Biologi

Blodtype

05. maj 2014 af Anonyyyym - Niveau: B-niveau

Jeg fandt ud af til et forsøg på skolen at jeg har A Rhesus positiv som blodtype, men jeg kan ikke huske hvordan man fandt ud af det via det vedhæftet kort. 

Skal mit blod klumbe ved A og Anti D eller hvordan?

Vedhæftet fil: kort.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2014 af hejpepper (Slettet)

Eldonskortets opbygning

Eldonkortet ser sådan ud at det er 4 felter (kan ses på side 3.), i de første felter er der antigen A, antigen B og antigen D, og det sidste felt er et kontrolfelt. Det der sker når blodet klumper sammen (agglutinater) i et felt, er fordi at fænotype A indeholder antigen A, og vil derfor jo selvfølgelig agglutinere i antigen A feltet, da antigen A og antistof A vil klumpe sammen. Det samme med fænotype B vil agglutinere med antistof B, fænotype AB agglutinere både i antistof A feltet og antistof B, mens fænotype 0 ikke vil agglutinere i hverken A eller B antistof. Hvis men har Rhesus positivt blod vil blodet også agglutinere i antistof D feltet.

Det sidste felt er et kontrolfelt, hvis blodet agglutinere det dette felt er prøven fejl, og man kan ikke regne med sine resultater, det kan enten være fordi kortet er for gammelt eller det er blevet opbevaret for varmt. Antistofferne er nemlig meget følsomme.

ABO og Rhesus systemet

AB0 systemet, består af de 3 fænotyper, blodtype A, blodtype B, boldtype AB og blodtype 0. De er styret af de tre allele gener IA,IB og i. IA og IB er dominante, hvorimod i er recessiv, og kommer kun til udtryk hos den homozygote hvor allelen vil hedde ii. Hvis ens allel hedder ii har man blodtype 0. Hvis allelen hed som den hetterozygot IAi, ville i ikke komme til udtryk fordi IA, er dominant. Derfor er der ingen forskel på en person med blodtype A, som den har allelen IAi eller IAIA.  Det glæder det samme blodtype B.

Når man har blodtypen AB, har man allelen IAIB, begge er dominante og har lige stor effekt på fænotypen. Når de begge kommer til udtryk som i AB typen, kalder man det co-dominante. 

Indtil nu har man kun set at hvert gen har to alleler, men man har set tilfælde hvor genet kommer til udtryk i flere allelener end to, når det sker, kalder man det for multiple alleler.

Ved blodtransfusioner er personer med blodtype 0 universel donor og kan doner blod til alle blodtyper, hvor blodtype A kan donere til B og 0 fordi den besidder B antistoffer. Blodtype B, kan så donere blod til A og 0, fordi den har antistoffer A. AB blodtyper kan kun doner til AB, fordi den ingen antistoffer besidder.

Rhesus systemet er også en del af AB0 systemet, men dog en mere kompliceret del af det. Det er i rhesus systemet finder man antigenet D som har antistoffet anti-D og antigenet CE. Når man er det der hedder rhesus positiv, har man begge gener D og CE, på mindst et kromosom. Hvorimod hvis man er rhesus negativ mangler man D genet. Normalt har hverken rhesus positiv eller rhesus negativ rhesus-antistoffer i blodet. Hvis man er rhesus negativ danner man rhesus-antistoffer, anti-D. De er rettet mod de rhesus positive protein D, som findes på overfladen af de røde blodlegemer.

Fordi rhesus negativ anti-D producerer antistoffer mod rhesus positive protein D, kan det opstå et problem hvis en rhesus negativ kvinde er gravid med et rhesus positivt barn. Under fødselen eller ved en abort får moderen tilført blodlegemer fra det rhesus positive foster. Derved danner moderen rhesus negative antistof, anti-D. Hvis moderen så bliver gravid igen, kan det beskadige det næste fosters blodlegemer, hvis det også er et rhesus positivt barn. Hvis dette er tilfældet kan fosteret få en svær sygdom eller det kan ende med fosterdød. For at forbygge at moderen danner antistof anti-D giver man hende en injektion med anti-D, inden 48 timer efter fødselen af et rhesus positivt barn, og også efter en abort hvor man ikke kender fosters blodtype. Når man giver moderen en injektion, vil de mulige rhesus positive blodlegemer der er gået fra fosteret over til moderen blive ødelagt af de antistoffer, anti-D, der er blevet indsprøjtet.  

Resultater

Mit blod lavede agglutiant i Antigen A feltet og Antigen D feltet, som kan ses på billedet ved siden af. I et skema på arket vi fik udleveret ”Kend din blodtype”, kunne jeg aflæse at jeg havde blodtype A positiv. Min genotype er en kombination af de betragtede gener.

Når jeg har fænotype A, har antigen A på de røde blodlegemer og jeg har antistoffet B. 


Svar #2
05. maj 2014 af Anonyyyym

Mange tak! #1 :)


Skriv et svar til: Blodtype

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.