Dansk

Ideer til kortfilm

02. maj 2014 af RAVNPET (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg skal op til eksamen i kortfilm, og mangler lidt ideer.

Vi har set Ernst og lyset, Drengen der gik baglæns, Valgaften, Der er en yndig mand, Pin up og Eksamen.

Jeg skal vælge en film på under 8 min, gerne med meget "stof" på :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. maj 2014 af Vaskemaskine (Slettet)

Jeg har selv trukket kortfilm. Jeg har valgt at analysere og fortolke kortfilmen ''Helium'', der i marts måned vandt en Oscar for bedste kortfilm. 

Kortfilmen varer dog 20 minutter, men hvor jeg har valgt at kigge nærmere på de vigtigste minutter, der tilsammen udgør 8 minutter.

Du kunne måske gøre det samme? Der er i hvertfald rigtig meget at gå i dybten med, med denne kortfilm. Jeg har selv Pin-up i mit pensum, som er en skide god kortfilm, de rigtig nemt kan perspektiveres til Helium.

Håber mit svar kunne bruges. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. maj 2014 af SimoneHammer (Slettet)

Har selv kortfilm, og har også valgt filmen helium. Men jeg ved ikke helt hvor i filmen, jeg skal vise de filmtekniske osv. Hvor i filmen har du valgt dine 8 minutter? :D


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. maj 2014 af Vaskemaskine (Slettet)

Jeg har valgt mine 8 minutter, der hvor Enzo virkelig begynder at uddybe sin historie til Alfred, og der hvor deres venskab virkelig udvikler sig.  I går på DR2 var der en udsenndelse om Anders Walter (ham der har lavet filmen) og hans tvillingebror. Deres ''venskab'' minder rigtig meget om Alfreds og Enzos, som klart ville være en oplagt mulighed at perspektivere til. 


Svar #4
12. maj 2014 af RAVNPET (Slettet)

Tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. maj 2014 af mettejensen12 (Slettet)

På hvilken måde mener du, at deres venskab minder rigtig meget om Alfreds og Enzos? :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. maj 2014 af Vaskemaskine (Slettet)

Anders Walter og Rasmus Walter kommunikerer lidt på samme måde som Alfred og Enzo gør. Der behøves ikke siges særlig mange ting, de har en form for forståelse for hinanden. Jeg tror derfor Anders Walter har tages inspiration fra sit eget broderskab :-)

Håber det var svar nok!! 


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. maj 2014 af Stygotius (Slettet)

En god kortfilm er "De nåede   færgen" , lavet af Carl. Th. Dreyer i  1948. Den er på 11 minutter.

Den er lavet efter en novelle af Johs. V. Jensen og er blevet brugt af Rådet for større færdelssikkerhed.

Du kan se filmen her:

 http://www.carlthdreyer.dk/Galleri/FilmOgLydklip/Kortfilm/De-naaede-faergen.aspx

og du kan se en analyse af den her:

 https://www.studienet.dk/Opgaver/Analyse-af-N%C3%A5ede-de-f%C3%A6rgen-38114.aspx


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. maj 2014 af mettejensen12 (Slettet)

Det var det. Hvor langt er du med analysen? :)


Brugbart svar (1)

Svar #9
14. maj 2014 af Vaskemaskine (Slettet)

Jeg er ret godt i gang, jeg har skrevet nogle ting ned, som jeg lægger mærke til under filmen. Jeg har fundet et rigtig godt budskab, som filmen indholder. Det jeg koncenterer mig mest om ligenu, er min begrundelse for valg af kortfilmen. 

Det ligesom 'førstehåndsindtrykket' lærerne får,men det har du sikkert hørt 100 gange. 

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #10
14. maj 2014 af Sussinis (Slettet)

De af jer der analyserer Helium, er I søde at dele ud af jeres guldkorn? Det kan sommetider være rart med noget inspiration da man kan have stirret sig blind på meget. Eller i værste fald have misfortolket den.


Brugbart svar (0)

Svar #11
14. maj 2014 af Vaskemaskine (Slettet)

Den røde hund har jeg analyseret på den måde, at den symbolisere ''håbet'', og dermed bliver budskabet, at alle mennesker i verden har brug for en form af håb, når tingene ikke går som de plejer. Jeg tror derfor, at det er en af grundene til at man til slut ser røde hunde i alle vinduerne i bygningen hvor Alfred befandt sig. 

Ved ikke hvor et godt 'guldkorn' det var. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
14. maj 2014 af mettejensen12 (Slettet)

Jeg vil også værdsætte nogle guldkorn! :) er dog ikke så langt med analysen endnu..


Brugbart svar (0)

Svar #13
14. maj 2014 af Vaskemaskine (Slettet)

Jeg forstår ikke hvorfor i ikke selv kan finde dem, de er så sindssyg tydelige. Det er virkelig den perfekte kortfilm at perspektivere til, der er en rød tråd gennem hele kortfilmen og Anders Walter. 


Skriv et svar til: Ideer til kortfilm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.