Matematik

TI-nspire opg 7 fra eksamensæt dec 2013

02. maj 2014 af Tinaditte (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg har sidder i en time nu, og forsøgt at lave opg 7 i dette sæt:

http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF13/Proever%20og%20eksamen/Opgavesaet/131223%20hhx133-MAT-B-16122013.ashx

Det jeg gerne vil er at kunne udfylde resten af skemaet, så jeg kan se sammenhængen mellem pension og ansættelsesform.

Kender I en guide på nettet, der kan forklare mig dette? Jeg har lavet det en gang før, men kan selvfølgelig ikke huske hvordan jeg gjorde -.-

på forhånd tak!

(Hele datasættet 'pension' er vedlagt)

Vedhæftet fil: pension.xls

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. maj 2014 af peter lind

Du tæller efter hvor mange der er offentlig ansat og  har pension. Dette tal skriver du så i skemaet. Derefter fortsætter du på samme måde med offentlig ansatte og ikke pension

Tip Du gør det nemmest ved at lave 4 kolonner med henholdsvis offentlig ansat og pension, offentlig ansat og ikke pension o.s.v.  Derefter går du listen igennem og anbringer et 1 tal svarende til hvor hver nu hører hjemme. Bagefter kan du så addere tallene i hver søjle


Svar #2
02. maj 2014 af Tinaditte (Slettet)

Peter lind:

Jeg ved der er en metode i Ti Nspire der er meeeeget lettere, der er 114 kolonner, og jeg skulle gerne nå at finde en hurtig metode via CAS før eksamen, så jeg ikke skal bruge tid på at tælle :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. maj 2014 af peter lind

Jeg kan ikke svare på hvordan du gør det nemmest i CAS. Nåt du har data i et regneark kan du nemt komme igennem det ved at bruge tippet i #1.  Du kan også anbringe 1 tallerne i kolonnerene ved at bruge kommandoen hvis


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. maj 2014 af Amril (Slettet)

Hej.

Du skal lave en såkaldt "pivottabel". Dette gøres let i eksempelvis excel eller openoffice Calc, omend det nok er bedst hvis du får en lærer til at hjælpe dig første gang. Der er ingen grund til at tælle eller addere noget som helst. 

Du kan ikke lave en pivottabel i Nspire. Eller, det kan du måske, men hvis det er tilfældet, så tvivler jeg på, at det vil være lettere end i Excel, da Nspire er et CAS-værktøj, hvorfor jeg ikke umiddelbart kan se, hvorfor de skulle have en pivottabel-funktion indbygget. Det er typisk ikke noget, de gider bruge tid på, da det er banalt talbehandling, og her bruger de fleste Excel. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. maj 2014 af Amril (Slettet)

Værsgo. 


Ansættelse     Ikke pension   Pension        Total
Offentligt ansat     25                38            63
Privat ansat         16             35                  51
Grand Total          41           73                114


Skriv et svar til: TI-nspire opg 7 fra eksamensæt dec 2013

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.