Studievejledning

Hvor mange vil læse medicin???

28. april 2014 af Savior123 (Slettet)

Hej,

Har selv planer om at læse medicin... skal sog først ud af 10. klasse og gymnasiet. Er lidt ivrig efter, at vide hvor mange der vil læse medicin i fremtiden, og hvorhenne? :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2014 af PSXL

Det vil jeg gerne. Jeg har netop lige været til kvote to i Odense. Det er også dér, jeg håber på at komme ind :-)

Svar #2
29. april 2014 af Savior123 (Slettet)

Håber virkelig du kommer ind #1. Har selv en mor som er speciellæge, så hun har virkelig været en motivation for mig... Du kan i den grad glæde dig!!! Skal dog selv først igennem 10 og derefter gymnasiet :)

Svar #3
29. april 2014 af Savior123 (Slettet)

Nåh jo. Min mor arbejder også i odense og svendborg  :D # Må man spørge om hvad dit snit ligger på #1... Det er ok hvis du ikke vil ud med det ;)

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. april 2014 af PSXL

#2 Mange tak! Svaret på om jeg kommer videre til del to i optagelsesprøven, kan jeg se d. 12. maj, så jeg venter spændt :-D 

Hvor sjovt, min mor er også selv speciallæge, så vil også sige, at meget af min motivation for lægestudiet er kommet fra hende. 

Mit snit ligger på 9,7 med bonus. Hvis jeg skulle give et råd til mig selv, da jeg begyndte i gymnasiet, ville det være, at jeg også skulle kæmpe med C-fagene i 1.g og få gode karakterer dér. Næsten alle mine afsluttende fag i 1.g lå på 7, hvis jeg havde kæmpet lidt mere, ville jeg have nået et højere snit i dag. Men sådan kan man jo altid tænke. Men virkelig hav motivationen til at gennemføre gymnasiet og få nogle gode karakterer!  

Svar #5
30. april 2014 af Savior123 (Slettet)

Ja sådan er det nogen gange, og tak for rådet :) Min mor arbejder inden for gynælogi afdelingen. Tror sagtens du kan komme ind via kvote 2 med snittet 9.7 (På SDU). Har selv en bror der er færdig med gym. Han læser medicin i KU og er i 3. semester. Der drømmer jeg også at komme hen... Grunden til at jeg tog en privat 10. klasse var fordi mit skriftlige dansk ikke var det stærkeste, og hvilket også trak noget af mit snit ned. Håber på at 10. klasse vil hjælpe min skriftlig dansk område. Ikke fordi det er vildt dårligt, men drømmen om at læse medicin kan blive lidt mere realistisk. Så må jeg jo bare knokle i 10. klasse og de 3 år i gymnasiet :) Har allerede snakket med mange af mine venner om at jeg kunne låne deres bøger fra 1.g - 2.g hvilket jeg gerne måtte. Men held og lykke fremover, og ser frem til at kalde dig for Doktor PSXL :P

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. maj 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)

Stort set alle læger bliver speciallæger på den ene eller anden måde.

Mht hvor mange studrende der kommer, så kommer tallet nok ikke til at falde. Der er én vej, og det er opad, når de større generationer skal igang med at læse videre.

Svar #7
01. maj 2014 af Savior123 (Slettet)

#6 helt enig. Håber forresten ikke snittet for at komme ind på medicin blver højere end den allerede er. 

Brugbart svar (0)

Svar #8
01. maj 2014 af PSXL

Hvor spændende! 

Nu ved jeg ikke, hvor meget du er inde i kvote to, men på SDU ser de slet ikke på snittet, de har i stedet for en skriftlig prøve, og hvis man kommer videre fra den, skal man til en interviewdag med en masse forskellige stande. Helt klart en utrolig god måde at udvælge kommende studerende på, da de ikke ser på karaktererne, men derimod på motivationen for at være læge. Der er dermed også mindre frafald på SDU end på f.eks. KU, hvor en masse med kun høje karakterer er kommet ind.

- Jeg kunne jo være heldig, at snittet faldt en smule, så jeg blev tilbudt en standbyplads, men nu må vi se :-) Det lyder også helt fint med 10. klasse, så kan du også forberede dig mere mentalt til gym. Når du starter i gymnasiet, kan du evt. købe nogle af de eksamensvejledninger på studienet, dem til hvordan man f.eks. skriver en dansk kronik, råd til eksamen osv. osv, den/dem har jeg selv brugt i gym, og de giver virkelig et godt billede af kravene :-) 

Haha, mange tak ;-) 

Svar #9

Okay tusind tak. Ved du hvor meget det koster inde på Studienet.dk? :)

Ja det er virkelig godt at de også ser på det morale, hvilket også er en vigtig ting en læge skal have... Det betyder ikke at hvis man har 12 i snit vil være en god læge. Moralen spiller en væsenlig rolle, samt selvfølgelig at læse meget. Tror sagten at du kan komme ind hvis du har lysten. Vil dog selv prøve på om jeg kan komme ind via kvote 1, så jeg ikke behøver at gå igennem alt andet l*#t som jeg var igennem her i 9. klasse, før man kan nå sit mål. Vil dog sige at undervisningen i KU og SDU ikke har den store forskel, og vil faktisk derimod sige (Efter at have set deres undervising) at SDU er et bedre sted at være - men det er jo trosalt op til ens selv :)

Brugbart svar (0)

Svar #10
01. maj 2014 af PSXL

#9 Nej, jeg kan ikke huske det. Du betaler for antal point :-) 

Kvote to for medicin er utrolig svær at komme ind på, selvom man har lysten. I Jylland vægter de kvote to faggennemsnittet for de adgangsgivende fag (her er det vejledende snit 10+) og relevant erhvervserfaring såsom evt. frivilligt arbejde. Ingen motiveret ansøgning her. 

I KU vægter de relevant erhvervserfaring og motiveret ansøgning. Utrolig stor konkurrence, idet folk som kommer ind via kvote to oftest allerede har en bachelor i et andet studie, som kan relateres til medicin. Sygeplejerske er også et rigtig godt kort at have. 

På SDU vægter ingen af ovennævnte ting. Her er der "kun" en skriftlig prøve, som er designet til at presse én utrolig meget, som man i øvrigt ikke rigtigt kan forberede sig på. SÅ hvis man kommer videre (ud af de ca. 1500 til prøven den dag), skal man videre til anden del, som er samtaler af forskellig art. Der er pt. 327 studiepladser på medicin på SDU, og en fordeling på 50/50 af kvote 1/kvote 2, deraf kommer kun ca. 163 personer ud af ca. 1500 ind via optagelsesprøven. Dvs. der er utrolig stor konkurrence.

Dvs. kvote to er på ingen måde en leg - også selvom man har lysten/motivationen til det. Det har alle de andre kvote to-ansøgere også! Jeg kender nogle, som er på sit 3. år for at prøve at komme ind på medicin via kvote to. 

Jeg vil helst ikke studere medicin på KU. Jeg er meget mere fan af SDUs undervisning og også universitetet. KU virker bare gammelt og demotiverende for mig. 

Svar #11

#10 helt enig med dig. Får helt gåsehud ved bare tanken om kvote 2... Er det svært at får et snit på over 10.5 (Med bonus) på gym? Får virkelige gode karakter i bio og de andre fag og ligger desværre til 4-7 i dansk, hvilket også har gjort at jeg skulle tage en privat 10. klasse. Fik i dag 12 i biologi, 7 med pil op i dansk og 12 i historie hvilket ikke er så slemt. Har du evt. råd til hvad man skal ligge specielt mærke til, eller et par fif til hvordan man kunne scorer de høje karakter? 

Hvad er din plan B så? Synes virkelig at det er nederen at der er nogen der ikke kommer ind, da det måske har været deres drøm siden barndommen... men nogle gange giver livet ikke altid det man vil have. Hvis du evt. skulle have hjælp til medicin eller andet så spørg endelig. Tror nok min mor kan svare på det meste :) 

Brugbart svar (0)

Svar #12
01. maj 2014 af PSXL

#11 Ja, du skal virkelig prøve at undgå kvote to! Man kan godt komme ind den vej, ja, men den er hård (og måske lang...) 

Du kan ikke rigtig sammenligne folkeskolefag med fag på et gymnasielt niveau, det er et helt andet niveau. Det virker meget overvældende i 1.g, men man vænner sig hurtigt til det. Man siger normalt, at ens karakterer falder, når man kommer op i gym. Du skal ikke tænke sådan, men bare prøv dig frem, og fokusér først på C-fag, derefter B-fag og til sidst A-fag (selvfølgelig også C-fag i 3.g, hvis du har et C-fag som valgfag). Første gang du får karakterer, skal du ikke ærgre dig. Du har maaasser af tid til at få dem højere op. Men nej, altså vil ikke sige, at det ligefrem er svært. Jeg ville sikkert selv have nået et snit på omkring de 10,5, hvis jeg havde fokuseret mere på mine afsluttende fag i 1.g. 

Du kan evt. låne/købe nogle bøger om karakterer på gym. Jeg har selv en bog om det, skrevet af to drenge, som selv fik utroolig mange 12-taller og endte ud med et rigtig godt snit. Jeg kan selvfølgelig ikke huske, hvad den hedder, men jeg kan tjekke, når jeg kommer hjem til Odense igen. Der er i hvert fald en masse gode tips.

Du kan evt. sætte dig et mål/flere mål. F.eks. at sige, at du skal sige noget i hver time mindst to gange. Du kan så finde gulkorn hjemmefra, eller besvare de ekstra svære spørgsmål. Det handler generelt om at være interesseret i faget. Eller i det mindste virke som om, man er ;-)

Ja, det er rigtig ærgerligt! Jeg har ikke nogen plan B. Det er lidt naivt, det vil jeg godt selv indrømme, men jeg har det sådan, at jeg er besluttet på at komme ind på det her studie, om det så må tage 2 år til i kvote to-processen :-) Har du en plan B? 

Svar #13

Bogen hedder "Spillet om Karakterne". har den nemlig allerede selv :)

Svar #14

Nej jeg er ligeså naiv som dig ;) Har fast besluttet mig for at gå ind på medicin :) Vil i hvertfald gøre alt for at få høje karakter. Mit mål er og få 9.3 snit uden bonus. Tager Mat A, Fys B og Kemi b i første omgang. 

Brugbart svar (0)

Svar #15
01. maj 2014 af PSXL

#13 Præcis! Lige den jeg tænkte på. 

#14 Haha, det er godt at høre ;-) Hvis du tænker på et snit på 9,3, vil du "kun" ende med et snit på 10,0 med bonus, hvis du starter inden for to år. Hvis jeg var dig, ville jeg nok sigte efter et højere snit. Det er to år siden, at SDU (nu går jeg kun ud fra SDU) havde en adgangskvotient på 10,0, som kom som en stor overraskelse - I hvert fald for mig. 

Du kan evt. tænke på et ekstra A-fag. Jeg ved ikke, hvorvidt dit kommende skema vil tillade det, men du kan få en ekstra bonus på 1,03. Hertil skal du dog også medregne det ekstra arbejde med et A-fag. 

Svar #16

Hvis jeg har 6 a fag og får en videregående udd. inden for to år så får jeg et snit på 10.6   (med 1.08 og 1.06 bonus)

Svar #17

ska have 9.5 hvis jeg skal over de 10.5 med 1.03 og 1.08 bonus... Håber virkelig bare jeg klarer den.. Er villig til at droppe festerne i gymnasiet :)

Brugbart svar (0)

Svar #18
01. maj 2014 af PSXL

#16 Okay, så lyder det også mere fornuftigt ;-) Du har vel 3 (evt. 4, hvis fortsættersprog) A-fag, hvad så med de sidste to? 

Svar #19

Hmm ja. Man har jo dansk og historie obligatorisk ellers så er det Mat A, fysik A kem B og så ved jeg ikke hvad jeg mere skal tage. Hat du et råd? :)

Brugbart svar (0)

Svar #20
01. maj 2014 af PSXL

Du skal tænke på, at du ikke nødvendigvis kan få opfyldt dine ønsker. Jeg ved faktisk ikke engang, om du kan få to ekstra valgfag, du har nemlig bestemte blokke, som skal passe sammen. 

Jeg ønskede først latin C og et andet fag, som jeg ikke lige kan huske lige nu. Jeg endte med at vælge mat B, fys B og retorik C. Det andet passede ikke ind i mit skema. Men når jeg ser tilbage nu, var det en god ting, ellers ville jeg også skulle opgradere de to fag på GSK her efter mit nuværende kursus ;-)

Forrige 1 2 3 Næste

Der er 42 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.