har blodtypen 0, har man genotypen 00, da  A og B dominerer over 0. 

To forældre som har blodtypen 0/genotypen 00 kan kun få et barn med blodtypen 0

            0    0

------------------------

0  00(0)  00(0)

0  00(0)  00(0)

Også selv dine forældre er rhesus positiv, kan du godt blive rhesus negativ

Begge dine forældre må således være (+-)

(--) negativ

(+-) positiv

(++) positiv

Du har således fået et minus fra hver af dine forældre, og blevet rhesus negativ.


Svar #2
27. april 2014 af StxPigen (Slettet)

Tusind tak for svaret! :)


Svar #3
27. april 2014 af StxPigen (Slettet)

Men kender du også svaret til det andet spørgsmål? :)
 


Brugbart svar (2)

Svar #4
27. april 2014 af Dulugtergrimt

Mht. dit andet spørgsmål, så nej, der er ingen garantier for, at de får samme blodtype. Peter og Søren deler rigtig nok arvemateriale - men om de er A0 eller AA kan vi ikke vide. Såfremt de er A0, kan deres afkom få hhv. blodtype A og blodtype 0 fra faderen. Det giver grobund for børn med forskellige blodtyper.

Det samme gør sig gældende for brødrenes rhesus-faktor.


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. april 2014 af 123434

2# 

Så lidt, Søde.


Svar #6
27. april 2014 af StxPigen (Slettet)

Årh, tusind taak! I har virkelig reddet min dag :-)


Svar #7
27. april 2014 af StxPigen (Slettet)

#5 med hensyn til min blodtype, vil det så sige at jeg har 0 rhesus positiv eller der er stor chance for at jeg har blodtype 0 rhesus postiv? :-)


Svar #8
27. april 2014 af StxPigen (Slettet)

Jeg mente 0- :D


Skriv et svar til: Blodtyper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.